Evenimente Mica publicitate Abonamente
CITEŞTE ŞI

Imobiliare

Primăriile au primit donaţie zeci de kilometri de drumuri

Autor: |

Dezvoltatorii imobiliari au investit zeci de milioane de euro în infrastructura rutieră necesară proiectelor construite până acum. În multe cazuri, drumurile ajung în administrarea primăriilor sub formă de donaţie.

Cele mai lungi reţele de drumuri apar în cazul ansamblurilor rezidenţiale mari, parcurilor logistice şi  parcurilor de retail, care se construiesc la periferia oraşelor. Puse cap la cap, acestea ajung la zeci de kilometri lungime, potrivit estimărilor Capital. Pentru proiectele imobiliare din această categorie, dar nu numai, dezvoltatorii îşi alocă bugete speciale în vederea realizării infrastructurii rutiere încă dinainte de achiziţia terenului. Cei care apelează la autorităţi pentru împărţirea acestor costuri de construcţie află destul de repede că majoritatea primăriilor nu dispun de fonduri, asta şi pentru că aceste dezvoltări au loc pe raza unor comune limitrofe marilor centre urbane.

„Sunt şi cazuri în care drumul de acces este realizat de autorităţi, însă procentajul este foarte mic, iar dezvoltarea complexului ar trebui să se întâmple în acelaşi timp cu dezvoltarea infrastructurii sau după“, explică Ionuţ Bordei, directorul departamentului Land Investment & Residential Development din cadrul DTZ Echinox.

Mulţi dezvoltatori preferă să doneze primăriilor drumurile construite din fonduri proprii pentru a scăpa de povara administrării lor, dar sunt şi unii care le păstrează în proprietate privată, cu circuit închis sau cu circuit deschis.

 „Donarea drumului către autorităţi se poate face voluntar sau obligatoriu, prin planul urbanistic pre-aprobat. În cazul cedării drumurilor, ele devin publice, deschise circulaţiei libere şi întreţinerea acestora trece în responsabilitatea primăriei (reparaţii, iluminat, curăţenie)“, completează Bordei.

Fără alternativă

Compania belgiană Liebrecht & wooD a finalizat luna trecută un drum de 4 kilometri care traversează pe sub autostrada Bucureşti-Constanţa, între localităţile Bălăceanca şi Cernica. Investitorul a cheltuit circa 5 mil. euro pentru acest drum pe care l-a donat autorităţilor locale. Drumul formează un arc în jurul unui teren de 60 hectare din localitatea Cernica pe care belgienii intenţionează să înceapă anul viitor dezvoltarea unui parc de retail, în valoare de circa 110 mil. euro. Întrebat dacă nu consideră că primăriile ar fi trebuit să finanţeze aceste lucrări, Patrick Van Den Bossche, managing partener în cadrul Liebrecht & WooD, a răspuns afirmativ, adăugând însă că înţelege lipsa de fonduri a autorităţilor. El a menţionat că în Belgia astfel de investiţii se pot realiza în Parteneriat Public-Privat, însă, în Cernica, lucrarea a fost suportată integral de dezvoltator.

Compania Tagor, deţinută de israelianul Ofer Lieberson, a cumpărat înainte de criză un teren de trei hectare în noul cartier Indepdendenţei din comuna Bragadiru. Andreea Hamza, directorul de vânzări al proiectului Adora Urban Village, pe care Tagor a început să îl construiască pe acest teren, spune că a purtat discuţii cu autorităţile locale despre posibilitatea realizării drumului de acces către ansamblu sub forma unui Parteneriat Public-Privat, însă acestea nu s-au concretizat deoarece primăria nu avea bani. Totuşi, din drumul de acces de 1,5 kilometri care leagă Adora de Şoseaua Alexandriei, investitorul a fost nevoit să construiască doar 500 de metri, restul străzii fiind realizată de Primăria Bragadiru, pentru a deservi cartierul Independenţei unde zeci de persoane fizice şi-au construit case în regie proprie. Andreea Hamza spune că aceste lucrări nu intră în atribuţiile investitorului, însă se resemnează la gândul că nu are alte soluţii. Tagor realizează un proiect similar în Timişoara, unde deţine 6,1 hectare de teren în cartierul Dumbrăviţa. Aici, dezvoltatorul a investit circa 200.000 de euro în reabilitarea unui drum existent şi într-un drum de conexiune la inelul 4 al oraşului. Compania a donat autorităţilor circa 2.300 mp din teren pentru construcţia legăturii cu şoseaua de centură.

„Primăriile ar trebui să aloce acestor proiecte un buget pentru realizarea drumurilor de acces, însă doar dacă dezvoltarea este logică. Sunt mulţi care cumpără teren în mijlocul câmpului doar pentru că acesta este mai ieftin. Primăria nu poate construi câte un drum pentru fiecare dezvoltare de acest fel. Logic ar fi ca primăria să construiască un drum de acces atunci când se întâmplă simultan mai multe dezvoltări în aceeaşi zonă pentru ca acel drum să deservească o comunitate mare“, susţine Ionuţ Bordei. Acesta admite că în România există o lipsă acută de infrastructură rutieră, însă se întreabă de ce dezvoltatorii aleg mijlocul câmpului în loc să construiască pe terenurile libere şi insuficient exploatate de la şoselele existente.

Colaborare pe jumătate

Pagina 1 din 3
SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Printeaza

EVZ

DCNews

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Adevarul

Click

Agrointeligenta

Doctorul Zilei

Animal Zoo

EVZ Monden

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

FACEBOOK
evz.ro