Evenimente Mica publicitate Abonamente
CITEŞTE ŞI

Transporturi si Infrastructura

La licitațiile din țară s-au închis ușile pentru producătorii români de autobuze, troleibuze şi tramvaie

Autor: | | 1 Comentarii

PARADOX Producătorii români de mijloace în transport în comun trebuie să se descurce pe pieţele de export, pentru că în ţară vând foarte rar și foarte puțin. Deși primăriile au demarat, timid, licitaţii pentru achiziţia de tramvaie, troleibuze şi autobuze, fabricile locale nu reușesc să câştige contracte. De cele mai multe ori, companiile din România nici măcar nu se califică la condiţiile impuse în caietele de sarcini.

Cea mai mare miză pentru producătorii români de mijloace de transport în comun este Bucureştiul, cea mai bogată primărie, care are deja o licitaţie lansată pentru achiziţia de 400 de autobuze, urmând alte două licitaţii, pentru 100 de troleibuze şi 100 de tramvaie. În total, vorbim de peste 300 de milioane de euro, care, dacă ar rămâne în România, ar revitaliza industria locală de profil. Însă, la cum arată caietul de sarcini al licitaţiei, românii nu au şanse.

Există câţiva producători locali. La Arad avem grupul Astra, unde se fabrică tramvaie, troleibuze şi autobuze electrice. La Başov, Roman poate produce autobuze. Din păcate, modelul lansat de ei acum câţiva ani, Urban Crosstown, nu a fost dorit de nicio primărie, aşa că proiectul a fost îngropat. Mai avem lângă Bucureşti, în comuna Ciorogârla, fabrica Eurobus, care produce autobuze. Niciunul dintre aceşti producători nu o duce grozav, ba chiar se chinuie să supravieţuiască. Astra a reuşit să vândă doar în Arad câteva tramvaie Imperio, produse în colaborare cu Siemens, şi, în ţară, câteva troleibuze electrice.

Proiectul de autobuz este mort, am şi închiriat hala de producţie unei firme dintr-un alt sector de activitate. Atâta timp am încercat să îl vindem unor primării şi nimic. Probabil era prea ieftin, la 125.000 de euro pe bucată, cu aer condiţionat, în timp ce la Bucureşti s-au cumpărat autobuze Mercedes la 180.000 de euro, fără aer condiţionat. Asta e. (Carol Rugacs, director Roman Braşov)

Roman Braşov trăieşte datorită comenzilor de camioane militare din Asia, iar Eurobus încă încearcă să vândă primele bucăţi din City Bus. Aceasta, în ciuda faptului că marile primării din ţară au început să facă achiziţii în modernizarea parcului de autovehicule pentru transport în comun. Bucureşti, Iaşi, Cluj-Napoca au lansat licitaţii în valoare de circa 150 milioane euro, din care unele au şi fost câştigate. Fie că s-a optat pentru autobuze electrice, fie cu motorină, de fiecare dată producătorii români au fost lăsaţi pe dinafară. 

În Iaşi, primăria condusă de Mihai Chirica a semnat de curând un contract de 15 milioane euro cu firma Anadolu-Isuzu, pentru livrarea, până în 2018, a 88 de autobuze noi. Primele 30 vor fi livrate până la sfârşitul anului. În caietul de sarcini al licitaţiei, s-a cerut o motorizare Euro 6 pe motorină. Or, Astra Vagoane nu poate produce decât autobuze electrice, într-o colaborare cu Isuzu, deci nu a putut participa. Roman Braşov, pe de altă parte, cu al său Urban Crosstown, nu are decât o omologare pentru Euro 5, prin urmare, uzina a fost din start exclusă din competiţie. De precizat că banii pentru cele 88 de autobuze provin dintr-un împrumut pe care Primăria Iaşi l-a contractat de la BERD.

 

La Cluj-Napoca, primăria lui Emil Boc a desemnat recent câştigătorul unei licitaţii pentru 30 de autobuze electrice de 15 milioane euro: firma poloneză Solaris, aceeaşi care a mai furnizat oraşului autobuze clasice, pe motorină, şi în urmă cu trei ani, cele pe care clujenii le-au numit „autobuzele mov“. Finanţarea primelor 11 autobuze este asigurată din fonduri elveţiene, susţine Boc. Restul urmează să fie plătite din fonduri locale şi europene.

„Este un transport verde, ecologic, nepoluant, care va încuraja clujenii să folosească transportul în comun“, a explicat primarul. Fiind vorba despre autobuze electrice, Roman Braşov a fost exclusă din start, ca şi Euro Bus.

În schimb, licitaţia s-ar fi potrivit cu producţia Astra Arad, care fabrică chiar autobuze electrice, în parteneriat cu Iveco Franţa. Cu toate acestea, arădenii nici n-au participat. Preţul autobuzului Astra este puţin mai mic decât cel al polonezilor – 475.000 euro, faţă de 500.000 euro pe unitate.

„În ceea ce priveşte autobuzul electric, aici sunt nişte probleme legate de caietele de sarcini în vederea unor viitoare licitaţii. Sunt cerute însă dotări de care nu a auzit nimeni, doar fantezii. Aceste dotări presupun şi costuri foarte mari. Putem produce troleibuze şi autobuze electrice, dar aşteptăm să se lămurească ce vor. S-au organizat până acum vreo două licitaţii la care nu s-a prezentat nimeni“, a precizat Valer Blidar, în legătură cu acest aspect.

Firmele poloneze au un succes major în ceea ce priveşte furnizarea de mijloace de transport în comun în Cluj-Napoca. La o licitaţie pentru tramvaie noi din urmă cu câţiva ani, o altă firmă din Polonia, PESA, a fost desemnată câştigătoare. În 2013, polonezii au câştigat o licitaţie pentru furnizarea a 12 tramvaie noi. Licitaţia s-a lăsat cu scandal după ce Astra Vagoane Arad, care a pierdut competiţia, a lansat acuzaţia că jocurile fuseseră făcute dinainte pentru polonezi. DNA Cluj a deschis şi un dosar de corupţie în acest caz. Ancheta nu a ajuns la o concluzie nici până în prezent, iar, în urma scandalului, polonezii n-au mai furnizat decât 6 tramvaie din 12.

Bucureştiul, un alt previzibil eşec pentru români?

 

Pagina 1 din 2
SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Printeaza

EVZ

DCNews

Stirile Kanal D

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Adevarul

Stirile Tvr.ro

Click

Agrointeligenta

Doctorul Zilei

Animal Zoo

EVZ Monden

Infoactual

Capital - Articole similare

Transporturi si Infrastructura

20 noiembrie 2017

CNAIR a încheiat toate contractele pentru deszăpezire

Transporturi si Infrastructura

20 noiembrie 2017

Un tren al firmei Unicom Tranzit a deraiat

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

FACEBOOK
evz.ro