”România a înregistrat un mare succes, în urma participării de anul trecut la unul dintre cele mai târguri de agricultură ecologică de pe continentul american – Biofach Baltimore (SUA), devenind în acest an ţară exportatoare de porumb în America. Deşi exporturile au fost doar la nivelul a câtorva containere, cred că este extraordinar că o ţară din Europa a reuşit să exporte în patria porumbului, în SUA, demonstrând astfel potenţialul enorm al agriculturii româneşti de a produce în sistem ecologic. Primele containere au ajuns acum două luni, alte cantităţi de porumb urmând să plece pe piaţa americană din actuala recoltă”, a spus Cioceanu.
Acesta a precizat că indiferent cât grâu sau porumb modificat genetic va produce România, fermierii autohtoni nu vor putea intra pe piaţa americană cu produse mai ieftine decât cele produse în Argentina sau Brazilia. ”Indiferent cât grâu sau porumb modificat genetic vor produce fermierii din România, nu vor ajunge să-l producă mai ieftin şi să-l exporte în SUA pentru că mult mai aproape de ei sunt brazilienii şi argentinienii. Nici la furaje convenţionale nu ne vom putea compara cu fermierii americani”, a adăugăt şeful Bio-România.
Asociaţia patronală din agricultura ecologică a primit recent solicitări de export de la o asociaţie de crescători de animale bio din SUA, care are mari probeleme în acest an cu asigurarea furajelor din cauza secetei şi vrea să importe materii prime. ”Asociaţia de crescători de animale bio din SUA aşteaptă o ofertă de la fermierii noştri pentru că ei au o mare problemă cu seceta în acest an şi vor să importe. Dacă am avea 10 vapoare cu furaje bio le-ar cumpăra pe toate. România a avut şi ea secetă şi, cu toate că producţia este mai mică în zona bio, ea a fost contractată de la începutul anului. Noi nu le vom putea oferi acum decât nişte cantităţi reziduale, de o mie cel mult 2.000 tone. Americanii vor să ne viziteze în iarnă, să cunoască fermierii şi să întemeieze relaţii comerciale pe termen lung şi foarte lung pentru a deveni furnizori de materii prime furajere pentru animalele bio din Statele Unite”, a subliniat Marian Cioceanu.
România participă în acest an pentru a doua oară la unul dintre cele mai târguri de agricultură ecologică de pe continentul american – Biofach America, eveniment care se va desfăşura în perioada 20-23 septembrie 2012 în Baltimore (SUA). Anul acesta vor fi prezente la târg 11 firme româneşti, faţă de şapte în 2011. Potrivit sursei citate, în cadrul pavilionului naţional al României vor fi expuse produse ecologice precum cereale (grâu, porumb, orz, soia), leguminoase, plante oleaginoase, miere, produse apicole, fructe de pădure, pâine şi produse de panificaţie ecologice, unele cu certificare Kosher, vinuri din struguri ecologici, cosmetice bio.
În luna februarie a acestui an, SUA şi Uniunea Europeană au semnat un acord care oferă posibilitatea ca produsele ecologice certificate de un organism de certificare din ţările UE să fie vândute în SUA, şi invers, fără a mai avea nevoie de o altă certificare. Până la cea dată, un producător român care vroia să vândă produse ecologice în SUA avea nevoie şi de certificarea unui organism de pe piaţa americană, respectiv o certificare în plus faţă de cea obţinută în România. În prezent, certificarea de pe piaţa naţională este direct recunoscută pe piaţa Statelor Unite. Acest acord între UE şi SUA contribuie la dezvoltarea schimburilor comerciale dintre cele două zone, existând totodată un potenţial mai mare de export pentru produsele ecologice procesate de pe piaţa UE.
Datele estimative ale Departamentul Agriculturii al SUA (USDA) din 2011 arată că valoarea importurilor de produse ecologice în SUA depăşeşte cu mult valoarea exporturilor acestui tip de produse, iar producţia în agricultura ecologică este în creştere atât în ţările dezvoltate cât şi în ţările în curs de dezvoltare, însă concurenţa s-a accelerat puternic pe pieţele ţărilor dezvoltate. Conform datelor furnizate de Organic Trade Association (OTA), majoritatea vânzărilor de produse ecologice este realizată de supermarketuri şi minimarketuri (93%) şi de lanţuri ale acestor tipuri de magazine. OTA estimează că procentul rezidual de 7% din vânzări este realizat de pieţele de fermieri, livrări directe şi canale de marketing, altele decât magazinele tradiţionale.
Datele comunicate de FAS (Foreign Agricultural Service) din cadrul USDA, majoritatea importurilor de produse ecologice reprezintă fructe şi legume, cafea, produse tropicale, alte produse care nu se cultivă pe teritoriul SUA, ca şi alimente procesate şi ingrediente utilizate în producţia produselor alimentare finite. Principale surse ale importurilor americane sunt Canada, America Latină, Asia şi Europa.