Evenimente Abonamente Comunicate
CITEŞTE ŞI

Actualitate

Decolarea Tarom la bursă ar putea fi împiedicată de ceaţa financiară

Autor: | | 0 Comentarii | 745 Vizualizari

Privatizarea parțială sau totală a companiilor de stat va fi foarte greu de realizat în prezent, o perioadă marcată de neîncredere, în care fuziunile și achizițiile se fac foarte greu.

Până la urmă, avem nevoie de o companie aeriană de stat? De răspunsul la această întrebare depinde, de fapt, soarta Tarom. Compania aeriană a fost scoasă din nou la privatizare, Ministerul Transporturilor urmând să vândă un pachet de 20% din acţiuni prin listare la Bursa de Valori Bucureşti (BVB). Având în vedere că Tarom a mai avut o tentativă de privatizare în urmă cu zece ani, eşuată din lipsă de cumpărători, şi a continuat să funcţioneze, putem spune că răspunsul este da, avem nevoie de o companie aeriană de stat. Poate din motive de securitate aeriană (statul nu ar trebui să depindă de o companie străină atunci când are nevoie de un avion). În acest caz însă, compania nu ar mai trebui privatizată. Compania Tarom a înregistrat, anul trecut, pierderi de 78,9 milioane euro, în creştere de la rezultatul negativ de 55 milioane euro din 2009. Operatorul deţine o cotă de piaţă de 22,4% în prezent, o poziţie de lider, pe care doar în 2009 a fost în pericol să o piardă. Teoretic, Tarom şi-a îndeplinit obiectivele pentru 2010, adică şi-a majorat numărul de pasageri de la 1,77 milioane în 2009 până la 2,19 milioane, a crescut intenţia de utilizarea de către publicul tănâr (25-35 de ani) cu şapte puncte procentuale şi s-a consolidat încrederea în brand cu trei puncte procentuale. Problema este că pierderile au rămas, ceea ce înseamnă că listarea la bursă prin ofertă publică iniţială nu va fi posibilă decât cu o dispensă specială. În mod normal, companiile care au consemnat pierderi în anii dinaintea proiectului de listare nu primesc aprobarea BVB. Piaţa trece printr-o perioadă dificilă De aici porneşte şi principala problemă a Guvernului atunci când ia decizia de privatizare parţială a unei companii. Nefiind vorba de investitor strategic, nu ai cu cine să negociezi un preţ. Un investitor strategic cumpără o afacere pentru a o duce mai departe şi pentru a face profit. Acţionarii minoritari nu caută decât profitul obţinut din creşterea cotaţiei şi din dividende. Două elemente greu de obţinut când compania are pierderi. Exemplul oferit de eşecul ofertei secundare de la OMV Petrom arată că investitorii se lasă greu convinşi să cumpere o companie în care nu au încredere sau care pare prea scumpă. Mai degrabă vor fi atraşi de ofertele secundare de la Transgaz şi Transelectrica, acţiuni pe care le cunosc deja şi care au un istoric de tranzacţionare. Companii care vor avea şi costuri mult reduse în cazul unei listări suplimentare comparativ cu Tarom. Pentru operatorul aerian şi pentru CFR Marfă, un alt transportator cu pierderi mari, Ministerul Transporturilor va cheltui 22,2 milioane lei doar pentru întocmirea rapoartelor de privatizare. Dintre companiile pe care Guvernul intenţionează să le scoată la vânzare, cel mai mare succes ar trebui să îl aibă Romgaz. Un „Petrom“ al gazelor naturale, Romgaz este una dintre cele mai importante companii de pe lista stabilită de comun acord cu Fondul Monetar Internaţional (pentru privatizare parţială sau totală, schimbarea managementului etc.) Romgaz a înregistrat, anul trecut, al treilea profit din România, cu un total de 155 milioane euro, în creştere cu 1% faţă de 2009, rezultat care indică o marjă de profit de 18%. Mare, dar obţinută în condiţiile în care preţul gazelor naturale este stabilit de stat, nu de piaţa liberă. Adică ar trebui să fie şi mai mare. „Vrem ca societăţile cu capital de stat să nu mai fie un balast pentru economia României“, spune ministrul economiei şi comerţului, Ion Ariton. Dorinţă transformată în obligaţie de acordul cu FMI. Numai că listarea, cu succes sau nu, a companiilor nu garantează un management capabil să transforme o societate cu pierderi într-una performantă. Un exemplu la îndemână este Oltchim.

Nuclearelectrica, Hidroelectrica, CFR Marfă, CFR Călători, CFR Infrastructură şi Societatea Naţională a Lignitului Oltenia sunt printre cele mai importante companii de stat care ar trebui să aibă management privat până la sfârşitul anului. Management care să găsească şi cele mai potrivite soluţii pentru eficientizarea companiilor. Indiferent cine va veni la conducerea acestor societăţi, misiunea se anunţă extrem de grea. Din estimările referitoare la privatizarea companiilor profitabile, Guvernul ar trebui să încaseze mai multe miliarde de euro. Cum însă momentul este extrem de dificil pentru fuziuni şi achiziţii, un succes considerabil ar fi acoperirea cheltuielilor cu eficientizarea celor cu pierderi din banii obţinuţi pe pachetele minoritare la societăţile cu profit.

Pagina 1 din 2
Capital - Comenteaza
Capital - Twitter
Printeaza

Alte articole

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

EVZ

Doctorul Zilei

Animal Zoo

EVZ Monden

DCNews

Stirile Kanal D

AutoBild

Economica.net

Agrointeligenta

StiriDiaspora.ro

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.


Fii informat cu Capital!