“Numărul reglementărilor financiar-contabile a crescut dramatic în ultima perioadă, iar pedepsele și penalitățile au devenit foarte aspre, mergând până la anularea dreptului de a deduce TVA-ul”, a arǎtat Mirela Şerban, Managing Partner R&M Audit-Contabilitate, unul dintre liderii pieţei de profil.
“Impunerea unei discipline este în general benefică și, cu cât mai mulți respectă normele și legea, cu atât le va fi mai ușor tuturor; păcat este că, în unele cazuri, nerespectarea unor reglementări poate să apară ca urmare a ritmului alert de modificări legislative sau birocrației, căci, cel mai adesea, autoritățile au complicat pe o parte ceea ce simplificaseră pe de alta”, a precizat Mirela Șerban.
Astfel, începand cu 1 ianuarie 2012, organele fiscale au dreptul de a anula din oficiu înregistrarea în scopuri TVA a unei persoane juridice dacă, de exemplu, timp de 6 luni aceasta nu a depus nici un decont de TVA, deși este activa  sau dacă în deconturile de TVA depuse nu au fost evidențiate nici achiziții și nici livrări de bunuri sau servicii.
De asemenea, contribuabilii inactivi nu mai au dreptul de a-și deduce cheltuielile și TVA aferentă unor operaţiuni realizate pe perioada de inactivitate, dar au obligaţia de plată a oricărui impozit pe aceeaşi perioadă. Mai mult, beneficiarii care achizitionează bunuri sau servicii de la un contribuabil declarat inactiv nu vor avea dreptul de deducere a cheltuielilor şi a TVA.
“A crescut în mod categoric presiunea pusă asupra managerilor, care sunt din ce în ce mai preocupați și implicați în procesul de respectare a reglementarilor la zi și de a face fiecare lucru la timpul său, astfel încât să nu plătească amenzi inutile”, a subliniat Mirela Şerban.
În același timp, a crescut și responsabilitatea consultanților în domeniu și a celor care furnizează serviciile de contabilitate, fiind primii în linia care administrează realizarea și depunerea documentelor, efectuarea plăților etc.
„Eficientizarea a fost cuvântul de ordine în ultimii doi ani, din cauza crizei economice globale, desigur. Cred că în anul curent lucrurile se vor schimba, iar vedetele vor fi calitatea și experiența, indiferent despre ce servicii sau produse vorbim, cu atât mai mult atunci când este vorba de aspecte ce țin de conformitatea cu legea, optimizarea fiscală etc. Astfel, noul context economic și legislativ va stimula dezvoltarea firmelor medii și mari din domeniul contabilitate-consultanță fiscală și financiară, în detrimentul celor mici și a experților individuali care vor fi nevoiți să se organizeze astfel încăt să facă față cerințelor din ce în ce mai voluminoase și exigențelor în creștere din partea firmelor”, a arătat Mirela Șerban.