SE INTAMPLA ACUM!

Retail

Consumul îngroașă profitul din retail după reducerea TVA

Autor: Senica Micu | sâmbătă, 09 ianuarie 2016 | 1 Comentarii

Investiţii în proiecte noi, extinderi, parteneriate şi tranzacţii. Fără a fi o copie la indigo a anului care tocmai s-a în­che­iat, şi 2016 se anunţă la fel de dinamic. Cu bugetele pregătite ca la carte, retailerii din România se pregătesc să-şi materializeze ideile.

Un nou an în care consumul va creşte, cu siguranţă, nu poate decât să încurajeze companiile să investească în magazine. Cel puţin, aşa susţin cei care fac business aici: vom asista la o serie de proiecte importante în zona comercială, un cuvânt de spus urmând să îl aibă inclusiv brandurile noi. Pentru că, spun reprezentanţii magazinelor, mai mulţi retaileri internaţionali se pregătesc deja să intre în piaţă, fie că este vorba despre retailerii din zona de fashion, fie că luăm în calcul supermarketurile tradiţionale sau comerţul online.

Dacă 2016 va fi un an mai dinamic decât 2015, este doar o chestiune de timp. Un lucru este clar, însă: dintre toate sectoarele economiei româneşti, despre retail se spune că a adus cele mai mari satisfacţii din ultimii cinci ani. Pe de o parte celor care au investit în magazine, iar pe de alta consumatorilor, celor care le cumpără marfa. Și nu, nu este o exagerare. Pentru puţin peste jumătate din populaţia României, shoppingul este fie o nevoie, fie o plăcere, fie amândouă. Iar strict business, shoppingul e motorul unei pieţe care, la finele anului trecut, sărise deja de 25 de miliarde de euro. Ca valoare. O piaţă în plină ascensiune, dar fragmentată, aflată încă în proces de consolidare, cu investiţii de sute de milioane de euro şi zeci de mii de angajaţi.

Carrefour a cumpărat Billa

Pe scurt, ce a adus 2015? Ei bine, anul s-a încheiat cu „o surpriză“ din partea investitorilor de la Carrefour, care, la 21 decembrie, au semnat un acord cu compania germană Rewe pentru preluarea celor 86 de supermarketuri Billa din România, valoarea tranzacţiei fiind estimată la aproape 100 de milioane de euro, potrivit unor surse din piaţă. Astfel, grupul Carrefour, care număra 189 de magazine, va ajunge la 275 de unităţi şi va deveni un concurent şi mai puternic pentru Mega Image şi Profi, retailerii cu cele mai multe deschideri de magazine în 2015.

Deţinut de fondul de investiţii polonez Enterprise Investors, Profi a închis anul cu 93 de magazine noi, ajungând la o reţea de 367 de unităţi şi o creştere de 40% a cifrei de afaceri. De cealaltă parte, retailerul Mega Image tocmai a finalizat anul cu 471 de magazine deschise, Vasileios Stavrou, directorul general al companiei anunţând că „şi în 2016 va merge mai departe“.

Tot în 2015, omul de afaceri Ion Țiriac a vândut pachetul de 15% pe care îl deţinea la Metro Cash &Carry România, ieşind astfel din acţionariatul companiei. Între marii retaileri care au avut un ritm mai lent cu expasiunea, s-au aflat Kaufland (cu afaceri de 1,8 miliarde euro în 2014), şi Lidl. Astfel, în timp ce Kaufland a inaugurat cinci magazine în 2015, Lidl s-a oprit la opt deschideri şi o relocare.

Și Dedeman a continuat să investească masiv în deschideri de magazine şi în proiecte pe segmentul de responsabilitate socială, ţinta pentru 2016 fiind o cotă de piaţă de 40% şi o reţea de 50 de magazine.
Un alt nume important din retail este Auchan, cu o reţea de 33 de hipermarketuri în România. Într-un fel, compania a adus ceva nou în piaţă, anul acesta: la magazinul din Titan a introdus, în faza de testare, un nou sistem de case de marcat, unde casierii vor scana produsele, în timp ce clienţii le vor achita singuri la nişte terminale speciale.

Comerţul online continuă să crească

Pe lângă retailul tradiţional şi cel electronic a crescut constant de-a lungul anilor. Astfel, dacă în 2013 se situa la o valoare de 600 milioane de euro, în 2014 a trecut pragul de un miliard de euro, iar în 2015 este estimat la două miliarde de euro. Comerţul online reprezintă doar 2,5% din total retail şi va continua să crească deoarece, spre deosebire de alte ţări din Uniunea Europeană, este încă slab dezvoltat. România se află la coada clasamentului european în vânzările online, procentaje mai mici înregistrând doar Grecia (1%), Bulgaria (5%) şi Cipru (6%). Cea mai mare pondere a sectorului de e-commerce în volumul de vânzări s-a înregistrat în: Irlanda (37%), Cehia (30%), Slovacia, Finlanda şi Marea Britanie (câte 21%), conform datelor Eurostat. „Comerţul pe internet poate oferi firmelor oportunitatea de a-şi îmbunătăţi eficienţa proceselor de producţie, precum şi mijloace de extindere dincolo de graniţele naţionale, ajungând la clienţi, indiferent de localizarea lor geografică“, potrivit Eurostat. Se estimează că în România există aproximativ 5.000 de magazine online, însă după cum spune şi Iulian Stanciu, general manager al eMag, devine din ce în ce mai dificil de estimat piaţa de comerţ online, în contextul intrării mai multor jucători online şi în offline. Cele mai active sectoare în mediul online din ţara noastră sunt retailul electro-IT, dar şi cel de modă şi turism, la care se adaugă plata utilităţilor.

Orice utilizator de smartphone e un potenţial client

Comerţul electronic local va continua să crească cu 35%-40% pe an şi va atrage din ce în ce mai mulţi retaileri tradiţionali în mediul online, în condiţiile în care tot mai multe persoane au acces la internet. O tendinţă care se remarcă anul acesta şi care se va amplifica pe viitor este plata cumpărăturilor de pe telefoane şi tablete. În prezent, circa 30% din totatul plăţilor online cu cardul realizate de consumatorii români sunt făcute de pe telefoane şi tablete, faţă de 20%, rată înregistrată în aceeaşi perioadă a anului trecut. Majoritatea lor sunt realizate de către locuitorii Capitalei, arată datele NETOPIA mobilPay, liderul plăţilor electronice şi mobile din România. Sectoarele care se vor dezvolta în viitor sunt cele din industria de modă, mobilă şi alimentară. La fel de important este ca firmele de curierat să continue investiţiile şi să ţină pasul cu dezvoltarea comerţului online, altfel România va continua să se afle la coada clasamentelor de profil.

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Capital - Twitter
Capital - Google+
Transforma in PDF
Printeaza

EVZ

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Unica

Adevarul

Click

DZ

Animal Zoo

EVZ Monden

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Nume: Prenume: Varsta: Email: Localitate: Judet: Telefon:


Sex: M / F




Ma abonez la newsletter
Sunt de acord cu termenii si conditiile concursului
* Toate campurile formularului sunt obligatorii