Nu trece o săptămână fără să nu primim vești proaste din piața auto. Cea mai recentă a venit de la Toyota, care vrea să-și închidă toate unitățile de producție din Australia. Asta la doar câteva zile de la anunțul celor de la Ford, care renunță la 300 de angajați, tot în „Țara cangurilor“, unde vor să oprească producția până în 2016. Dacă Australia este departe de noi și nu ne afectează, nu același lucru îl putem spune despre anunțul americanilor de la Ford privind weekendul prelungit al angajaților secției unde se produce B-Max. Ultimele zile capul de afiș a fost însă plecarea Dacia din România, din cauza lipsei unei autostrăzi care să lege Piteștiul de Sibiu. Trebuie lămurit din start un lucru: Dacia nu va pleca din România. Nu acum, însă pe termen mediu pericolele se agravează, iar autoritățile române stau cu mâinile în sân. Sau mai bine zis trăncănesc toată ziua pe la talk-show-uri. Francezii de la Renault nu doar că au investit 2 miliarde de euro în România, dar și-au creat un lanț complet de la design la producție și vânzare.

Doar că în calcul mai trebuie luați următorii factori: costul cu forța de muncă, în creștere de la an la an. Salariile muncitorilor de la Dacia sunt încă la un nivel redus față de alte state europene, dar nu trebuie uitat faptul că există și noua fabrică de la Tanger, unde acest indicator este mult mai atractiv pentru franzeci. Al doilea, și poate cel mai important, costurile de transport. Dacă e să comparăm costurile din România cu cele din Maroc, se poate observa că la noi, de la Pitești până la portul Constanța, costurile de transport pentru un automobil ajung aproape de 100 de euro, în timp ce de la Tanger până în port costurile sunt sub 15 euro/unitate, așa cum spunea recent Constantin Stroe, președintele ACAROM și vicepreședinte al Dacia. În același timp, decidenții politici nu trebuie să uite un lucru: Dacia reprezintă un simbol național, fiind un adevărat magnet pentru sutele de furnizori de subansamble auto. Per total, este vorba de aproape 11% din PIB, la atât se ridică cifra de afaceri a industriei auto din România, sector în care activează peste 200.000 de oameni. Acest sector a fost motorul exporturilor, peste 42% din exporturile-record ale României (aproape 50 mld. euro) datorându-se acestui segment.

Astfel de cifre trebuie să stea pe masă guvernanților atunci când decid proiectele prioritare de infrastructură, și nu promisiunile electorale făcute de alde Dragnea sau Fenechiu. Domnul Șova se bate cu pumnul în piept, lăudându-se că el a demarat proiectul Pitești-Sibiu, în timp ce adevărul este că de 14 luni nu a mișcat un vârf de ac. Ba mai mult, a îngreunat și procedurile, prin declarațiile contradictorii din această perioadă. Există un studiu de fezabilitate din 2008, chiar și indicatorii tehnico-economici sunt aprobați prin HG nr. 1418. La astfel de studii suntem încă pricepuți, doar că mașinile nu merg pe hârtie, ci pe asfalt. Iar la turnarea acestuia suntem invidiați chiar și de melci, că ne dovedim a fi mult mai lenți decât ei.

Ciprian Mailat,
redactor-șef adjunct, Capital