„O companie nu se poate dezvolta pe termen lung dacă toate profiturile sunt distribuite către plata dividendelor. În acest caz, nevoile de investiții pe termen lung (activele fixe) și scurt (ciclul de exploatare) se bazează doar pe capitalul inițial (de cele mai multe ori foarte scăzut) și finanțarea externă (supusă unor evoluții ciclice din perspectiva costurilor și condițiilor de finanțare)”, scrie Iancu Guda, CFA, EMBA, preşedintele Asociației Analiștilor Financiar-Bancari din România (AAFBR), pe blogul său.

Analistul explică faptul că din cauza imunității foarte scăzute, compania devine vulnerabilă în contextul materializării unor șocuri externe cu impact negativ. Lipsa investițiilor, sau realizarea tardivă a acestora, ori în condiții de finanțare inoportună, poate face ca firma subiect să piardă din competitivitate față de concurență, declanșând astfel o spirală sumbră: scăderea veniturilor → diminuarea profiturilor / înregistrarea de pierderi → probleme de lichiditate → blocarea finanțării → decredibilizarea companiei → creșterea riscului de a intra în insolvență.

„În această analiză consider investițiile pe termen lung în activele corporale (exemple: mașini, echipamente, utilaje, clădiri, terenuri). În esență, creșterea valorii contabile a activelor corporale reflectă investiții noi care depăsesc nivelul amortizării, exceptând desigur situațiile când activele sunt reevaluate pozitiv (prețul de piată se apreciază). Pe de altă parte, o scădere a valorii contabile a activelor corporale indică dezinvestiții nete, deoarece amoritzarea sau vânzarea activelor depăsesc eventuale investiții noi, exceptând desigur situațiile când activele sunt reevaluate negativ (prețul de piată se depreciază)”, precizează Guda.

Analizând declarațiile financiare ale companiilor active în România pentru anul 2016 (ultimul exercițiu pentru care există informații disponibile în momentul de față), economistul a concluzionat că valoarea totală a investițiilor realizate în anul respectiv se ridica la 77 mld lei. Acestea au fost finanțate după cum urmează:

  • 37 mld lei prin împrumuturi contractate de la bănci (acesta fiind nivelul total al creditelor noi acordate de sectorul bancar tuturor companiilor private pe parcursul anului 2016);
  • 10 mld lei capitaluri, din care 7 mld lei profit reinvestit și 3 mld lei suplimentarea capitalului social;
  • 30 mld lei credit furnizor, obținut prin extinderea termenelor de plată către furnizori. Aceasta reprezintă o problemă gravă a mediului de afaceri local, deoarece investițiile pe termen lung ar trebuie finanțate doar prin resurse atrase pe termen lung. În realitate, aproape 40% din investițiile pe termen lung sunt finanțate prin resurse financiare atrase de la furnizori, ceea ce amplifică interdependeta între companii și riscul de contagiune!
 

Tranzacțiile imobiliare și construcțiile concentrează aproape un sfert din totalul investițiilor realizate în ultimul an. Iancu Guda crede că că orice investitor care dezvoltă acum un proiect imobiliar adresat maselor (segmentul mediu și sub-mediu) este întârziat cu cel puțin 2–3 ani, și, când va livra proiectul în piață, prețurile vor fi deja în scădere, deoarece cererea pentru imobiliare ar trebui să scadă în contextul: creșterii dobânzilor din cauza presiunilor inflaționiste; temperării creșterilor salariale, care nu pot continua cu o medie de 14% în fiecare an; decelerării programului „Prima casă” (care are buget și adresabilitate mai restrânsă, în contextul unor posibile plafoane maxime aplicate veniturilor debitorilor sau al gradului de îndatorare al acestora).

„Deoarece oferta înregistrată pe piața locuințelor crește (volumul lucrărilor de construcții rezidențiale crescând cu 70% în anul 2017 față de anul anterior), prețul locuințelor rezidențiale nu poate să mai  continue trendul ascendent. Costul de construcție este deja ridicat din cauza majorării cheltuielilor salariale, disponibilității limitate a forței de muncă și creșterii prețurilor la materialele de construcții. Astfel, cine începe acum un proiect imobiliar adresat maselor, va construi scump și va vinde ieftin, ceea ce va pune o presiune asupra marjelor de profitabilitate”, spune Guda.