Gala Premiilor Capital pentru “Excelenţă în Afaceri” a devenit deja o tradiție în mediul românesc de business. Cei mai merituoși antreprenori și manageri de mari companii sunt premiați de redactorii Capital. Dintre performerii businessului românesc, unul singur pleacă acasă cu marele trofeu și cu râvnitul titlu de omul de afaceri al anului. De data aceasta, câștigător a fost Horațiu Țepeș, antreprenorul de doar 36 de ani din Făgăraș care a construit la Brașov una dintre cele mai moderne fabrici de țiglă metalică din Sud-Estul Europei. Datorită capacității mari de producție și a dezvoltării rețelei de vânzări, Bilka, compania tânărului om de afaceri, a devenit liderul incontestabil al pieței românești de profil. Dacă anul trecut piața de țiglă metalică a crescut cu 10%, compania lui Horațiu Țepeș a înregistrat o creștere de peste 40%, ajungând la afaceri de 191 milioane de lei. „Este un premiu pentru întreaga echipă Bilka – am colegi care lucrează încă de la înființare – și, totodată, este un premiu al celor 500 de parteneri pe care îi avem la nivel național și cu care ne-am ajutat de-a lungul timpului. Acest premiu ne obligă pe viitor să avem creșteri la fel de bune”, a spus Horațiu Țepeș în momentul în care a ridicat marele trofeu al Galei Premiilor Capital. Deși pare greu de crezut, creșteri de peste 40% sunt o constantă în businessul Bilka. De altfel, acest procent explică cum cifra de afaceri a ajuns de la doar 500.000 de euro în 2007, anul înființării companiei, la nu mai puțin de 42,9 milioane de euro în 2015.

Scurta istorie a unui business mare


Bazele companiei Bilka au fost puse în 2007. În acel moment, fabrica era întinsă pe o suprafață de 4.500 de metri pătrați. Următorul an este unul de creștere, cifra de afaceri ajungând la 3,7 milioane de euro. Deși criza îngheață dezvoltarea multor afaceri din România, Bilka pare imună la problemele care afectează mediul de afaceri. Astfel, an de an înregistrează rezultate din ce în ce mai bune, iar în 2012 devine liderul pieței de acoperișuri cu peste 2,2 milioane de metri pătrați de țiglă metalică produsă și comercializată. În anul 2013, datorită dezvoltării, își mută activitatea într-o hală de producție cu o suprafață de peste 17.000 de metri pătrați. Această mișcare strategică îi consolidează poziția de lider în topul producătorilor de profil. Astfel, în 2015, pentru al patrulea an consecutiv, Bilka ocupă detașat primul loc în piața românească, iar producția record cu care se poate lăuda este de peste 5,5 milioane de metri pătrați de țigla metalică. Planurile sunt însă și mai ambițioase, iar dovadă stă suprafața pe care, de anul trecut, compania își desfășoară activitatea: nu mai puțin de 45.000 de metri pătrați de spații de producție, depozitare și birouri. De altfel, în cei nouă ani de activitate, investițiile totale au ajuns la peste 13 milioane de euro, iar 100.000 de case au fost acoperite cu țigla metalică a producătorului din Brașov.

Transformarea din lider național în jucător regional

Exporturile nu au făcut parte din planurile de dezvoltare ale lui Horațiu Țepeș. Piața internă i-a fost, până de curând, suficientă omului de afaceri, deoarece creșterea producției a fost acoperită de creșterea sectorului, dar și de acapararea unui segment important din cota de piață a concurenței. Acum, strategia s-a schimbat. „2016 este primul an în care dezvoltăm departamentul de export. Până acum a fost o inerție ceea ce am făcut la export, am avut cam 7% din cifra de afaceri din 2015, dar în acest an vrem să începem un nou proiect, acela de producător regional și să devenim un jucător important în Europa de Sud-Est”, a declarat Horațiu Țepeș în cadrul emisiunii Capital TV. Omul de afaceri este încurajat și de actualul cadru fiscal, care îi permite să concureze cu alți producători din Europa. „Din punctul meu de vedere, ceea ce se întâmplă în România este foarte bine. Este un mediu economic bun, suntem pe val și trebuie să rămânem pe acest val”, se arată încrezător proprietarul Bilka. Totuși, acesta trage un semnal de alarmă cu privire la situația forței de muncă din țară. „Noi, la Brașov, ne confruntăm cu o problemă în acest sens. Am văzut companii în Brașov care aduc din oamenii din est, dar nu cred că este o soluție. Mi-a venit în minte că ar trebui gândit un program de a readuce românii acasă. Sunt 3 milioane de români plecați în ultimii 15 ani, care lucrează în Europa. Dacă am reuși să aducem măcar 10% din ei acasă, cu un program bine gândit, ar fi un mare câștig“, propune Horațiu Țepeș, care este conștient că planurile de extindere pot fi susținute prin selectarea de angajați noi bine pregătiți.

2016 este primul an în care dezvoltăm departamentul de export. Vrem să începem un nou proiect, acela de producător regional, și să devenim un jucător important în Europa de Sud-Est.
Horațiu Țepeș, proprietar Bilka

AFACEREA BILKA ÎN CIFRE (2015)

42,9 milioane de euro – cifra de afaceri
5.555.905 mp de țiglă metalică
30.000 de case acoperite
27% cota din piața de acoperișuri metalice
40.000 tone de oțel prevopsit procesat
4 milioane de euro investiții