Evenimente Mica publicitate Abonamente Comunicate
CITEŞTE ŞI

Actualitate

Bilanț: Un an de guvernare PSD-ALDE

Autor: | | 3 Comentarii | 1822 Vizualizari

Astăzi se împlinește un an de când coaliția PSD-ALDE și-a început guvernarea, la 4 ianuarie 2017. Au fost 12 luni cu multe evenimente în macroeconomie, pe piața valutară și cea de capital, precum și în sistemul de justiție.

Anul 2017 a fost primul, în istoria românească post-decembristă, când un partid (PSD) a depus o moţiune de cenzură împotriva propriului guvern. Moţiunea a fost aprobată de Parlament şi a dus la schimbarea Cabinetului Sorin Grindeanu. 

Noul premier avea să fie numit Mihai Tudose.

Conflictul mocnit Dragnea - Grindeanu a început încă din prima parte a anului 2017. În ciuda aparenţelor menţinute între cei doi, potrivit unor surse din partid, se pare că Dragnea nu a reuşit să depăşească faptul că nu a putut fi el premier, din cauza faptului că avea o condamnare cu suspendare în dosarul "Referendumul". Primul pas în conflictul major care urma să apară a fost scandalul care a apărut chiar la începutul anului legat de Ordonanţa 13 privind legea graţierii şi codurile penale - ordonanţă de care Grindeanu s-a delimitat ulterior, după ce începând din luna ianuarie au avut loc ample proteste de stradă.

Moţiunea de cenzură a PSD a fost depusă la numai şase luni de guvernare social-democrată, pe motiv că au existat întârzieri în îndeplinirea obiectivelor din programul de guvernare, prezentat în campania electorală. 

Dragnea, urmărit penal

Tot în 2017 a început şi o acţiune a Direcţiei Naţionale Anticorupţie împotriva liderului PSD, Liviu Dragnea.

DNA a anunţat pe 13 noiembrie că preşedintele Camerei Deputaţilor, Liviu Dragnea, este urmărit penal pentru constituire de grup infracţional, abuz în serviciu şi infracţiuni referitoare la fraudare de fonduri, fapte săvârşite în dosarul 'Tel Drum' în calitate de preşedinte al Consiliului Judeţean Teleorman. 

În dosar mai sunt urmărite penal alte opt persoane, pentru fapte similare. 

DNA preciza că dosarul s-a constituit pe baza unei sesizări OLAF, transmisă la 30 septembrie 2016, privind suspiciunea săvârşirii mai multor infracţiuni, între care obţinerea nelegală, pe bază de documente false, a unor finanţări din fonduri europene pentru lucrări de reabilitare de drumuri judeţene. 

 

Start-Up Nation, ambiţios dar "stufos"

În 2017 a fost demarat şi Programul Start-Up Nation, prin care statul român acordă un grant de până la 200.000 de lei firmelor nou-înfiinţate.

Programul este considerat cel mai ambiţios program de acest tip din Uniunea Europeană, însă doar câteva zeci de întreprinzători şi-au primit până acum banii, din cele peste 8.000 de planuri de afaceri câştigătoare.

Reprezentanţii Ministerului pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat (MMACA) dau asigurări că toţi cei care au aplicat şi au câştigat în acest an îşi vor primi banii la începutul anului viitor. Mai mult, programul va continua şi anul viitor, iar cei care şi-au înfiinţat în 2017 o firmă, dar nu "au prins" finanţare, pot participa şi la ediţia 2018.

Cea mai mare parte din vina pentru întârzierile din acest an vine din birocraţia stufoasă şi din numărul mic al personalului necesar pentru analiza tuturor dosarelor.

Cel mai slab leu din istorie

Moneda naţională a atins în toamna acestui an, pe 21 noiembrie, cea mai slabă cotaţie istorică în raport cu euro, respectiv 4,6551 de lei/euro, iar ROBOR-ul la trei luni a urcat la 2,22% pe data de 5 decembrie, revenind la valoarea înregistrată în toamna lui 2014. 

