SE INTAMPLA ACUM!

Actualitate

Datoriile pot pica din cer: Cum te consideră Fiscul anunțat, deși nu ai luat la cunoștință

Autor: Diana Zaharia | marţi, 03 februarie 2015 | 25 Comentarii

Dacă descoperiţi o datorie la Fisc, dar nu aţi primit nicio hârtie, sunteţi buni de plată pentru că deciziile de impunere sau somaţiile pot fi comunicate şi prin publicitate, adică prin afişarea la sediul şi pe site-ul ANAF. Legal, este varianta folosită în ultimă instanţă, când contribuabilul este de negăsit, dar în practică, pot apărea abuzuri.

Deciziile de impunere, somaţiile, notificările, actele administrativ-fiscale, în general, sunt comunicate prin trei modalităţi: prin remitere cu semnătura destinatarului sau prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire, prin publicitate şi electronic, dar numai la cererea contribuabilului. Abia după ce a epuizat variantele clasice - remitere personală şi poştă -, administraţia poate recurge la publicitate. Însă cu o condiţie: trebuie să demonstreze că a fost imposibilă comunicarea în celelalte două forme. Probele pe care trebuie să le aducă funcţionarii sunt procesul-verbal cu refuzul contribuabilului de a i se face comunicarea sau recipisele poştale care să confirme expedierea recomandatei ce a fost restituită pentru neprimire.

Sarcina probei care îi revine administraţiei este foarte importantă pentru că, altfel, pot apărea abuzuri. Experienţa din anii anteriori a arătat că Fiscul este tentat să folosească oricare dintre modalităţile de comunicare şi nu în ordinea care plasează publicitatea pe ultimul loc, ca excepţie. Situaţiile au fost generate de forţarea prevederilor Codului de procedură fiscală. Atât instanţele de judecată, cât şi Curtea Constituţională a României (CCR) au intervenit în disputele şi controversele dintre Fisc şi contribuabili privind comunicarea actelor administrativ fiscale care duc, de regulă, la calculul de obligaţii accesorii pe măsură ce plata întârzie. Obiceiul funcţionarilor de a folosi publicitatea ca metodă mai simplă şi mai la îndemână a fost declarată neconstituţională în 2011, prin Decizia nr. 536. CCR a impus atunci ca actele să fie comunicate într-o ordine clară şi nu aleatoriu. Tot Curtea arăta că folosirea abuzivă a publicităţii este apanajul instanţelor de judecată. Cu alte cuvinte, cei nedreptăţiţi erau îndemnaţi să apeleze la justiţie.

Abia în 2014, după mai multe decizii ale judecătorilor care au amendat practica administraţiei fiscale, legislaţia a fost modificată. Anul trecut a fost stabilită ordinea cerută de CCR, respectiv ca publicitatea să fie ultima soluţie de comunicare în situaţii excepţionale. Cu toate acestea, abuzurile nu au fost complet înlăturate. Explicaţia nu stă doar în comoditatea funcţionarilor, ci în faptul că, fără comunicare, actul administrativ fiscal este nul şi nu poate produce efecte juridice. Prin urmare, deciziile de impunere nu pot fi executate fără dovada că au fost anunţate debitorilor. În Codul de procedură fiscală se arată că organul fiscal nu poate pretinde executarea obligaţiei (…), dacă actul nu a fost comunicat contribuabilului conform legii. Din această cauză, publicitatea devine singura cale prin care Fiscul poate contracara tentativele celor incorecţi de a scăpa de obligaţii, pretinzând că nu au ştiut de existenţa lor.

Fără dovezi, curg contestaţiile

Totuşi deciziile de impunere, somaţiile sau notificările care apar din senin pot fi cu uşurinţă contestate, atunci când funcţionarii nu pot să probeze că au făcut tot posibilul să le comunice pe căile obişnuite.

În acelaşi timp, comunicarea prin mijloace electronice a fost prevăzută în 2014, anterior fiind posibilă transmiterea la cerere prin fax sau e-mail, deşi nu exista o procedură expresă. Comunicarea electronică a devenit un obiectiv al fiscului odată cu crearea Spaţiului Virtual Privat (SPV) pentru persoane fizice iniţiat în 2014 în Bucureşti şi Ilfov, care se află încă în faza de dezvoltare. În ordinul 1154/2014 este prevăzută procedura de comunicare electronică în SPV.

Cei care optează pentru acest spaţiu vor primi automat deciziile de impunere care se consideră comunicate în termen de 15 zile de la data punerii lor la dispoziţie, adică de la momentul accesării aplicaţiei. Deşi ei pot primi prin e-mail o avertizare că le-au fost trimise documente, procedura nu prevede expres cum este validată confirmarea de primire, un pas absolut necesar pentru legalitatea comunicării. Din acest motiv, unii dintre cei care folosesc SPV şi care nu cunosc exact procedura ar putea să nu ştie că, odată ce au acceptat comunicarea electronică, au primit şi deciziile de impunere.

Legislaţia privind comunicarea a fost modificată succesiv tocmai din cauza controverselor soldate cu acţiuni în instanţe. Cea mai recentă, din OUG nr. 40/2014, clarifică ierarhia modalităţilor, arătând precis că publicitatea este folosită excepţional, când celelalte nu pot fi îndeplinite. Cu toate acestea, pot exista în continuare cazuri în care, din diverse motive, destinatarului nu îi parvin actele şi este anunţat prin afişarea concomitentă a acestora la sediul administraţiei şi pe site-ul ANAF. În astfel de situaţii, singura soluţie rămâne instanţa, unde Fiscul trebuie să probeze că  nu a putut obţine confirmarea de primire.

Cum se face comunicarea actelor adminitrativ-fiscale?

* pe hârtie, prin remitere, dacă se asigură primirea sub semnătură, sau prin poştă, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire;

* dacă primele două nu au fost posibile, prin publicitate, care se face prin afişarea, concomitent, la sediul organului fiscal emitent şi pe pagina de internet a ANAF, a unui anunţ care se consideră comunicat în termen de 15 zile de la data afişării;

* în formă electronică prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, ori de câte ori contribuabilul a optat pentru această modalitate.

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Capital - Twitter
Capital - Google+
Transforma in PDF
Printeaza

EVZ

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Unica

Adevarul

Click

DZ

Animal Zoo

EVZ Monden

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.