CITEŞTE ŞI

Transporturi si Infrastructura

Baronii locali, cadorisiți cu un sfert din calea ferată

Autor: |

Aproape jumătate din reţeaua căii ferate a României riscă să ajungă la fier vechi sau să fie transformată în piste de biciclete, întrucât autorităţile locale nu o vor putea gestiona, consideră experţii din domeniu

«Toată lumea vorbeşte despre autostrăzi, desenează autostrăzi, dar despre sistemul feroviar ne amintim când sunt disponibilizări sau când mai cresc preţurile biletelor“, scria fostul ministru al transporturilor Alexandru Nazare, într-un comentariu publicat recent în revista Capital, referitor la memorandumul privind eficientizarea sistemului feroviar, aprobat de guvern la începutul lunii iunie. Amintim faptul că guvernul, prin acest memorandum, intenţionează să menţină doar 6.200 kilometri de cale ferată (din cei peste 10.000 km existenţi), soarta restului reţelei urmând să fie decisă de baronii locali. Guvernanţi vor să împartă mai nou calea ferată în reţea primară şi reţea secundară. Dacă pentru reţeaua primară, adică doar 60% din reţeaua existentă, intenţia autorităţilor centrale este de a majora cheltuielile bugetare anuale de la 350 mil. euro la 500 mil. euro, în cazul reţelei secundare planează incertitudinea. Liniile ferate secundare vor fi trecute în administrarea autorităţilor locale, care fie vor scoate bani din vistieriile Consiliilor Judeţene pentru întreţinere, fie vor decide pur şi simplu ca ele să fie tăiate la fier vechi. „Adoptarea memorandumului aduce o mare provocare pentru sistemul local de finanţe publice. Posibila trecere a unei părţi din reţeaua naţională de cale ferată în patrimoniul public al judeţelor sau localităţilor determină identificarea unor resurse financiare suplimentare, necesare acoperirii costurilor de operare şi investiţii atât în privinţa infrastructurilor existente cât şi acestei noi infrastructuri.“, a declarat Ștefan Roşeanu, Senior Partner Club Feroviar. El a precizat, într-un eveniment organizat sub egida Facultăţii de Transporturi din cadrul Universităţii Politehnica din Bucureşti, că legislaţia privind atribuţiile autorităţilor publice locale va trebui modificată, alături de identificarea şi atragerea de specialişti în calea ferată la nivelul departamentelor constituite la nivelul unităţilor administrativ-teritoriale.

În sarcina nimănui

Ștefan Roşeanu a precizat faptul că reţeaua secundară va fi sub o mare ameninţare ţinând cont că aceste linii de cale ferată vor fi scoase din planurile autorităţilor centrale, prin care sunt atrase fonduri europene pentru reabilitare şi modernizare, în timp ce Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice nu are în competenţă aşa ceva.

„În urmă cu două săptămâni reprezentanţi ai Ministerului Dezvoltării mi-au transmis că prin Programul Operaţional Regional nu se poate atrage niciun euro pentru modernizarea gărilor“, a spus Roşeanu.

Și Gabriel Popa, conferenţiar universitar al Facultăţii de Transporturi, şi-a exprimat îndoiala vizavi de capacitatea administraţiilor locale de a gestiona o parte din reţeaua feroviară. „În timp ce în Europa este încurajată dezvoltarea transportului electric, există unii primari din România care se laudă că au scos tramvaiele şi astfel au descongestionat transportul rutier“, a spus Popa. Potrivit lui, transportul feroviar trebuie să rămână transport public pentru că de el depinde şi dinamica economică a ţării. 

Referitor la strategia europeană în sectorul feroviar, deputatul PDL Gheorghe Udrişte, fost director general al Metrorex, a precizat, recent, că „în următorii ani, la nivel UE, investiţiile în infrastructura feroviară vor creşte considerabil, comparativ cu investiţiile în domeniul rutier. Motivul? Reţelele feroviare pot aduce creştere şi competitivitate economică, eficienţă în ale transporturilor şi reducere a emisiilor“.

Uniunea Europeană vrea ca până în 2050 traficul de marfă feroviar să crească cu 80%, cel de călători cu 50%, iar emisiile să scadă cu 60%. Această ţintă nu va putea fi îndeplinită dacă investiţiile nu vor fi direcţionate către proiectele de infrastructură feroviară, iar statele membre nu vor înţelege importanţa finanţării transportului feroviar. 

„Pare-se că în România, guvernul nu conştientizează gravitatea deciziei pe care tocmai a luat-o. Investind inteligent în infrastructura feroviară înseamnă beneficii multiple atât din punct de vedere economic, cât şi social. Nu ne permitem să desfiinţăm infrastructură când noi nu suntem în stare să construim alta la loc“, a punctat deputatul democrat-liberal.

Cazul Angliei

Comparaţia cu alte modele europene din domeniul feroviar nu ne dă prea mari speranţe de mai bine. Marea Britanie are o reţea feroviară cu numai 50% mai mare decât a României – 15.000 km. Pe aceasta circulă însă 25.000 de trenuri de călători, faţă de numai 2.000 la noi. În plus, britanicii au bugetat investiţii în domeniul feroviar, pentru perioada 2014-2020, de 35 miliarde de lire, după cum a precizat Ştefan Roşeanu.

„Este un moment de cumpănă pentru sistemul feroviar românesc.Dacă procesul va fi derulat corect, el poate constitui o şansă de relansare a sistemului. Dacă nu, există marele pericol ca în câţiva ani să renunţăm la mai mult de 4.000 km de cale ferată“, a explicat Roşeanu.

35 de miliarde de euro vor investi englezii în următorii şase ani în sectorul feroviar

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Printeaza

EVZ

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Unica

Adevarul

Click

DZ

Animal Zoo

EVZ Monden

Capital - Articole similare

Transporturi si Infrastructura

05 decembrie 2016

Air Berlin vinde participația la compania aeriană NIKI

Transporturi si Infrastructura

04 decembrie 2016

Cioloş: Autostrada Piteşti-Sibiu ar trebui să fie gata până în 2021

Transporturi si Infrastructura

02 decembrie 2016

TRANSALPINA, închisă între Novaci și Rânca

Transporturi si Infrastructura

02 decembrie 2016

Circulaţie îngreunată de ninsoare pe autostrada Sibiu - Deva

Transporturi si Infrastructura

02 decembrie 2016

TED Talks: Cum ar arăta o lume fără șoferi?

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.