plecarii si a sosirii, de ziua calatoriei sau daca exista cel putin o duminica inclusa in sejur. Pretul scade atunci cand calatoria implica transferul, iar cursele nu sunt la ora de varf. Unele companii de turism si transport ofera o reducere in plus daca serviciile sunt rezervate sau achitate online.AirTickets.ro a fost lansat in septembrie 2002 de catre compania Romania Online Network S.A. si se autointituleaza „primul site din Romania ce permite rezervarea online de bilete de avion, pe orice ruta si folosind orice companie aeriana”. Romania Online Network foloseste sistemul de cautare Internet Booking Engine al TravelStoreMaker.com, o companie americana de comert online si software finantata de Worldspan, cu sediul central la Sofia. „Romania Online are in jur de 30 de rezervari pe saptamana. Oferim tarife pentru piata romaneasca, pe care departamentul de tarifare le introduce intr-o baza de date separata”, spune Ralitza Mario, directorul de relatii publice al TravelStoreMaker.com. Andrei Robotin, secretar general al Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism, spune ca „lipsa posibilitatii de plata online este un impediment” pentru dezvoltarea pietei online de turism, iar cand plata directa prin Internet va fi posibila, „piata va fi impulsionata foarte mult”.Dupa ce utilizatorul a facut rezervarea online, operatorul AirTickets il contacteaza telefonic sau prin e-mail pentru a confirma detaliile calatoriei si a efectua rezervarea finala. In cazul in care clientul nu poate fi contactat, rezervarea este anulata, potrivit explicatiilor publicate pe site. Plata se poate face in numerar sau prin transfer bancar, in functie de preferinta clientului si regulamentele in vigoare.Millenium Tours, o agentie de turism si transport din Bucuresti, a lansat bileteavion.ro in august 2003 in urma solicitarilor de pe site-ul agentiei – concediu.com, povesteste Remus Visan, directorul executiv al agentiei.Fata de AirTickets.ro, agentia accepta plata cu Visa Card si Master Card, indiferent de banca emitenta, dar cer, pentru siguranta, o autorizatie de plata si copia cardului fata verso. „Daca este prima tranzactie, agentia cere si o copie a pasaportului, explica Remus Visan. In Romania siguranta este aproape zero in cazul platilor electronice directe, iar sistemele de securitate existente sunt inca prea costisitoare pentru agentie”. Agentia vinde prin bileteavion.ro 20% din totalul biletelor de avion, fata de 10% cat vindea online prin concediu.com, spune Remus Visan. Biletele de avion vor fi inmanate clientului prin curier in 24 de ore daca se afla in Bucuresti sau poate fi adus de curier direct la aeroport.Piata mondiala de transport este de 3,7 mii de miliarde de dolari, din care 18 miliarde reprezinta tranzactiile online, potrivit datelor furnizate de Isobel Archer, RED Consultancy, reprezentant Expedia.co.uk, una dintre cele mai mari companii internationale de turism.Calatoriile reprezinta afacerea online perfecta, spun cei de la Expedia.com, pentru ca marfa nu trebuie inventariata intr-un depozit sau transportata la beneficiar, iar relatia cu clientii poate fi imbunatatita datorita schimburilor in timp real specifice Internetului. Expertii din industria turismului estimeaza ca in urmatorii patru ani valoarea tranzactiilor online de pachete de calatorii si vacante va ajunge la 17,7 miliarde de euro. Site-urile romanesti nu functioneaza totusi ca marile site-uri de turism si transport din Uniunea Europeana si America de Nord, de tipul Expedia.com, Orbitz.com, care sunt conectate direct la sistemele de rezervari si totul se face automat, inclusiv achitarea directa online prin carte de credit.