Specialiştii au pus deprecierea leului pe seama deteriorării balanţei comerciale. 

Guvernatorul Băncii Naţionale a României, Mugur Isărescu, a explicat că există trei variabile care nu pot fi "ţinute" concomitent: rezerva, cursul şi dobânzile, precizând că "ceva trebuie să se mişte mai mult şi acesta nu poate să fie decât cursul, în sus sau în jos". 

 

Preţul carburanţilor rămâne ridicat

Preţul fără taxe al carburanţilor în România a continuat să fie şi în acest an mai mare decât media la nivelul Uniunii Europene, în timp ce taxele aplicate de stat sunt printre cele mai mici din spaţiul comunitar, după cum reiese din informaţiile centralizate de Comisia Europeană. 

Astfel, ultimul număr al publicaţiei Oil Bulletin a Comisiei Europene, cel din 18 decembrie 2017, arată că, în România, preţul unui litru de benzină, fără taxe, este de 0,511 euro, în timp ce media UE este de 0,508 euro. La fel şi la motorină, unde preţul fără taxe este de 0,560 euro pe litru, iar media UE, de 0,542 euro pe litru. 

Şi mai interesant este că, faţă de începutul anului, preţul fără taxe al carburanţilor a crescut mai mult la noi în ţară decât media UE. Astfel, în cazul benzinei, tarifele în România sunt mai mari cu 1,1%, în timp ce media UE a scăzut cu 1%. La motorină, preţurile în România au crescut cu 5%, iar media UE, cu doar 1,1%.

Numai 15 kilometri de autostradă

Evoluţia sectorului transporturi în 2017 s-a încadrat în trendul anilor trecuţi, cu foarte puţini kilometri de autostradă inauguraţi - 15,4 kilometri, cu schimbări de miniştri la "cârma" ministerului de resort, cu demiteri în mai multe sectoare şi cu o legislaţie care permite în continuare contestarea licitaţiilor şi, în consecinţă, întârzieri excesiv de mari în realizarea proiectelor de infrastructură. 

Anul 2017 l-a găsit în fruntea Ministerului Transporturilor pe Răzvan Cuc, care, pe parcursul mandatului său de niciun an, a fost des criticat şi acuzat, atât de Opoziţie, cât şi de mediul de afaceri, că este un ministru slab.

 

Chiar şi premierul Mihai Tudose, la un moment dat, i-a atras atenţia lui Răzvan Cuc asupra pierderilor înregistrate de compania TAROM şi i-a cerut explicaţii acestuia pe tema lipsei de control din partea reprezentanţilor ministerului privind şantierele de construcţie a autostrăzilor. 

La rândul ei, Opoziţia a iniţiat moţiunea simplă împotriva ministrului Cuc, intitulată "Infrastructura de transport a României sub domnia intereselor PSD. Deziluzie, demagogie şi descurajare" în care îi solicitau premierului Mihai Tudose să-l demită pe ministrul Transporturilor Răzvan Cuc şi să ia măsuri în acest domeniu. 

Pe 12 octombrie, Răzvan Cuc a anunţat că şi-a depus demisia şi a fost înlocuit cu Felix Stroe. Acesta s-a remarcat foarte repede prin demiterea, la scurt timp după ce a fost numit, a şefului Gării de Nord, Mihai Cândea, şi a directorul Regionalei CF Bucureşti, Laurenţiu Maraloi. Cei doi au fost schimbaţi din funcţii după ce ministrul Transporturilor s-a declarat nemulţumit de modul de administrare şi de întreţinere a Gării de Nord. 

Capital - Comenteaza
Capital - Twitter
Printeaza

Alte articole

Pagina 1 din 2
SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

EVZ

Doctorul Zilei

Animal Zoo

EVZ Monden

Ziare.com

DCNews

Stirile Kanal D

AutoBild

Economica.net

Agrointeligenta

StiriDiaspora.ro

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.