Evenimente Abonamente Comunicate
CITEŞTE ŞI

Business

Românii care fac bani din plante

Autor: | | 1 Comentarii | 6824 Vizualizari

Pe o piață disputată deopotrivă de companii internaționale și românești, cele din urmă reușesc să rămână pe profit și, în același timp, încet-încet, să ia calea exportului

Deşi pare surprinzător, potrivit statisticilor Food and Agriculture Or­ganization of the Uni­ted Nations, consu­mul mediu anual de ceai pe cap de român este de doar 30 de grame. Spre comparaţie, un englez consumă aproape 1,9 kilograme pe an, iar un locuitor al Emiratelor Arabe, circa şapte kilograme. Mai aruncăm o privire pe datele statistice şi vedem că, la nivel de 2009 (ultimul an cu date disponibile), România importa ceai în valoare de 4,6 milioane de euro (peste 1.300 de tone) şi exporta de două ori mai puţin. Însă cifrele nu sunt ceea ce par a fi. Din păcate, aceste date centralizează doar producţia şi comerţul cu ceai clasic (negru şi verde), iar la capitolul acesta nu prea contăm. Însă, potrivit celor din industrie, consumăm din belşug ceaiurile de fructe şi cele naturiste. Astfel, s-a ajuns ca această piaţă, care include plantele pentru ceai, infuzii, tratamente naturiste etc., să fie estimată la aproximativ 200 de milioane de euro, circa 25% putându-se contabiliza în dreptul producătorilor români care, pe zi ce trece, devin tot mai profitabili. Amatorii de produse naturale Potrivit datelor de la compania de cercetare Nielsen, în topul primilor cinci producători de ceaiuri naturale, atât ca volum, cât şi ca valoare, alături de brandurile internaţionale şi mărcile proprii ale retailerilor, se găseşte şi Fares, companie românească ce a ajuns în 2010 la o cifră de afaceri de aproape opt milioane de euro. „Criza nu ne-a afectat, ci dimpotrivă, înregistrăm creştere constantă pentru că există un trend mult mai puternic bazat pe nevoia tot mai accentuată a oamenilor de a consuma produse cât mai sănătoase cu putinţă“, spune Adelina Hanciu, brand manager al producătorului Fares. „De aceea, pentru diversificare, avem în vedere extinderea liniilor actuale, dar şi a câtorva linii noi de abordare“, adaugă aceasta. În prezent, Fares cultivă plante medicinale pe mai bine de 200 de hectare, aflate în jurul Orăştiei. „În afară de specii obişnuite culturii (gălbenele, muşeţel, mentă, lavandă, salvie etc. - n.red), am reuşit să implementăm şi altele, precum măceş, soc, tei, scai vânăt, coada şoricelului sau pătlagină“, explică Hanciu. Motivul? Producătorii văd pe această piaţă o tendinţă de creştere de 10% anul acesta. Cu toate forţele spre străinătate Ce nu se tratează cu ceai, trece cu tincturi, gemoderivate şi siropuri. Iar rezultatele producătorilor sunt, şi în acest caz, demne de luat în calcul. De exemplu, Dacia Plant a investit, în 2010, două milioane de euro într-o fabrică de ceaiuri la Bod, unde produce lunar peste 80.000 de cutii de ceaiuri, peste 120.000 de flacoane de comprimate şi tot atâtea de tincturi. „Producţia a crescut constant an de an. Ca număr de unităţi vândute se remarcă tinctura de propolis. În ceea ce priveşte valoarea, cele mai mari vânzări le înregistrează Detoxicolon, Interferonat şi comprimatele Brânca Ursului“, spune Cosmina Oprea , director general al companiei. Materia primă vine atât din „grădina“ proprie, cât şi de la câţiva colaboratori cu care au contract de exclusivitate. Dacia Plant achiziţionează de la aceştia producţia (în special lavandă, anghinare, echinaceea, salvie, mărar etc.) de pe 20 de hectare.  Deşi cea mai mare parte din producţie rămâne în ţară, exportul există în bilanţul anual al producătorului. „În acest moment, sunt disponibile produsele în Ungaria şi Spania. Suntem în discuţii cu Moldova, Israel, Germania, Italia şi alte câteva ţări. Procesul de export este îngreunat în acest moment de procedurile de avizare care sunt foarte complexe în ţările menţionate, deşi există un interes real“, explică Cosmina Oprea, menţionând că un alt impediment este necesitatea traducerii şi adaptării denumirilor produselor la piaţa locală. „Exporturile nu reprezintă un procent semnificativ din cifra de afaceri, dar anul acesta ne propunem să acordăm o atenţie mai mare noului canal“, adaugă managerul, care estimează pentru 2012 o creştere cu minimum 30% a cifrei de afaceri înregistrate în 2011, în valoare de 4,5 milioane de euro.

Pagina 1 din 2
Capital - Comenteaza
Capital - Twitter
Printeaza

Alte articole

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

EVZ

Doctorul Zilei

Cancan

Animal Zoo

EVZ Monden

DCNews

Stirile Kanal D

AutoBild

Economica.net

Agrointeligenta

StiriDiaspora.ro

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.