Conform cercetării, procentul de 41% este aproape de nivelul înregistrat de Marea Britanie, unde 42% dintre companii se confruntă cu aceleaşi dificultăţi. Topul este, însă, condus de Grecia, unde 60% dintre afaceri stagnează din punct de vedere al dezvoltării de personal din cauza plăţilor care nu sunt efectuate până la termenul scadent. În acest timp, media la nivel european este de 20%. 

În România, media termenelor de plată în sectorul B2B se situează la 36 de zile, pe când în Finlanda media este de 20 de zile. Pe de altă parte, cele mai relaxate condiţii 
se înregistrează în Portugalia, unde media termenelor de plată în acelaşi sector se situează la 53 de zile. 

În ceea ce priveşte sectorul public românesc, media termenelor de plată ajunge la 48 de zile. Deşi se află pe un trend de creştere economică, în România se observă o majorare a termenelor de plată cu până la 13 zile în sectorul public, comparativ cu anul 2017, se arată în raport. 

Potrivit sursei citate, 74% dintre companiile din România declară că motivul principal pentru care plăţile nu respectă termenul scadent îl reprezintă problemele financiare cu care se confruntă clienţii lor, iar 47% dintre companiile intervievate au probleme în acelaşi timp şi cu întârzierea intenţionată a plăţilor din partea partenerilor. 
„Atunci când o companie nu este plătită la timp, consecinţele pot fi grave”, atrag atenţia realizatorii studiului. Proprietarii afacerilor pot experimenta presiunea lichidităţilor, pierderi semnificative de profit sau pot simţi ameninţări la buna funcţionare a companiei. Acestea se traduc prin stagnarea indicatorilor financiari şi a celor aferenţi dezvoltării de noi locuri de muncă. 

„Pentru companiile din România, întârzierea facturilor la plată reprezintă deja o obişnuinţă, iar acest comportament nu este deloc benefic pentru creşterea afacerilor şi dezvoltarea echipelor. Acceptarea unui termen de plată prelungit este deseori o condiţie de colaborare şi, cu toate acestea, termenele de plată sunt depăşite. Recomandăm tuturor companiilor care se confruntă cu această situaţie o supraveghere foarte atentă a încasărilor, încă din ziua emiterii facturilor’, a explicat Cătălin Neagu, managing director Intrum România. 

Raportul de specialitate relevă că, pentru a se asigura împotriva plăţilor întârziate, 47% din companiile din România solicită plata în avans, 35% dintre acestea garanţii la bancă, iar 32% nu adoptă nicio măsură. 

În plus, studiul arată că fiecare a zecea companie românească (11%) plănuieşte să accepte criptomonede ca metodă de plată, în următorii doi ani. 

Cercetarea face referire şi la Regulamentul General pentru Protecţia Datelor (GDPR) al Uniunii Europene şi precizează că 8% dintre companiile europene văd implementarea acestuia ca pe un lucru pozitiv. 

Raportul European privind Plăţile, ediţia 2018, este bazat pe un studiu efectuat de Intrum în 29 de ţări din Europa în perioada 24 ianuarie – 23 martie. În document s-au cumulat răspunsuri de la 9.608 companii din Europa, respectiv 360 de companii din România. La întrebările din studiu au răspuns persoane ce ocupă funcţii de conducere precum director financiar sau director general. 

Cu o prezenţă în 24 de ţări din Europa şi peste 160 de parteneri la nivel mondial, Intrum este liderul industriei de credit management şi colectare de creanţe. Intrum România are o echipă locală de peste 250 de profesionişti, iar la nivel european numărul angajaţilor depăşeşte 8.000.