Intenția dezvăluită de doi oficiali ai Comisiei Europene va fi prima măsură de acest fel care implică trasarea unor principii clare pentru toate statele Uniunii în privința taxelor de drum atât pentru autoturisme cât și pentru autobuze sau camioane. Conform unei depeșe Reuters, se pare că o astfel de propunere este susținută chiar de Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) care, bineînțeles, dorește taxarea mai accentuată a posesorilor de vehicule vechi astfel încât aceștia să fie împinși către achiziția unora noi. „Orice taxare a utilizării durmurilor care nu ia în calcul emisiile reale de noxe va duce la «sub-optimizarea» parcului auto”, a menționat ACEA într-un document.

Conform Reuters, directiva pregătită de oficialii UE nu va obliga statele membre să taxeze utilizarea drumurilor în funcție de normele de poluare, dar trasează liniile directoare pentru ca o astfel de măsură să fie aplicată omogen pe tot cuprinsul Uniunii.

Varianta finală a acestei noi propuneri a oficialilor UE va fi publicată, cel mai probabil, la finalul lunii mai, urmând ca Parlamentul European să o discute și, eventual, să o aprobe. Ulterior și statele memebre UE vor trebui să își dea acordul pentru măsura care înseamnă, mai exact, că posesorul unei mașini cu propulsor Euro 3 va trebui să achite o taxă de drum mai mare decât cel al unei mașini Euro 5, de exemplu, pentru aceeași distanță parcursă pe șoselele europene.

Rămâne de văzut dacă inițiatorii acestui demers vor avea susținerea statelor membre și, mai ales, care este modul prin care o astfel de măsură poate fi aplicată în practică.