Evaluată la aproximativ 16 miliarde de euro la sfârşitul anului 2010, piaţa românească de retail FMCG va ramâne în continuare cea mai dinamică piaţă din zona Europei Centrale şi de Est, conform analizei realizate de Contrast Management-Consulting. Deşi rata de creştere în ultimii zece ani a fost cu mult peste aşteptări (aproximativ 8.5% anual) în perioada următoare piaţa va continua să crească într-un ritm susţinut, cu aproximativ 5% anual. Acest trend ascendent vine ca urmare a creşterii puterii de cumpărare a populaţiei, dezvoltării agresive a comerţului modern şi modificărilor în comportamentul de consum al populaţiei.
Analiză pe zece ani
Analiza realizată de Contrast Management Consulting menţionează că România a avut în perioada 2000 – 2010 cea mai mare creştere a pieţei de retail din Europa Centrală şi de Est, de aproximativ 123%, în timp ce alte pieţe mai dezvoltate au înregistrat rate de creştere mult mai joase (Polonia – 54%, Cehia – 54%, Ungaria – 26%). Situaţia este însă diferită în cazul profitabilităţii medii a pieţei de retail FMCG, România înregistrând un nivel de doar 0.5%, explicabil prin faptul că ţara noastră nu a intrat încă în etapa de maturitate în ceea ce priveşte segmentul retail. ”La sfârşitul lui 2010 comerţul FMCG modern a reuşit să atingă pentru prima oară o cotă de 50% din total piaţă şi o valoare de aproximativ 8 miliarde Euro, în condiţiile în care acum cinci ani cota de piaţă abia depăşea valoarea de 20%. Această evoluţie este rezultatul unui cumul de factori: creşterea gradului de acces al consumatorului român la comerţul modern ca urmare a expansiunii agresive, experienţa superioară de gestionare a afacerilor şi soliditatea financiară care a permis o rezistenţă mai bună la efectele crizei economice”, a explicat Adrian Comăneci, senior project manager la Contrast Management Consulting.
Cât se mai poate dezvolta comerțul modern?
În ceea ce priveşte evoluţia din următorii cinci ani, analiza Contrast estimează o continuare a creşterii pieţei de retail FMCG în special ca urmare a expansiunii formatelor de comerţ modern. La acest nivel de analiză, indicatorii luaţi în calcul au fost: potenţialul de creştere a stocului de spaţiu modern de vânzare în funcţie de puterea de cumpărare a consumatorilor, decalajul de spaţiu modern faţă de ţările dezvoltate din regiune (Austria, Cehia, Ungaria, Polonia) precum şi preţul mediu al terenurilor. Luând în calcul aceşti trei factori, analiştii Contrast au concluzionat că piaţa românească mai poate susţine aproximativ 830,000 mp de spaţiu modern de vânzare. Bucureştiul rămâne în topul regiunilor cu potenţial de dezvoltare cu aproximativ 100,000 mp, în timp ce celelalte judeţe cu potenţial ridicat sunt Dolj (35,000 mp), Prahova (32,000 mp), Dâmboviţa (30,000 mp) şi Vâlcea (30,000 mp).