”Consider că acest proiect de descentralizare nu este binevenit. Ar fi vorba de o schimbare care nu ar aduce niciun avantaj în dezvoltarea turismului. Astfel, activităţile de clasificare şi autorizare nu vor fi făcute într-un mod unitar, ducând la aprecieri şi diferenţe subiective de la un judeţ la altul. Totodată, autorităţile locale nu dispun de un personal pregătit pentru astfel de acţiuni în domeniului turismului. În prezent, sunt alte priorităţi în turism, aşadar, ANTREC România, alături de celelalte patronate din turism, se opune acestei schimbări”, a spus Maria Stoian, citată de Agerpres.

Conform proiectului de strategie, autorităţile publice locale vor prelua de la Autoritatea Naţională pentru Turism activitatea de emitere şi eliberare a certificatelor de clasificare structuri de cazare şi alimentaţie publică, a certificatelor de omologare a pârtiilor şi traseelor montane, autorizaţiilor plajelor şi autorizarea agrementului nautic, eliberarea avizului de specialitate cât şi a brevetelor în turism.

”Nu este o chestiune simplă, nu se poate tranşa în două vorbe. Există argumente pro şi contra, există plusuri şi minusuri, nu este o decizie cu alb şi negru. Cred că anumite lucruri se pretează mai bine la descentralizare la nivel local până la un anumit nivel al investiţiei, iar celelalte, investiţiile mari, trebuie să fie tratate la nivel naţional. Cu siguranţă că există avantaje într-o astfel de descentralizare prin faptul că aparatul central de la Bucureşti nu are destui oameni şi putere de cuprindere în teritoriu pentru a acoperi cele 9.000 de unităţi de cazare din România şi cele foarte multe agenţii de turism. ANT nu are la dispoziţie suficiente resurse şi buget pentru ca să facă faţă în timp real unor astfel de probleme”, a spus și preşedintele Asociaţiei pentru Promovarea şi Dezvoltarea Turismului (APDT) Prahova, Adrian Voican, director general Bibi Touring, potrivit Agerpres.

În opinia acestuia, descentralizarea masivă ar putea duce la situaţia de a nu mai exista un sistem unitar.

”Pentru unităţile de cazare mari, pentru hotelurile de 5 stele sau cele internaţionale, nu cred că este bine să le clasifice o primărie. Cred că anumite lucruri se pretează mai bine pentru a fi descentralizate, iar altele nu. Pentru hotelurile de la 3 stele în sus, unităţile de impact, agenţiile de turism, nu cred că trebuie să fie la local', a explicat Adrian Voican.

Pentru perioada 2014 – 2016, DIMMMAT îşi propune să implementeze procesul de descentralizare în domeniul turismului, prin transferarea unor competenţe exercitate în prezent de autoritatea publică centrală responsabilă în acest domeniu, autorităţilor administraţiei publice locale, cu respectarea principiilor, regulilor şi criteriilor prevăzute de cadrul legal în vigoare pentru susţinerea comunităţilor locale, particularizarea activităţilor din domeniul turismului în funcţie de nevoile de dezvoltare, precum şi o valorificare mai eficientă a resurselor turistice.

Nici vicepreşedintele Federaţiei Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR), Dragoş Răducan, nu s-a declarat în favoarea acestui proiect.

”Nu suntem de acord cu această strategie, deoarece considerăm că România nu este încă pregătită pentru a descentraliza, pentru a trece la autorităţile locale activitatea de clasificare şi de avizare pentru că, deocamdată, nu are personal pregătit suficient şi ne aşteptăm să apară noi taxe şi să se arunce o nouă povară fiscală asupra activităţii de turism. Noi credem că, asemenea practicilor din mai multe ţări Europene dezvoltate, este mai bine ca aceste activităţi să revină organizaţiilor de turism, unde sunt de fapt specialiştii, care ştiu cel mai bine ce oferă de exemplu un hotel de trei stele sau cum se clasifică o plajă, pentru că noi am participat la elaborarea acestor criterii”, a precizat Dragoş Răducan.