În 2015, mărci precum Renaul ZOE, Nissan Leaf și Tesla Model S au ajuns la peste 20.000 de clienți și au găsit peste 15.000 de cumpărători, iar Volkswagen a livrat peste 11.000 de unități e-Golf, top cinci fiind încheiat de Kia Soul EV. 

În România, numărul autoturismelor electrice este încă la un nivel foarte scăzut. În 2014 s-au vândut mai puțin de un astfel de vehicul pe lună, în timp ce anul trecut au ajuns la clienți aproximativ 36 exemplare. Motivul pentru care în România sunt înregistrare puține mașini de acest tip este faptul că nu există încă programe complexe de subvenționare de la stat. Primele subvenții de înmatriculare pentru astfel de autoturisme au fost lansate la noi anul trecut, în timp ce țările din Europa de Vest susțin clienții încă din 2011. 

La noi, există doar câteva zeci de stații de încărcare în toată țara, iar prețul este încă unul mare. O mașina electrică de clasă medie poate trece de 30.000 de euro, mult peste suma pe care romanii ar fi dispuși să o platească pentru un autoturism. 

“Mașinile electrice sunt încă rare pe șoselele din România, însă acest lucru se va schimba în următorii ani, fiindcă multe lucruri se îmbunătățesc în domeniu și prețurile acestor mașini scad, în timp ce performantele lor se dezvoltă. Pe Autovit sunt câteva anunțuri de vânzare a mașinilor electrice, însă în viitor numărul va crește, mai ales că și ofertă din piață se va diversifica”, spune Cristian Cojocaru, Sales Manager Autovit.ro. 

În Europa, prețurile mașinilor electrice diferă de la țară la țară și sunt influențate de subvențiile oferite de stat. Astfel, în Norvegia, Danemarca, Olanda, Franta și Marea Britanie sumele acoperite de stat pot ajunge la 10.000 euro pentru fiecare autoturism 100% electric vândut. În general, modele precum Renault ZOE și Citroen C-Zero pot fi achiziționate și la sub 20.000 de euro, Nissan Leaf la peste 23.000 euro, BMW i3 și Volkswagen e-Golf la peste 30.000 euro și Tesla Model S, la peste 65.000 euro.

“Estimări recente arată că după 2022 costurile de achiziție și întreținere ale mașinilor electrice vor fi în medie mai mici decât la autovehiculele cu motor termic”, conchide Cristian Cojocaru.

Mai multe detalii despre vânzările de maşini electrice găsiţi în numărul curent al Revistei Capital.