Evenimente Mica publicitate Abonamente
CITEŞTE ŞI

Eveniment

Soluții simple pentru haosul de la Pașapoarte

Autor: | | 1 Comentarii

Cu cheltuieli de câteva milioane de lei pe an, Guvernul ar putea scăpa rapid și elegant de problemele create de numărul mare de solicitări pentru emiterea documentelor de călătorie.

Cozi, aglomeraţie, căldură, transpiraţie, nervi. Și de o parte a ghişeului, unde cetăţenii sunt nemulţumiţi de condiţiile oferite de birourile de paşapoarte, şi de alta, unde funcţionarii sunt copleşiţi de numărul mare de solicitanţi şi sunt frustraţi pentru că li s-a interzis să îşi ia concediu vara şi au fost chemaţi la muncă şi în zilele libere.

Explicaţia pentru ce se întâmplă este uşor de găsit dacă ne uităm la statistici: în 2015, numărul paşapoartelor emise în România a depăşit 946.000 (cu peste 21% mai mult decât în 2014). Datele pe 2016 nu au fost comunicate în acelaşi format, însă se ştie că numărul de cereri pentru emiterea de paşapoarte electronice şi temporare a atins 1,18 milioane. Luând drept reper cifrele din anii precedenţi, se poate estima că au fost emise cam 1,15 milioane de astfel de acte. În total, o creştere de circa 200.000 (respectiv 21%) faţă de 2015. Iar lucrurile nu s-au oprit aici. Cel puţin în primele două luni ale anului, pentru care există date, numărul cererilor pentru paşapoartele electronice a depăşit 220.000 (cu 22% mai mult faţă de aceeaşi perioadă a lui 2016).

Ce nu poate fi înţeles este de ce, confruntate cu o creştere continuă a numărului de solicitări, autorităţile nu au făcut aproape nimic pentru a mări fie numărul de puncte în care se preiau cererile pentru paşapoarte, fie numărul de ghişee şi de funcţionari angrenaţi în această activitate. „Nu se poate dubla numărul de personal sau de ghişee. Nu putem configura un sistem doar pentru valorile extreme“, spunea recent ministrul Administraţiei şi Internelor, Carmen Dan. Ceea ce nu pare a şti ministrul este că în Bucureşti şi în destule judeţe aceste aşa-zise valori extreme (respectiv cozi de cel puţin o oră) se înregistrează cel puţin şase luni pe an (de obicei din aprilie până în septembrie şi apoi din nou în noiembrie-decembrie).

 

Cu atât mai greu de înţeles este de ce nu sunt găsite soluţii pentru îmbunătăţirea situaţiei în condiţiile în care serviciul de emitere a paşapoartelor este unul plătit direct de solicitant şi nu subvenţionat din taxe şi impozite. Luând în calcul taxele percepute de stat pentru paşapoartele electronice şi temporare, se poate estima că în 2015 au fost încasate din această sursă peste 230 de milioane de lei, iar în 2016 undeva la 260-270 de milioane de lei. Este adevărat că o parte din aceşti bani este alocată procesului de producţie a documentelor, însă un calcul grosier arată că 100 de noi ghişee deschise în cadrul unor instituţii publice (adică aproape o dublare a numărului de birouri) ar costa probabil în jur de două-trei milioane de lei (investiţia iniţială în mobilier şi aparatură) şi apoi cam patru milioane de lei pe an (salariile nete ale celor 100 de noi funcţionari, având în vedere că impozitele şi contribuţiile plătite pentru aceştia se întorc la buget).

Probleme şi în alte zone

Dacă emiterea unei cărţi de identitate nu presupune la fel de multe probleme datorită numărului mult mai mare de oficii în care are loc această activitate (deşi, de la caz la caz, sunt situaţii în care se formează cozi), nu la fel stau lucrurile în ceea ce priveşte eliberarea permiselor de conducere sau înmatricularea autovehiculelor. Cel puţin în ceea ce priveşte cea de-a doua procedură, lucrurile au depăşit de mult limita suportabilităţii pentru solicitanţi. „Coada se formează la uşă cu două ore înainte de deschidere şi după aia se formează haos la emiterea bonurilor de ordine. Oamenii se împing, se trag, unii iau mai multe bonuri pe care ulterior încearcă să le vândă. După care urmează coada propriu-zisă şi emoţiile: verifici de o sută de ori să fie totul în regulă, să ai toate actele şi copiile cerute, să fi completat cum trebuie formularul, şi tot sunt şanse să descoperi când ai ajuns la ghişeu că îţi lipseşte ceva. Ceea ce înseamnă că trebuie să o iei de la capăt în altă zi“, povesteşte bucureşteanul George Tudose, care şi-a înmatriculat de curând o maşină cumpărată din Germania.

Există o explicaţie facilă şi pentru nebunia de la Înmatriculări Auto: potrivit statisticilor, în primele şapte luni ale anului au fost înmatriculate peste 350.000 de maşini, cu 70% mai mult decât în aceeaşi perioadă a lui 2016. Dacă numărul autovehiculelor noi a crescut moderat, cu 22%, până la 56.000, cel al celor la mâna a doua aproape s-a dublat faţă de anul precedent. Totuşi, la fel ca în cazul paşapoartelor, şi aici serviciul se autofinanţează din taxele colectate de la solicitanţi şi ar putea fi găsite cu siguranţă sursele de bani necesare pentru a deschide mai multe ghişee.

 

Fără cozi

Pagina 1 din 2
SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Printeaza

EVZ

DCNews

Stirile Kanal D

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Adevarul

Stirile Tvr.ro

Click

Agrointeligenta

Doctorul Zilei

Animal Zoo

EVZ Monden

Infoactual

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

FACEBOOK
evz.ro