Capital: În baza căror criterii comparative va aviza Consiliul Concurenței tarifele propuse ca și maximale pentru RCA?
Bogdan Chirițoiu:
Conform reglmentărilor din domeniul concurenţei, când se constată apariţia unor situaţii de criză, dezechilibre majore între cerere şi ofertă şi disfuncţionalitate evidentă a pieţei, Guvernul, prin HG, poate dispune măsuri cu caracter temporar pentru combaterea creşterii excesive a preţurilor sau chiar blocarea acestora. Noi avizăm Hotărârea de Guvern care prevede plafonarea tarifelor din punct de vedere al oportunităţii implementării acestei măsuri. În cazul de faţă, Guvernul a constatat o situaţie extraordinară şi a considerat că se impune plafonarea tarifelor de primă RCA. Autoritatea de Supraveghere Financiară -ASF este instituţia desemnată să stabilească tarifele maxime de primă pe categorii de vehicule ce urmează a se aplica de către societăţile de asigurare. Mecanismul prin care se realizează această plafonare prevede ca ASF să elaboreze metodologia de calcul a tarifelor maxime de primă, în calitate de reglementator. Pe baza metodologiei de calcul, a unor modele actuariale şi a datelor obţinute de la societăţile de asigurare, ASF propune Guvernului spre aprobare tarifele maxime de primă calculate. Guvernul va adopta aceste tarife prin HG, dupa ce aceasta a fost avizată în prealabil de Consiliul Concurenţei. Noi vom analiza proiectul de HG din punct de vedere al motivării condiţiilor de criză care au condus la această situaţie. De asemenea, această analiză va avea în vedere şi tarifele maxime de primă propuse de către ASF, dar nu pentru a verifica corectitudinea calculelor şi a modelelor actuariale folosite.

Capital: Ce se va întâmpla după cele 6 luni?
Bogdan Chirițoiu:
Conform legii, după cele șase luni, există posibilitatea ca Guvernul să prelungească cu încă trei luni perioada de plafonare a tarifelor, însă doar cu avizul Consiliului Concurenței. Îmi e greu să văd circumstanțele în care așa ceva ar fi acceptabil. Noi am acceptat aplicarea acestui articol din legea concurenţei, prin care să se stabilească un plafon maxim al tarifelor RCA pe o perioadă de şase luni, pentru că am înţeles că există dezechilibre majore pe piaţă. Pe de-o parte unele companii, care nu au fost capabile să-şi îndeplinească obligaţiile, au fost eliminate de pe piaţă, iar pe de altă parte este vorba de implementarea noii legislaţii în domeniu (Solvency II). Noua reglementare prevede măsuri care modifică substanţial modul de funcţionare a sistemului RCA preluând  şi unele recomandări pe care care noi le-am făcut după ce am analizat piaţa asigurărilor auto. Piaţa va absorbi aceste şocuri, se va echilibra şi toţi actorii de pe piaţă se vor adapta noilor reguli. Pe termen mediu nu trebuie să intervenim atât de brutal.

Capital: Mai există servicii unde statul a limitat tarifele
Bogdan Chirițoiu:
Prevederea cuprinsă în articolul 4 (alin. 3) din Legea concurenței a fost aplicată o singură dată, în 1997, când Guvernul a impus un plafon al preţului la uleiul de floarea soarelui timp de două luni. De atunci nu a mai existat nicio situație extraordinară în care să fie necesară aplicarea acestui articol din lege. În anul 2004, România a primit statutul de economie de piaţă funcţională.

Capital: Cum apreciați ideea că va apărea un asigurator de stat care să gestioneze și vândă polițele RCA din prisma ideii de piață concurențială?}
Bogdan Chirițoiu: Nu cred ca este vreo problemă dacă această companie va respecta legislația ca și celelalte companii private din domeniu şi, nici nu va înregistra pierderi intenționat prin practicarea unor preţuri care nu reflectă costurile reale, bazându-se pe faptul ca statul le va acoperi.

Capital: Credeți că statul ar putea fi un bun gestionar al volumului enorm de prime colectat de RCA?
Bogdan Chirițoiu:
Statul deţine două bănci, Eximbank și CEC, iar acestea funcționează în condiţii bune. Este posibil ca și o firmă de asigurări de stat să funcționeze, dar nu cred că ar putea deveni un actor major. Din punctul nostru de vedere, intervenim doar dacă apar suspiciuni de ajutor de stat ilegal.