CITEŞTE ŞI

Asigurari si Pensii

Asigurarea RCA se va scumpi masiv

Autor: Capital.ro | vineri, 18 aprilie 2014 | 48 Comentarii

Cazurile de neplată a daunelor pe piaţa asigurărilor auto în România ar putea deveni din ce în ce mai rare dacă autorităţile continuă politica de sancţionare a celor care au astfel de probleme.

Reversul medaliei este însă o creştere a preţurilor care, pe medie, va depăşi 20%-25%, dar care ar putea ajunge şi până la 50% în cazul şoferilor care se încadrează în zone de risc ridicat. Punerea Astra Asigurări sub administrare specială şi, implicit, schimbarea strategiei de piaţă a celei mai mari societăţi de asigurare din România echivalează cu eliminarea unuia dintre cei trei jucători care au practicat prime de asigurare cu mult sub nivelul mediu al pieţei. Mai mult, Euroins, o altă societate recunoscută ca având preţuri foarte mici, se află în vizorul ASF şi a anunţat şi o majorare semnificativă de capital.

Nu în ultimul rând, Carpatica Asig, societatea care completeză grupul firmelor ce domină, ca volum al contractelor, zona asigurărilor RCA şi a celor de locuinţă, este zguduită de problemele penale ale patronului şi ale unor foşti directori şi membri ai Consiliului de Administraţie. Niciuna dintre cele trei nu îşi va mai permite să mizeze pe prime de asigurare cu mult sub media pieţei fără a risca fie pierderi uriaşe, fie noi sancţiuni.

Explicaţia mecanismului de scumpire

Explicaţia fenomenului este simplă şi o regăsim chiar în concluziile ASF, respectiv, DNA. Toate cele trei societăţi au fost acuzate că, în diferite forme, au înregistrat deficite în ceea ce priveşte constituirea de rezerve ori plasarea în reasigurare. Cu alte cuvinte, cele trei îşi permiteau să vândă mai ieftin decât restul jucătorilor şi pentru că puneau deoparte pentru eventualele daune ce urmau a le plăti mai puţini bani decât cere legea. Erau mai ieftine, dar mai puţin sigure. În cazul Astra, de exemplu, daunele erau subestimate cu mai bine de 40%, potrivit raportului ASF, iar în cazul Carpatica Asig, rechizitoriul DNA vorbeşte de o acoperire de doar 40% prin reasigurare. Prima dintre cele trei care a anunţat că îşi va majora capitalul (practic, şi-l dublează) este Euroins, societatea care anul trecut şi-a pierdut temporar dreptul de a mai vinde RCA tocmai pentru că avea probleme cu plata daunelor. Cel mai probabil, îi va urma Astra, despre care raportul ASF spune că ar avea nevoie de un plus de capital de circa 70 de milioane de euro. O astfel de majorare înseamnă costuri suplimentare pentru asigurător, iar aceste costuri vor trebui recuperate de la clienţi. „Dacă Astra şi celelalte companii care practică tarife mici vor fi nevoite să îşi majoreze capitalul cu o sumă foarte mare, în urma acţiunilor ASF, piaţa ar putea suporta o creştere de 20% a tarifelor“, spune Bogdan Andriescu, preşedintele uniunii reprezentative a brokerilor din asigurări.

Cine suferă cel  mai mult

Analiza preţurilor practicate de cele trei societăţi care, de altfel, anul trecut au adunat peste 60% din numărul total de contracte RCA arată că ele erau şi cele care îşi asumau riscurile cele mai importante, alegând să coteze la preţuri mici pe zonele cu riscul cel mai ridicat, cum ar fi tinerii sub 30 de ani, taximetriştii sau şoferii care locuiesc şi conduc în oraşe cu o densitate ridicată a traficului. Aceste categorii de clienţi care, oricum, erau mult dezavantajate de simpla încadrare în zona respectivă de risc vor avea, astfel, cel mai mult de suferit.

Cine plătea mult pe RCA va plăti şi mai  mult în viitor

Potrivit unei analize Capital bazate pe datele mai multor portaluri specializate în asigurări, portretul-robot al clientului cu cel mai mare risc descrie un tânăr sub 30 de ani, cu mai puţin de 10 ani de experienţă la volan, care conduce într-un oraş din estul ţării (mai ales Constanţa) sau în Capitală. Dacă respectivul tânăr are şi o maşină foarte puternică, va plăti cu siguranţă cu mult peste media primelor RCA şi aproape dublu în comparaţie cu situaţia ideală a unei persoane de peste 50 de ani, care conduce o maşină de capacitate medie într-un oraş din vestul ţării.

Paradoxal însă, în urma unei modificări de strategie la Astra, Euroins şi Carpatica, cel mai mult vor avea de suferit tot şoferii care plăteau RCA mai scump. Aceasta se întâmplă pentru că, pe aceste zone, diferenţa între cotaţiile celor trei şi ceilalţi jucători era cea mai mare.

Concret, la finele lui 2013, un tânăr de 29 de ani care conducea o Dacie Logan de 1,6 litri în Constanţa ar fi trebuit să plătească pentru un RCA, la Astra, un preţ de 590 de lei, la Euroins ar fi trebuit să dea 600 de lei, iar la Carpatica, 680 de lei. Aceeaşi persoană, dacă ar fi ales să-şi facă asigurarea la oricare dintre celelalte societăţi, ar fi plătit cu cel puţin 150 de lei mai mult, adică circa 750 de lei, însă diferenţa maximă ajungea şi la 800 de lei, mai mult decât dublul celui mai mic preţ.

Cu alte cuvinte, în scenariul pozitiv în care „grupul celor trei“ îşi va alinia preţurile la tarifele practicate de cel mai ieftin asigurător, cu excepţia lor, scumpirea pentru cazul expus de noi va fi de cel puţin 150 de lei, adică de circa 25%. Cel mai probabil însă, majorările vor fi chiar mai mari, pentru că întreaga piaţa va fi mai scumpă în 2014.

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Capital - Twitter
Capital - Google+
Transforma in PDF
Printeaza

EVZ

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Unica

Adevarul

Click

DZ

Animal Zoo

EVZ Monden

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.