Afacerile cu vile istorice necesita mult efort, dar aduc si un profit serios. Pentru fiecare astfel de imobil cu pedigriu, investitorii care il cumpara si il transforma i sediu de birouri ramin, i medie, cu 400.000 – 500.000 USD i buzunar, iar i cele mai fericite cazuri chiar cu 1.000.000 USD.
Pe piata imobiliara bucuresteana, casele boieresti vechi, cu adrese de prestigiu, sunt cele mai spectaculoase oferte de vinzare si ichiriere. Cladirile mostenite din „Micul Paris” interbelic sunt ica cele mai dorite si cele mai scumpe bunuri imobiliare ale Capitalei, i ciuda starii lor de degradare.
S-au dus isa vremurile de altadata si nimeni nu le mai cumpara pentru locuit, ci pentru a le transforma i spatii luxoase de birouri. Cum preturile sunt foarte mari, iar cererea, deocamdata, limitata, marile agentii imobiliare si promotorii imobiliari au inventat pachete de servicii incluse i pret sau optionale, pe care le pun la dispozitia clientilor – de la sugestii de amenajare a spatiului interior, pina la consolidari, restaurari si renovari complete.
Astfel, pentru o cladire istorica, cumparata la prima mina cu 400-600 USD/mp, un investitor care se ocupa de tot – de la asistenta proprietarului la procesul de redobindire, eliberarea imobilului de chiriasi si pina la lucrarile de restaurare – obtine i final 1.200-1.300 USD/mp, daca o vinde, sau 10-20 USD/mp/luna daca o ichiriaza pe un termen de cinci-sase ani, potrivit calculelor expertilor imobiliari.
Mihnea serbanescu, director al agentiei Echinox, afirma isa ca foarte rar se scot pe piata gata renovate. Mai itii se gasesc viitorii clienti, li se ofera mai multe alternative de amenajare interioara a imobilului si abia apoi se trece la consolidarea si renovarea propriu-zisa, i functie de optiunile viitorului chirias sau proprietar si de costurile pe care acesta se arata dispus sa le suporte. in acest mod, subliniaza Mihnea serbanescu, spatiul de birouri se adapteaza clientului si tipului de afacere pe care o desfasoara. De aceea, Echinox ofera printre alte servicii si sugestii de amenajare a spatiului interior, pentru a-i determina pe potentialii chiriasi sau proprietari sa „vada”, virtual, prin schite, cum ar putea arata casa renovata si modernizata.
Cine sunt, de fapt, acesti clienti? „Business-ul acesta se afla la granita dintre rezidential si office si a aparut pentru ca exista o cerere, venita din partea unor companii care cautau cladiri vechi, cu stil, reprezentative. Acest tip de clienti sunt ambasadele si, cu precadere, firmele de avocatura, de consultanta financiara si management, agentii de publicitate sau institutii bancare si de investitii. Oferta de piata este bine structurata: de vinzare sunt imobilele care au revenit de curind fostilor proprietari sau mostenitorilor acestora, dupa procese, iar de ichiriat sunt cele ale unor investitorii privati, de cele mai multe ori straini (israelieni, americani sau francezi), care, dupa ce au cumparat mai multe astfel de case (portofolii itre doua si 12 bucati) au posibilitatea sa le restaureze si sa le modernizeze pe banii lor. Conditia obligatorie pusa de acestia este ca viitorul client sa ichirieze pe o perioada de minimum cinci ani”, sustine Mihnea serbanescu.
Pentru achizitionarea unei vile de acest tip este nevoie ca viitorul proprietar sa verifice bine statutul ei juridic si sa evalueze realist lucrarile ulterioare, necesare „isanatosirii” casei – consolidare, restaurare si amennajare interioara.