Evenimente Mica publicitate Abonamente
CITEŞTE ŞI

Imobiliare

Apare un nou timp de mall în România

Autor: | | 4 Comentarii

Conceptul de strip mall îl va depăşi numeric pe cel al mallurilor clasice în următorii cinci ani. Mai mult, fiecare oraş din România, cu o populaţie de peste 30.000 de locuitori, va avea cel puţin o galerie comercială în următorii 3-4 ani, prognozează consultanţii imobiliari.

Strip mallul este un centru comercial de mici dimensiuni, compus din magazine individuale pe un singur nivel, înşiruite, cu intrare directă din zona de parcare. Baza de clienţi a acestor unităţi de retail este formată din cumpărătorii hipermarketurilor.

Consultanţii imobiliari apreciază că noul format de mall va muşca tot mai mult din „plăcinta“ spaţiilor comerciale moderne din afara Bucureştiului, care a ajuns la 2,3 milioane de metri pătraţi la finalul anului trecut. În prezent, mallurile clasice au o pondere de 59% în această suprafaţă, parcurile de retail 34%, iar galeriile comerciale 7%, potrivit datelor Cuhaman & Wakefield Echinox. Românii fac cumpărături în peste 60 de malluri şi parcuri de retail de anvergură, însă consultanţii Colliers International întrevăd o creştere exponenţială a numărului de strip malluri.

„În anii următori nu vom mai vedea 4-5 malluri care se construiesc în acelaşi timp, dar vor fi, probabil, între şase şi zece strip malluri pe an. La nivelul actual al puterii de cumpărare, piaţa românească a ajuns la saturare în privinţa centrelor comerciale mari. Strip mallurile apar pe acest fond“, spune Daniela Popescu, director asociat în cadrul departamentului de retail al Colliers International.

Cu alte cuvinte, după ce marile oraşe au fost umplute de malluri, retailerii ţintesc şi oraşele mai mici, cu 40.000 - 50.000 de locuitori. Cu un bazin de clienţi mai redus, aceste oraşe nu pot susţine un centru comercial de anvergură, astfel că s-a importat din ţările vest-europene modelul strip mallurilor. Daniela Popescu se aşteaptă ca acest concept de retail să intre în centrul atenţiei în anii următări. În prezent se lucrează la şapte strip malluri în oraşe precum Bistriţa, Dorohoi, Mioveni, Oradea, Paşcani şi Târgovişte.

Potenţialul de dezvoltare al oraşelor mici şi medii este evidenţiat de concentrarea proiectelor de retail în centrele urbane mari. Astăzi, Cluj-Napoca, Timişoara, Iaşi, Constanţa, Craiova şi Braşov cumulează 40% din suprafaţă totală de spaţii comerciale moderne a României, în afara Bucureştiului, care singur are o cotă de 35% din piaţă, potrivit unui studiu Cushman.

 

„Pe fondul unei creşteri generale a puterii de cumpărare, observăm că unii retaileri au început să îşi îndrepte atenţia chiar şi către oraşe cu 30-40.000 de locuitori, care până de curând nu prezentau interes pentru aceştia. Dacă tendinţa pozitivă a economiei se păstrează, ne aşteptăm ca, în următorii 3-4 ani, în fiecare oraş cu peste 30.000 de locuitori să fie dezvoltată cel puţin o galerie comercială care să acopere nevoile primare de retail modern”, a declarat Bogdan Marcu, partener retail agency din cadrul Cuhaman & Wakefield Echinox.

Loc pentru investitori români

Spre deosebire de afacerea cu malluri mari, unde succesul vine de pe urma contactelor pe care investitorul imobiliar le are pe piaţa internaţională în vederea atragerii de chiriaşi populari, afacerea strip mallurilor poate fi coordonată şi de antreprenori locali de talie medie.

Sibienii Klaus Reisenauer şi Kurt Wagner au testat conceptul de strip mall în Austria şi Germania, înainte de a-l implementa în România. După investiţii de 70-80 mil. euro, cei doi au ajuns să deţină la nivel local, prin Oasis Retail & Development Consulting, 12 magazine în care funcţionează Lidl, patru strip malluri lângă hipermarketuri Kaufland şi alte patru în parteneriat cu austriecii de la Real4You.

La începutul acestei luni au mai deschis unul la Oradea, lângă Kaufland, şi mai deţin terenuri pentru astfel de proiecte în Satu Mare, Focşani şi Brăila. Construcţia următorului proiect va demara la începutul anului viitor în Satu Mare, pe un teren amplasat lângă Auchan şi Praktiker. Antreprenorii vor să mai cumpere şi alte loturi, de minim 7.000 mp, în alte oraşe cu peste 30.000 de locuitori.

Klaus Reisenauer spune că principalele avantaje ale acestui tip de proiect sunt costurile de construcţie mult mai mici, comparativ cu cele implicate de mallurile clasice, şi timpul redus de execuţie. Mai exact, cu circa 10 mil. euro se poate construi un strip mall de 10.000 de mp în circa o jumătate de an. Totuşi, chiriile sunt mai mici, ceea ce face ca amortizarea investiţiei să se facă abia la 15 ani. 

Pagina 1 din 2
SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Printeaza

EVZ

DCNews

Stirile Kanal D

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Adevarul

Stirile Tvr.ro

Click

Agrointeligenta

Doctorul Zilei

Animal Zoo

EVZ Monden

Infoactual

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

FACEBOOK
evz.ro