Doar cine a avut ghinionul să fie implicat într-un accident cu o maşină cu număr de Bulgaria ştie cât de anevoios este drumul până la rezolvarea daunei cu ajutorul asigurării Carte Verde. Iar statisticile arată că numărul accidentelor provocate de automobile înmatriculate la sud de Dunăre nu este chiar mic.

„Anual, în România, au loc în jur de 10.000 de accidente în care sunt implicate automobile înmatriculate în alte state ale Uniunii Europene. Dintre acestea, cel puţin o treime sunt maşini cu număr de Bulgaria. Vorbim, deci, despre 3.300-3.500 de accidente cu automobile înmatriculate în Bulgaria“, explică Ionel Dima, vicepreşedintele grupului Avus, cea mai mare firmă specializată în regularizarea daunelor transfrontaliere. Potrivit ultimelor date comunicate de Poliţie, la nivelul anului 2013, pe străzile din România circulau în jur de 110.000 de maşini cu număr de Bulgaria, majoritatea concentrate în judeţele Dunărene ca Giurgiu, Călăraşi sau Teleorman.

Problema este că procedura pe care şoferul păgubit trebuie să o urmeze pentru a-şi recupera dauna este cu mult mai anevoioasă decât în cazul unui accident care implică doar maşini din România. Frecvent, şoferul trebuie să aştepte chiar 2-3 luni până când dosarul său de daună este validat de asigurătorul bulgar. Mai mult decât atât, apar chiar situaţii când despăgubirea nu se mai plăteşte, după cum arată surse din zona asigurărilor. Dificultăţile nu sunt generate doar de faptul că procedura implică mai mult decât un asigurător, ci şi de înregistrarea acestor maşini pe numele unor cetăţeni bulgari. De cele mai multe ori, aceşti cetăţeni sunt „profesionişti“ în domeniu, ceea ce face ca ei să aibă înregistrate pe numele lor sute sau chiar mii de automobile. În acest context, identificarea proprietarului este mai dificilă. Procedura ce trebuie urmată pentru a obţine despăgubiri în urma unei coliziuni cu un automobil înmatriculat la sud de Dunăre începe cu o verificare la Biroul Auto Român(BAAR), mai cunoscut ca Biroul Carte Verde. Potrivit legislaţiei internaţionale, constatarea şi evaluarea daunei va fi făcută de un corespondent din România al asigurătorului bulgar. Accesarea portalului BAAR este necesară tocmai pentru a afla care este acest corespondent. Şoferul păgubit introduce datele inscripționate pe poliţa de asigurare, în funcţie de care un soft specializat îi arată corespondentul din România. Dosarul de daună este întocmit de respectiva firmă şi trimis spre avizare asigurătorului bulgar. Procedurile de avizare sunt de cele mai multe ori mult mai anevoioase şi îndelungate decât ne-am dori. „Am întâlnit foarte multe cazuri în care s-a întâmplat ca asigurătorul bulgar să întârzie luni întregi sau să nu-şi dea acceptul pe dosarul întocmit în România.

Apar foarte des situaţii în care bulgarii nu sunt de acord cu sumele care reies din evaluarea făcută de specialistul din România şi cer refacerea ei. Toate aceste lucruri înseamnă mult timp pierdut“, arată un specialist în domeniu._

Luăm rablele bulgarilor

 

Cea mai mare parte a maşinilor înmatriculate în Bulgaria sunt cumpărate din aceeaşi ţară. Majoritatea sunt maşini foarte ieftine, cu prețuri de până în 1.500-2.000 de euro, a căror vechime ajunge şi până la 15-20 de ani. Piaţa second hand din Bulgaria este diferită de cea din România, în sensul că dealerii sau, după caz, samsarii din târguri aduc automobile cu mult mai vechi decât cele disponibile în România. Calitatea acestor automobile este, de regulă, foarte proastă.