Evenimente Mica publicitate Abonamente Comunicate
CITEŞTE ŞI

Asigurari si Pensii

EXCLUSIV De ce au crescut tarifele de referință la RCA și ce îi așteaptă pe șoferi în viitor

Autor: | | 0 Comentarii

Tarifele de referință pentru asigurarea RCA, așa cum au fost ele calculate, în premieră, de o firmă privată de consultanță, relevă o majorare de 10-11%, pe medie, față de vechile valori calculate anul trecut de către specialiștii ASF. Capital vă prezintă cu cât au crescut tarifele, vă arată care sunt explicațiile specialiștilor pentru această evoluție și încearcă să estimeze dacă urmează scumpiri sau, dimpotrivă, ieftiniri, ale prețurilor pentru RCA.

Firmele de asigurare din România se află în acest început de an între ciocan şi nicovală. Schimbările aduse de legea RCA în sensul libertăţilor pe care unităţile service le primesc sunt de aşteptat să se vadă şi în creşterea daualităţii, ceea ce ar justifica şi o creştere de tarife însă, scăderile din zona vânzărilor s-ar putea să determine asigurătorii să amâne scumpirile.

Este una dintre opiniile exprimate de specialiştii cu care a discutat Capital, după apariţia noilor tarife de referinţă pentru RCA, calculate de Deloitte. Cert este, deocamdată, doar că reperele ASF au urcat pe medie cu 10-11%, existând însă şi segmente de asiguraţi unde creşterea tarifului de referinţă ajunge şi la 40%.

  • Dacă pentru un tânăr de sub 30 de ani care conduce un automobil cu capacitate cilindrică de 1,2 litri referinţă era de 838 de lei, iar acum ea ajunge la 921 de lei.
  • Preţul mediu pentru un şofer de 40 de ani la volanul unui autombil cu capacitate de 1,6 litri a crescut şi el de la 670 de lei la 712 lei.
  • Cea mai mare creştere este de observat la autocare şi autobuze (vehicule pentru transport persoane cu peste 40 de locuri) acolo unde tariful urcă de la puţin peste 5.600 de lei la 7.600 de lei, adică cu peste 30%.

Ce este tariful de referinţă şi de ce este util pentru şoferi

Tariful de referinţă a fost gândit ca o valoare strict orientativă în funcţie de care clientul de RCA să îşi dea seama dacă oferta făcută de firma de asigurare este sub media pieţei sau deasupra ei.

La calculul tarifului de referinţă, Deloitte a utilizat datele furnizate chiar de firmele de asigurare privind vânzările, daunele, cheltuielile administrative şi alţi parametrii esenţiali.

În ciuda naturii sale orientative, însă, ASF are posibilitatea de a utiliza tarifele de referinţă atunci când firmele de asigurare tind să sară calul fie că este vorba despre majorări nejustificate de daunalitate fie când, dimpotrivă, anunţă tarife cu mult sub media pieţei.

Mai mult, noua lege RCA a introdus termenul de asigurat cu risc ridicat. Aceasta înseamnă că dacă un asigurat nu reuşeşte să obţină o ofertă mai mică sau egală cu tariful de referinţă plus 36%, el poate apela la Biroul Asigurătorilor Auto (BAAR) pentru a fi repartizat unei firme la tariful mediu de pe segmentul său.

 

Până acum nu a existat nici un asigurat cu risc ridicat, însă, dacă analizăm, de exemplu, evoluţia de pe segmentul autobuzelor şi camioanelor, putem trage concluzia că astfel de clienţi ar fi putut exista.

„Eu cred că în cazul transportului de persoane cu vehicule cu peste 40 de locuri cel de acum este preţul corect. Primul tarif de referinţă a fost ţinut, nu ştiu din ce motive, poate dintr-o eroare tehnică, poate din teama faţă de proteste, la un nivel mai mic decât ar fi fost cazul. (...) Creşterea pe tariful de referinţă este apropiată de 36%, iar acest lucru nu putea să fie justificat de modificări atât de importante în daunalitate, pentru că nu a trecut nici măcar un an de la anunţarea primelor referinţe”, explică un specialist din zona brokerajului.

