McDonald’s, „uriaşul“ burgerilor, care hrăneşte, zilnic, peste 140.000 de români, mai mulţi decât orice alt brand de restaurant din ţară, a înregistrat în 2013 afaceri sub aşteptările lui Daniel Boaje, directorul general al companiei. Deşi managerul se aștepta, într-o discuţie anterioară cu Capital, ca afacerile din țară ale gigantului american să depășească 100 de milioane de euro, datele publicate pe site-ul Ministerului Finanţelor arată altceva – o cifră de afaceri de 414,9 milioane de lei (aproximativ 94 mil. euro, calculat la cursul mediu anual din 2012).

Totuşi, profitul McDonald’s s-a triplet în ultimul an: lanţul cu 67 de restaurante în ţară (din care 7 sunt francize) a afișat pentru 2013 un profit net de 12,8 mil. lei (aprox 2,9 mil. euro), de aproape trei ori mai mare decât cel întregistrat în 2012 (aprox. 0,9 mil. euro).

 

Şi în termeni de rețea, McDonald’s România rămâne la o mare și confortabilă distanță de competitori. Totuși, deși afacerile conaționalilor de la KFC au fost, în 2013, de aproape două ori mai mici decât încasările McDonald’s – 48,3 mil. de euro, KFC (52 de restaurante în țară), lanţul de fast food a înregistrat un profit similar, de cca. 2,8 mil. euro (în creştere de la 2,2  mil. de euro în 2012).

Vine puternic din urmă și Subway. Cel mai mare lanț fast-food din lume, intrat pe piaţa locală în aprilie 2012, continuă expansiunea pe piaţa românească – a ajuns deja la 20 restaurante în țară, în oraşe  precum Cluj, Timișoara, Iași, Constanța, Ploiești, Pitești, Suceava și Sibiu. Subway intentioneză să aibă, peste doi ani, 40 de unităţi pe piaţa românească.

Criza a muşcat din plin mai ales din afacerile Burger King. După trei ani de prezenţă pe piaţa locală, compania Atlantic Restaurant System, operatorul francizei Burger King în România, a închis, în 2012, toate restaurantele pe care le mai avea pe piaţa locală. Principalii jucători pe piaţă sunt acum McDonald’s (67), fast-food KFC, franciză controlată pe plan local de omul de afaceri Puiu Popoviciu (52 de restaurante), Subway (20) şi Springtime (23).

Piața românească a localurilor de tip fast-food a ajuns la 500 de milioane de euro, adică jumătate din întregul domeniu de restaurante.