Guvernul a lansat anul trecut portalul business-entrepreneur.ro, care a costat circa 2,5 milioane de euro. Acum, urmează redenumirea şi reorganizarea site-ului, pentru care se va cheltui încă un milion de euro.

Mii de firme din străinătate caută programatori din România pentru a le realiza site-urile în regim de outsourcing. Iar când specialiştii noştri din IT găsesc un contract de 5.000 euro pentru un site, este motiv de bucurie, pentru că cea mai mare parte a proiectelor are valori semnificativ sub acest nivel. În acelaşi timp, când Guvernul României a dorit să lanseze un website care să conţină informaţii pentru întreprinderile mici şi mijlocii din ţara noastră, a contractat patru firme din străinătate pentru realizarea business-entrepreneur.ro, proiect derulat prin finanţare PHARE.

Deşi la dezvoltarea acestui portal au contribuit 46 de experţi timp de 13 luni şi s-au cheltuit 2,5 milioane de euro, rezultatele au fost extrem de slabe. În primele luni după finalizare, site-ul a reuşit să atragă numai aproximativ 70 de vizitatori unici pe zi, motiv pentru care s-a decis că este necesară revitalizarea acestuia, operaţiune care va costa aproximativ un milion de euro, conform oficialilor Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor (MDLPL), autoritatea contractantă pentru un nou proiect PHARE care va finanţa proiectul.

„Portalul www.business-entrepreneur.ro este funcţional de la lansarea sa oficială, în luna septembrie 2007. Din februarie 2008, a trecut în administrarea Fundaţiei Post Privatizare – instituţie apolitică şi nonprofit, administrată în comun de Comisia Europeană şi Guvernul României“, spune Péter Barta, directorul executiv al fundaţiei. Odată cu acest transfer, portalul a intrat într-un proces de reorganizare şi rebranding.

Încă un milion de euro pentru revigorare

În viitorul apropiat, se intenţionează schimbarea numelui în esimplu.ro, se vor schimba logoul, sloganul şi alte semne de identitate vizuală. De asemenea, se va lansa o nouă secţiune – „Responsabilitate socială corporatistă“. În plus, vor fi adăugate funcţiuni noi, cum ar fi un forum de discuţii, microportaluri pentru firme, programe de e-learning şi un instrument de benchmarking, prin care IMM-urile îşi vor putea evalua performanţele în raport cu alte IMM-uri din domeniu.

Întrebat dacă investiţia de ordinul milioanelor de euro în acest portal nu este prea mare, având în vedere că firme private româneşti au declarat că ar putea face această lucrare pentru sume mai mici de 100.000 de euro, Péter Barta răspunde: „Din afară, pentru mulţi suma poate să pară exagerată. Din punctul meu de vedere, pentru această arhitectură, pot spune că suma este similară cu cele practicate şi în străinătate. Nu este un simplu site, ceea ce se vede, pentru că în spate este, aş putea spune, o uzină“. Şi într-adevăr, pentru un site care a avut luna trecută numai 2.458 de vizitatori unici, nivel similar cu traficul unui site realizat de de un elev de liceu, au fost achiziţionate 15 servere, o platformă Oracle, cinci laptopuri, cinci monitoare, un retroproiector şi două imprimante.

Niciun control pentru banii cheltuiţi

Deşi anul trecut, după lansarea site-ului, au existat numeroşi specialişti IT care au declarat că investiţia este exagerată comparativ cu rezultatele, nicio instituţie de control al fondurilor europene nu a verificat acest proiect şi modul în care a fost implementat. „Acest proiect a prezentat un interes şi pentru Comisia Europeană, care niciodată, din câte ştiu, nu şi-a retras interesul pentru dezvoltarea acestui portal. Comisia Europeană nu a spus niciodată aţi cheltuit banii greşit, au fost sume alocate greşit sau supraevaluate. Niciodată nu a spus acest lucru“, spune Péter Barta. „Referitor la sume, noi suntem autoritate beneficiară. Nu gestionăm niciun fel de buget, nu realizăm niciun fel de contract cu autoritatea implementatoare pentru că suntem doar beneficiari. Noi beneficiem de nişte servicii contractate de autoritatea responsabilă, în speţă MDLPL, care încheie contracte de servicii cu furnizorii pentru noi“, adaugă Barta.

Pe de altă parte, într-un comunicat primit de la MDLPL, se precizează că această instituţie a efectuat toate plăţile din cadrul proiectului strict pe baza certificării foilor de pontaj ale experţilor şi a acceptării activităţilor derulate şi a rezultatelor obţinute ca fiind conforme cu prevederile contractului de către beneficiarul proiectului, Ministerul pentru IMM, Comerţ, Turism şi Profesii Liberale.

Finantari PHARE cheltuite româneste

• Decizia de a crea business-entrepreneur.ro a a fost luată în urma unui studiu de fezabilitate realizat în urmă cu 3-4 ani. Costul acelui studiu încă nu se cunoaşte în acest moment.

• În cadrul proiectului Phare „Asistenţă Tehnică pentru sprijinirea sectorului IMM în România“, care a avut o valoare contractată de 6,3 milioane de euro, s-au alocat 1.924.605  euro pentru realizarea portalului business-entrepreneur.ro. Conform datelor MDLPL, din această sumă 100.000 de euro au fost cheltuieli incidentale, iar 1.824.605 euro au reprezentat onorariile pentru cele 2.706 zile-om lucrate de către experţii implicaţi în activităţile legate de proiectarea şi realizarea site-ului, în perioada 1 noiembrie 2006-30 noiembrie 2007.

• La portal au contribuit 46 de experţi, din care 15 internaţionali şi 31 români.

• Printr-un al doilea proiect PHARE „Hardware, software şi servicii tehnice pentru portalul destinat IMM“ a fost finanţată achiziţia de hardware, valoarea contractului fiind de 552.912,63 euro fără TVA. Certificatul de acceptare provizorie a fost emis şi semnat de către părţi (MDLPL în calitate de Autoritate Contractantă, MIMMCTPL în calitate de Beneficiar şi INTRAROM SA în calitate de furnizor) la data de 29 iunie 2007.

• În prezent, este în fază de implementare un al treilea proiect PHARE „Asistenţă tehnică pentru sprijinirea IMM-urilor româneşti, prin dezvoltarea e-portalului dedicat şi prin pregătirea firmelor de consultanţă în afaceri“, care conform informaţiilor MDLPL a început în luna martie 2008 şi se va finaliza în noiemebrie 2008. Bugetul acestui program este de 2.013.779,88 euro, însă din această sumă se va aloca portalului numai un milion de euro pentru reorganizare, rebranding şi dezvoltarea de noi funcţiuni.