Cum explică sepcialiştii ASF creşterea tarifelor

Pe de altă parte, Capital a discutat şi cu mai mulţi specialişti din ASF care, fără să exprime neapărat poziţia instituţiei, ne-au explicat de unde vine creşterea de tarif. De exemplu, arată unul dintre cei mai importani specialişti ai ASF din zona asigurărilor, în cazul autobuzelor şi autocarelor este vorba despre o modificare de natură tehnică, ce ţine de numărul relativ mic de daune provocate de aceste vehicule. Este vorba de sub 65.000 de daune anual. Acest număr mic în comparaţie cu alte segmente permite schimbări rapide şi radicale în structura daunelor, motiv pentru care şi tarifele medii sunt mai dinamice decât în alte cazuri.

Pe de altă parte, spune un alt specialist, tarifele au crescut şi din cauza schimbării sistemului bonus-malus, în funcţie de care şoferii beneficiază de reduceri la RCA sau, după caz, de scumpiri, atunci când sunt şoferi cu daune la activ.

“Am analizat împreună cu colegii evoluţia tarifului de referinţă despre care trebuie spus că este calculat în baza datelor furnizate de firmele de asigurare. Ar fi câteva motive ale creşterilor, însă cel mai important cred că este unul de natură. Pentru a compensa reducerile care vor fi acordate ca urmare a aplicării sistemului bonus-malus, s-a aplicat încărcarea bonus-malus. Mai clar, noua legislaţie spune că reducerile pentru şoferii fără daune vor fi mai mari decât până acum. Prin urmare, am considerat că tariful de referinţă va trebui să compenseze viitoarele reduceri. Numai de aici avem o creştere de 8% a tarifului, din totalul celor 10-11 procente, cât a crescut pe medie”, spune sursa citată.

 

Ce se va întâmpla în viitor cu preţurile

Pe de altă parte, o bună parte a pieţei, mai ales din zona brokerajului, consideră că anul 2018 nu va veni, cel puţin în prima parte, cu creşteri semnificative de preţuri. Motivul pentru care tarifele fie vor stagna, fie vor scădea este că firmele trebuie să îşi îndeplinească ţintele de vânzări, iar pe RCA, deocamdată, sunt majoritatea mult sub nivelul de anul trecut.

Patronatul Român al Brokerilor de Asigurare estimează că de luna aceasta va exista, la nivel de piaţă, o scădere generală a tarifelor poliţelor de asigurări RCA, în special pentru şoferii disciplinaţi în trafic, însă vor exista creşteri pentru cei care produc multe daune. "Deja asigurătorii au trimis către ASF propunerea de tarifare. Din luna martie 2018, se vor aplica noile tarife avizate de către asigurători, cărora li s-a permis să facă o segmentare a clienţilor cu frecvenţă redusă a daunelor provocate la RCA", spune Viorel Vasile, preşedintele PRBAR.

De partea cealaltă şi vicepreşedintele ASF pentru sectorul asigurărilor, Cornel Coca Constantinescu, este de părere că mai mulţi jucători vor apăsa mai puternic pe pedala RCA.

“Asigurătorii trimit noi strategii de business care indică apetenţa către risc şi competitivitate... Sunt cel puţin 5-6 firme care arată că vor să joace puternic în piaţa RCA. La ele trebuie să ne raportăm atunci când vorbim despre concentrare pe acest segment şi nu la numărul total de societăţi care au licenţă pentru RCA”, a declarat Constantinescu.

Vicepreşedintele ASF a subliniat că, în primele nouă luni ale anului trecut, rata combinată a daunei (indicator calculat ca raport între primele brute subscrise de firmele de asigurare şi totalul cheltuielilor cu daunele şi administrative) a fost semnificativ sub 100%, ceea ce arată că activitatea asigurătorilor a fost una profitabilă.

Constantinescu a arătat că, în opinia sa, acest indicator s-a menţinut la un nivel bun şi pe ansamblul anului 2017, având în vedere că în ultimele trei luni ale anului trecut nu au fost evenimente care să schimbe trendul.

 

Capital - Comenteaza
Capital - Twitter
Printeaza

Alte articole

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

EVZ

Doctorul Zilei

Animal Zoo

EVZ Monden

Ziare.com

DCNews

Stirile Kanal D

AutoBild

Click

Economica.net

Agrointeligenta

StiriDiaspora.ro

Stirile Tvr.ro

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.