Potrivit datelor Oil Bulletin, un litru de benzină fără taxe costa la jumătatea acestei luni 2,23 de lei, iar litrul de motorină fără taxe avea un preț de 2,54 de lei. Totuși, prețul la pompă, adică cel plătit de șoferi când au alimentat la jumătatea lunii decembrie, a fost de 5,298 lei – în cazul benzinei de 95, iar cel al motorinei de 5,50 de lei.

Statele membre cu cel mai mic preț al benzinei fără taxe sunt: Suedia (0,47 euro/litru), Germania (0,48 euro/litru) și Estonia (0,49 euro/litru). Cea mai scumpă benzină fără taxe se găsește în Malta (0,71 euro/litru) și în Bulgaria (0,61 euro/litru).

Media europeană (UE 28) a benzinei fără taxe este de 0,513 euro/litru, în timp ce prețul cu taxe este de 1,38 euro/litru. România se află sub media europeană atât în ceea ce privește prețul fără taxe, cât și la prețul cu taxe incluse. Mai exact, benzină fără taxe costa la 15 decembrie sub 50 eurocenți (0,49 euro/litru), iar litrul cu taxe incluse costa 1,18 euro.

Citiți și: A început să se albească industria aurului negru

Una dintre taxele des majorate este acciza, care a fost crescută an de an, iar din aprilie 2014, Guvernul a introdus și supraacciza de 7 eurocenți, care a avut ca efect scumpirea carburanților cu 41 de bani/litru. Efectul imediat la buget nu a fost însă de creștere a încasărilor, ci de scădere, întrucât s-a redus consumul. În trimestrul II al acestui an, încasările din accizele la carburanţi au fost mai mici cu 387 de milioane de lei față de primele trei luni, când s-au încasat 2,55 miliarde de lei.

Acum, consumul își revine ca urmare a prăbușirii cotației internaționale a țițeiului la sub 60 de dolari/baril. În prezent, un litru de benzină costă puțin peste 5 lei și ar putea să scadă sub acest prag, dacă se menține trendul cotației petrolului.

Click pe grafic pentru mărire