Evenimente Mica publicitate Abonamente
CITEŞTE ŞI

Transporturi si Infrastructura

Privat vs stat - războiul răbdării

Autor: | | 14 Comentarii

Chiar dacă sunt nemulţumiţi de modul în care arată spaţiul public, cei mai mulţi români, fie ei antreprenori sau oameni obişnuiţi, sunt învăţaţi să aştepte şi să spere că, la un moment dat, autorităţile îşi vor face datoria. Există, însă, şi excepţii.

Suntem în 2014, au trecut mai mult de la şapte ani de la intrarea României în Uniunea Europeană şi aproape un sfert de secol de la căderea regimului comunist. Cu toate acestea, aproape jumătate din locuitori nu au nici azi acces la reţele de apă şi canalizare, iar mai bine de o treime din străzile din mediul urban (adică aproximativ 10.000 de kilometri) nu sunt încă modernizate. La ţară, evident că starea infrastructurii rutiere este şi mai proastă. De fapt, dacă ne gândim că încă există în Bucureşti zeci de străzi de pământ, pe care nu au ajuns nici conductele Apa Nova, nici cele ale GDF Suez, datele de mai sus n-ar trebui să ne mai mire. Nici nu mai are rost să vorbim de modul în care se desfăşoară proiecte de genul construcţiei de autostrăzi, centuri sau căi ferate moderne. Evident că subdezvoltarea infrastructurii poate fi motivată prin lipsa de bani. Nici înainte şi nici mulţi ani după 1989, bugetele, fie ele centrale sau locale, nu au avut la dispoziţie suficiente fonduri pentru asfalt sau reţele de utilităţi. Însă în ultimul deceniu, când după o creştere economică susţinută a venit aderarea la UE, această explicaţie nu mai poate sta în picioare. Mai ales dacă ne uităm pe statistici şi vedem că, în şapte ani, am absorbit doar circa o treime din sumele puse la dispoziţie de Bruxelles pentru modernizarea României.

Nu mai vor să aştepte

În cele mai multe cazuri, conaţionalii noştri se mulţumesc să-şi înjure aleşii de câte ori îşi rup maşinile prin gropi, când trebuie să înoate prin noroaie ca să ajungă acasă sau când sunt obligaţi să-şi sape puţuri şi fose septice dacă vor să aibă parte de „luxul“ apei curente şi al toaletei în casă. După care uită repede motivul enervării. Şi, eventual, la viitoarele alegeri votează la fel ori nici nu se mai deranjează să meargă la urne. Există, din fericire, şi unii români care nu se lasă aşa de uşor. Şi care decid că nu au timp să aştepte ca statul să-şi facă treaba. Este celebru, probabil, cazul sătenilor din Marginea Suceava, care, după ce au primit timp de opt luni doar promisiuni privind reconstrucţia unui pod distrus de o viitură, au ajuns la capătul răbdării. În februarie 2009, sătui de amânări şi de ocolul pe care trebuia să-l facă de fiecare dată când mergeau dintr-o parte în alta a satului, ei au ridicat, în doar o zi, un pod provizoriu peste râul Suceviţa. Alţii, ca sătenii din Negoieşti, o localitate de lângă Ploieşti, s-au săturat de sutele de camioane care le treceau zilnic pe la geam, stricând drumul şi afectând construcţiile din apropierea acestuia, aşa că au strâns 1,2 milioane de lei şi şi-au făcut o mică şosea de centură. Speriaţi de urgia din iarna lui 2012, localnicii din Viişoara, Vaslui, au pus mână de la mână şi au construit din crengi kilometri întregi de bariere anti-viscol. Asta în timp ce, cu sprijinul unei fundaţii elveţiene, elevii şi profesorii din Berceni, Prahova şi-au construit un loc de joacă. Şi la Limba, în Alba, sătenii au săpat singuri şanţurile pentru reţelele de apă şi gaze şi au ridicat şi un pod.

Când autorităţile nu-şi fac datoria

În unele situaţii, nu doar investiţiile publice lung amânate sunt puse în practică de privaţi, ci şi serviciile pe care ar trebui să le ofere autorităţile sunt preluate (cel puţin temporar) de localnici. În această primăvară, de pildă, mai multe grupuri de constănţeni, dezamăgiţi de curăţenia din oraş, s-au înarmat cu saci şi mănuşi şi au strâns gunoaiele din Parcul Tăbăcărie sau din Zona Peninsulară. Asta în timp ce, cu un an în urmă, în comuna clujeană Măguri Răcătău mai multe camioane cu lemn aparent tăiat ilegal au fost oprite de locuitorii din zonă şi date pe mâna poliţiei.

În alte cazuri, exasperarea oamenilor poate avea rezultate nu tocmai plăcute. Pe autostrada Bucureşti-Ploieşti, de pildă, disperaţi că nodul Moara Vlăsiei nu a fost dat în folosinţă nici la doi ani de la inaugurarea şoselei, oamenii din zonă au amenajat o intrare provizorie printr-un viitor spaţiu de servicii. Problema este că modul în care se face accesul pe autostradă (fără benzi de accelerare şi decelerare) ar putea duce la accidente grave. „Suntem conştienţi că la viteze de 130 de kilometri pe oră riscurile sunt foarte mari, aşa că încercăm să intrăm şi să ieşim cu mare atenţie. În acelaşi timp, nici nu e normal ca din cauza tăierii finanţării pentru acest proiect mii de locuitori din zonă să nu aibă acces la autostrada care le trece practic pe lângă case“, spune Andrei Popescu, unul dintre cei care utilizează des accesul improvizat.

Firme cu iniţiativă

Pagina 1 din 2
SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Printeaza

EVZ

DCNews

Stirile Kanal D

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Adevarul

Stirile Tvr.ro

Click

Agrointeligenta

Doctorul Zilei

Animal Zoo

EVZ Monden

Infoactual

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

FACEBOOK
evz.ro