Evenimente Mica publicitate Abonamente
CITEŞTE ŞI

Asigurari si Pensii

Luna mai vine cu schimbări majore pentru toți șoferii. Cea mai mare surpriză vine de la RCA

Autor: | | 4 Comentarii

La jumătatea lunii viitoare, dacă Guvernul nu cedează iar la presiunile transportatorilor, expiră perioada de șase luni în care prețurile pentru RCA au avut un nivel maxim fixat prin lege. Nu este, însă, nici pe departe singura schimbare majoră din domeniul asigurărilor auto pentru că noua lege RCA a intrat deja pe ultima sută de metri în comisiile din Camera Deputaților, după ce a fost adoptată de Senat.

Tarife mai mari şi fluctuante, preţuri speciale pentru şoferii cu multe daune la activ, tarif de referinţă, limite mai mari de despăgubire. Acestea sunt doar câteva dintre schimbările majore care vor afecta cei aproximativ 5,5 milioane de şoferi din România. Cel mai probabil, toate aceste modificări vor intra în vigoare pe parcursul lunii viitoare. 

Pe 19 mai, dacă Guvernul nu decide altfel, la presiunea or­ga­nizaţiilor trasportatorilor pro­fe­sionişti, expiră perioada cu tarife maxime la RCA, stabilite prin lege. Cu această ocazie, aproape toţi actorii pieţei, de la firme de asigurare şi brokeri, la Autoritatea de Supraveghere Financiară şi unele organizaţii ale transportatorilor şi ale service-urilor, sunt de acord că Ordonanţa de Urgenţă nr. 54/2016, care reglementează astăzi piaţa RCA, trebuie înlocuită cu o lege ordinară. 

Această lege există deja şi a fost votată de Senat încă de anul trecut. Recent, au fost reluate discuţiile şi în comisiile care se vor ocupa de actul normativ în Camera Deputaţilor: Comisia de Buget Finanţe, Comisia de Transporturi, Comisia de Industrii. Amendamentele parlamentarilor precum şi cele ale organizaţiilor şi actorilor din piaţă au fost deja incluse într-un document de peste 300 de pagini care a fost distribuit aleşilor. Cel mai probabil, până la finele lunii mai, vom avea şi o nouă lege RCA, ne-au explicat mai mulţi deputaţi din comisiile de specialitate. 

Tarif de referinţă în loc de tarif maxim impus prin lege

Unele dintre articolele actului normativ şi amendamentele cu şanse de a fi acceptate nu fac decât să repare greşelile comise în OUG nr. 54/2016 (cum ar fi posibilitatea de a suspenda RCA sau aceea de a cumpăra RCA pe orice perioadă de la o lună – la un), însă cele mai multe prevederi aduc schimbări importante pentru şoferi. 

În primul rând, dispare tariful maxim pentru RCA şi apare tariful de referinţă, care va fi calculat de Biroul Asigurătorilor Auto din România (BAAR), cunoscut şi ca Biroul Carte Verde, şi el un organism cu sarcini mult sporite în noul context legislativ. În jurul acestui tarif există, în prezent, mai multe discuţii. Firmele de asigurare ar vrea ca el să funcţioneze ca un reper, pe modelul dobânzii de referinţă a BNR, şi să fie calculat doar ca primă de risc. Mai concret, asigurătorii consideră că tariful de referinţă trebuie să arate cât trebuie să fie prima în aşa fel încât să poată fi acoperite eventualele daune. Fără costuri administrative şi de altă natură. 

 

Pe de altă parte, organizaţiile service-urilor, o parte a brokerilor precum şi oameni din ASF consideră că BAAR ar trebui să calculeze un nivel mediu de primă pentru fiecare segment de şoferi, iar acea primă să fie un tarif comercial, cu toate costurile incluse. În acest sens, Patronatul Brokerilor din România (PRBAR) a propus şi un amendament în care vine cu o formulă de calcul. În această formulă sunt fixate niveluri clare atât pentru cheltuielile firmelor de asigurare cât şi pentru profitul pe care ei îl pot obţine din vânzarea de RCA. Mai mult, la nivelul ASF există inclusiv un curent de opinie care susţine că tariful de referinţă nu ar trebui să aibă doar un rol strict orientativ. Astfel, firmele de asigurarea ar urma să fie obligate să se mute cu preţurile în jurul acestui tarif şi în cadrul unui interval procentual impus prin normă. De exemplu, ASF ar putea spune că tariful pentru RCA al fiecărei companii nu poate depăşi cu mai mult de 20% tariful de referinţă. 

Totuşi, această ultimă variantă este mai puţin probabil să devină literă de lege. Se va merge, cel mai probabil, pe varianta unui tarif comercial orientativ care să funcţioneze ca reper al pieţei. 

Pagina 1 din 2
SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Printeaza

EVZ

DCNews

Stirile Kanal D

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Adevarul

Stirile Tvr.ro

Click

Agrointeligenta

Doctorul Zilei

Animal Zoo

EVZ Monden

Infoactual

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

FACEBOOK
evz.ro