Evenimente Mica publicitate Abonamente
CITEŞTE ŞI

Transporturi si Infrastructura

Premieră absolută în România: Un tren circulă cu 160 km/h pe oră!

Autor: |

Ieri s-au împlinit o săptămână de când CFR Călători a introdus în circulație trenurile care parcurg distanța București - Constanța în mai puțin de două ore, la o viteză maximă de 160 km/h. O premieră absolută pentru cei 145 de istorie feroviară ai României și un prim pas spre ceea ce transportul feroviar modern înseamnă în Europa secolului XXI.

Departe de a putea vorbi de un bilanţ la numai o săptămână de serviciu, totuşi trebuie remarcat că circulaţia celor 28 de curse din primele 7 zile a contrazis până şi cele mai pesimiste aşteptări.Mai mult de 20 de curse, începând cu cea inaugurală, au ajuns la destinaţie cu până la 7' înainte de ora programată. S-a înregistrat astfel şi recordul absolut pentru circulaţia comercială între Bucureşti şi Constanţa, respectivde 1 oră şi 52 de minute.

Progresul este mai mult decât evident, dacă privim evoluţia timpului de parcurs pe această rută din ultimile patru decenii.Pe lângă faptul că este pentru prima dată când distanţa Bucureşti - Constanţa se parcurge în mai puţin de două ore, cel mai important salt faţă de anii '70 - '90 este cel în confortul pe timpul deplasării. Linia reabilitată de astăzi împreună cu vagoanele moderne oferă o rulare lină şi relaxantă, spre deosebire de situaţia din trecut, când linia zgomotoasă şi balansul vagoanelor făceau călătoria de-a dreptul inconfortabilă.

În fapt ceea ce s-a întâmplat este că am ajuns în sfârşit, chiar dacă mai târziu decât am sperat, să culegem roadele miliardului de euro şi a anilor de aştepre investiţi în această linie.

Desigur, unii ar putea spune că 160 km/h nu înseamnă mare lucru, în condiţiile în care trenurile de mare viteză din ţările occidentale circulă cotidian cu 250 - 300 km/h. Însă comparaţia este complet eronată. Trenurile de mare viteză sunt o categorie complet distinctă de trenuri, total diferite de trenurile convenţionale. Tot ce ţine de trenurile de mare viteză, de la linie, poduri, tunele şi până la trenurile propriu-zise şi sistemele de control sunt complet diferite de sistemele de la trenurile convenţionale, precum cele din România. Iar standardul european pentru trenurile convenţionale de călători, valabil inclusiv în Germania, Franţa, Spania şi aşa mai departe este viteza maximă de 160 km/h. Iar acest standard care este încă departe de a fi generalizat pe cuprinsul Uniunii Europene, inclusiv în Europa occidentală.

Cu alte cuvinte, pentru prima dată România are o cale ferată convenţionlă de nivel european şi începe să o exploataze la cei mai înalţi parametrii europeni. Este primul mare pas înainte după douăzeci şi cinci de ani de paşi înapoi în transportul feroviar.

Pentru cei care urmăresc cu atenţie evoluţia transportului feroviar din România, aceste rezultate nu sunt o surpriză. Ele vin în contextul continuei ameliorări din ultimul an a circulaţiei pe magistrala 800, Bucureşti - Constanţa. O magistrală despre care multă vreme am auzit doar despre nesfârşitele lucrări din perioada 2006-2012, când trenurile parcurgeau aceeaşi distanţă în până la 7 ore. După care am auzit doar ştiri cu interminabilele furturi din instalaţiile feoviare. România se găsea în situaţia absolut jenantă încare, din postura de membru al Uniunii Europene şi al NATO în secolul XXI, nu era capabilă să asigure paza unor cabluri, ajungând ca trenurie să circule cu 30 km/h pe o linie proaspăt reabilitată. Apoi însă nu am mai auzit nimic. Și iată că se adeverşte dictonul: "No news is good news"

Pentru că în ultimul an situaţia s-a schimbat radical. Furturile s-au redus drastic, iar trenurile au început să circule nu doar normal şi la timp, ci în mod surprinzător, chiar cu mari anticipaţii zilnice la sosirile în Bucureşti şi Constanţa. Progresele au rămas neştiute publicului larg, pentru că dacă un tren care întârzie 3 ore este o ştire, un tren care ajunge zilnic cu 15 minute mai devreme nu este observat de nimeni. Însă toate acestea au constituit premizele pasului spre circulaţia comercială cu 160 km/h şi au conferit încredereacă va fi vorba de un serviciu de succes, aşa cum este cel puţin până astăzi.

După cum era de aşteptat, de îndată ce calitatea serviciului de transport feroviar a crescut, a început să crească şi numărul călătorilor cu trenul pe această rută. În fapt este vorba de o intrare în normalitate, pentru că nu este nimic mai anormal decât deplasarea Bucureşti - Constanţa cu microbuze şi autocare. Într-un sistem modern de transport, transportul rutier îşi are rolul lui deosebit de important, însă acesta nu este deloc călătoria interurbană, unde trenul trebuie să-şi recâştige locul pierdut.

Pagina 1 din 2
SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Printeaza

EVZ

DCNews

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Adevarul

Click

Agrointeligenta

Doctorul Zilei

Animal Zoo

EVZ Monden

Infoactual

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

FACEBOOK
evz.ro