Şoferii care obişnuiesc să folosească maşina de serviciu pentru a merge la un grătar ar trebui să se gândească de două ori înainte de a porni la drum. Asta, dacă firma la care lucrează are instalat un sistem GPS de supraveghere a flotelor.

Piaţa sistemelor de supraveghere a flotelor prin GPS auto este în plin avânt. Şi chiar dacă s-au făcut glume pe seama iniţiativei ANAF de a reduce evaziunea fiscală utilizând asemenea sisteme, ideea nu este chiar ruptă din filmele SF. Mai multe firme din domeniul panificaţiei, dar şi constructori sau transportatori, folosesc astfel de sisteme, întrucât avantajele pe care le aduc sunt scăderea costurilor cu combustibilii, datorită eliminării furturilor, reducerea facturii de întreţinere a autovehiculelor, ca şi a timpilor neproductivi. „Diminuarea consumului de carburant este de minimum 10-20%, dar se poate ajunge şi la 70%“, spune Adrian Dinu, director general SAS Grup, una dintre companiile care oferă astfel de soluţii. Însă extinderea acestor sisteme la nivel naţional presupune eforturi mari, nu numai financiare, ci şi de personal (pentru monitorizare) şi infrastructură (instalarea de servere în judeţe).

„UTI susţine iniţiativa ANAF de a reduce evaziunea fiscală utilizând sisteme de monitorizare GPS, având o soluţie care poate răspunde concret cerinţelor de control ale ANAF“, a declarat pentru Capital Radu Dragomir, director de marketing la Divizia Sisteme de Securitate a UTI. „În opinia noastră, demararea unui proiect-pilot care să poată fi replicat ulterior este de strictă necesitate dacă ANAF doreşte utilizarea cu succes a acestor sisteme“.

64-6204-06_adriandinu.jpgAdrian Dinu spune că în prezent instalarea acestor soluţii este obligatorie pentru companiile care transportă substanţe periculoase. Firma sa înregistrează de la o lună la alta creşteri ale numărului de cereri pentru astfel de echipamente, circa jumătate din comenzi venind de la constructori. „Asta, pentru că în acest domeniu furturile de combustibil sunt foarte mari“, explică Adrian Dinu. „De asemenea, se poate vedea exact cât timp şi între ce ore a funcţionat maşina pe care este instalat GPS-ul.“ Dacă anul trecut se instalau circa 80 de astfel de echipamente, directorul spune că, anul acesta, în cea mai proastă lună, s-au instalat 200.

UTI activează de peste şapte ani în domeniul sistemelor de monitorizare GPS cu soluţia KTrack, cu accent pe monitorizarea transporturilor speciale, de valori sau de mărfuri. „În acest domeniu, piaţa este foarte dinamică, având în vedere că tot mai multe firme conştientizează utilitatea instalării unui astfel de sistem. Estimări asupra valorii pieţei româneşti au fost făcute, dar în opinia noastră nu au o bază reală atâta timp cât nu există o cercetare amănunţită care să furnizeze date certe“, conchide Radu Dragomir.

Printre companiile care şi-au instalat astfel de sisteme se numără Boromir, Titan, InBev, Luxten, Caroli, Bomardier şi Automobile Bavaria.

«Diminuarea consumului de carburant este de minimum 10-20%, dar se poate ajunge şi la 70%.»
Adrian Dinu, director general SAS Grup