Ruta, ziua si compania aeriana se aleg online
Bileteavion.ro functioneaza ca un agent IATA (Asociatia Internationala de Transport Aerian). Clientul alege pe site zborul pe care il doreste in functie de cost sau orar, spune Visan, apoi „apare cererea in sistemul de rezervare, verificam, ii facem rezervarea”. Daca nu este nimic disponibil, agentul ii face mai multe propuneri urmarind ce este mai important pentru client – pretul, orarul sau compania aeriana. Totul in timp real.Tarom a lansat un serviciu de rezervari online pe site-ul companiei tarom.ro din iunie 2003. „In primele sase luni, vanzarile au fost de peste 1.000.000 USD. In prezent, procentajul de vanzari pe Internet se situeaza la aproximativ 1%,” spune stefan Popa, sef serviciu distributie, Tarom. Cand rezervarea si plata se fac online, clientii beneficiaza de o reducere de 5% din pretul biletului, iar membrii programului de fidelitate al companiei primesc 500 mile bonus la prima rezervare si, respectiv, 100 mile bonus pentru fiecare din rezervarile online ulterioare.Tot online se poate achizitiona si e-ticket-ul, o versiune electronica a biletului clasic de avion, care nu poate fi pierdut sau furat. Clientul prezinta agentului de la aeroport un cod numeric sau introduce acel cod intr-un aparat pentru autoimbarcare. Air France si Alitalia sunt deocamdata singurele companii aeriene care ofera e-tickets in Romania. „Toate cursele Bucuresti – Paris operate cu avioane Air France sunt eligibile pentru e-tickets. Serviciul a fost lansat anul trecut si reprezinta in acest moment 3% din vanzarile noastre. Conceptul ia amploare”, a spus Alexandra Sinn, responsabil marketing si vanzari Air France in Romania. Cresterea numarului de utilizatori ai Internet-ului si a puterii de cumparare constituie conditii pentru dezvoltarea pietei de servicii de turism si transport vandute electronic. „Pe masura ce Europa de Est se dezvolta economic, vom fi din ce in ce mai interesati de aceasta piata”, spune Isobel Archer. Pe de alta parte, Ralitza Mario spune ca vanzarile de pachetele de turism si transport se vand deja destul de bine in Europa Centrala si de Est. „Unele tari se dovedesc a fi destinatii turistice atractive, ceea ce reprezinta un motiv intemeiat pentru a promova motoarele noastre de cautare”, afirma ea, adaugand ca aderarea acestor tari la Uniunea Europeana este un avantaj in plus.Desi va mai trece o vreme pana cand romanii vor putea beneficia de marile oferte si reduceri platind online in conditii de siguranta, strainii apeleaza la agentiile romanesti pentru achizitia online de vacante in alte tari decat Romania.”Este un aspect incredibil”, spune Remus Visan. Agentia nu s-a asteptat la astfel de situatie, mai ales ca site-ul este in romaneste, dar anul trecut, de exemplu, niste americani au cumparat o vacanta in Grecia, iar anul acesta exista deja rezervari achitate.

Comparatie Intre oferte online/agentie clasica
Bilet de avion Bucuresti – Paris, dus-intors, 8-15 martie 2004
Bileteavion.ro:
Malev – 230 euro, taxe aeroport 76 euro, transfer la Budapesta
Lot – 275 euro, taxe aeroport 89 euro, transfer la Varsovia, diferenta maxima intre plecare si sosire o luna, calatoria trebuie sa includa minimum o duminica.
Tarom – 289 euro, taxe aeroport 49 euro, cursa directa, diferenta maxima intre plecare si sosire 14 zile.
Air France 299 euro, taxe aeroport 50 euro, cursa directa, diferenta maxima intre plecare si sosire o luna.
Plata prin transfer bancar, numerar sau carte de credit. Transportul biletului gratuit prin curier.
Thestoremaker.com:
Tarom – 416,75 euro, taxe incluse, cursa directa, diferenta intre plecare si sosire, maximum 14 zile.
KLM – 450 euro, taxe incluse, cursa directa. Diferenta intre plecare si sosire maximum 30 de zile. Plata prin card Visa sau Master Card, transport prin curier, taxe aditionale intre 12 si 36 dolari.
ABC Trading, agentie Bucuresti – cel mai ieftin bilet – Tarom 335 euro, toate taxele incluse, cursa directa
Ibis Interbusiness, agentie de turism Bucuresti – cel mai ieftin bilet – Tarom 338 euro, toate taxele incluse, cursa directa
Plata la agentii. Oferta valabila doar pentru datele de 8-15 martie.