‘ARSIT a verificat din nou, în perioada iunie-august 2013, modul în care Fiscul din România reuşeşte să vină în ajutorul contribuabililor cu informaţiile necesare. Cea de-a treia ediţie a proiectului ‘Fiscul util şi politicos’ a inclus 216 administraţii fiscale din toată ţara, care au fost testate privind cunoaşterea unei prevederi relativ recente: OG 8/2013. Aşa cum legislaţia ne-a obişnuit, şi în cazul testat de ARSIT există prevederi contradictorii între actul legislativ şi normele sale de aplicare, aşa cum ARSIT a sesizat public încă din ianuarie 2013. Dintre cei 216 funcţionari publici, niciunul nu avea cunoştinţă despre faptul că norma excede legea şi nu a putut oferi un răspuns 100% corect’, se spune într-un comunicat al ARSIT remis miercuri AGERPRES.

Întrebarea adresată a fost următoarea: ‘Sunt o microîntreprindere înregistrată la Registrul Comerţului ca plătitor de impozit pe venit. Derulez activităţi de arhitectură, dar probabil voi face şi consultanţă. Când şi care e procedura prin care devin plătitor de impozit pe profit? Am înţeles că este posibil să se întâmple asta chiar de la prima facturare a serviciilor de consultanţă’. Cele două răspunsuri puteau fi – ‘Treceţi la impozit pe profit începând cu anul următor celui în care aţi înregistrat primul venit din consultanţă (conform prevederilor din Codul Fiscal, Titlul VI1, 1122, alin (5))’, respectiv ‘Treceţi la impozit pe profit chiar din trimestrul în care înregistraţi primul venit din consultanţă (conform prevederilor din Normele Metodologice de Aplicare a Codului Fiscal, Titlul VI1, pct 7)’.

Dintre cele 216 de administraţii studiate, 67 au dat răspunsuri eronate, 109 nu au oferit răspuns, 28 au dat răspunsul ‘Citiţi legea’, 12 au dat unul dintre cele două răspunsuri posibil corecte, menţionate mai sus. Din cele 12 de administraţii care au dat răspunsul corect, cele mai profesioniste şi amabile echipe au fost în sectorul 1 Bucureşti, Bistriţa-Năsăud (jud. Bistriţa), Găeşti (jud. Dâmboviţa), Focşani (jud. Vrancea), Bereşti (jud. Galaţi), potrivit ARSIT.
‘Din păcate, concluziile anului 2012 rămân valabile şi în 2013. Astfel: Funcţionarii publici sunt supra-încărcaţi şi nu sunt specializaţi pe un anumit domeniu de asistenţă – motiv pentru care de multe ori nu sunt în măsură să ofere răspunsuri corecte şi utile contribuabililor. Deşi la nivelul ANAF există o procedură privind acordarea de asistenţa telefonică, funcţionarii nu răspund spunând numele instituţiei unde s-a sunat şi nici numele lor. Încă de anul trecut, ARSIT a solicitat ANAF această procedură, însă până în acest moment nu a primit-o’, se spune în comunicat.

În urma concluziilor primelor două ediţii ale cercetării, ARSIT a formulat o serie de propuneri de îmbunătăţire a calităţii serviciilor oferite contribuabililor de către funcţionarii publici din administraţiile fiscale.
Sursa: Agerpres


Te-ar putea interesa și: