În doi ani, populaţia nu va mai putea primi subvenţii de la stat pentru energia termică. Autorităţile nu numai că nu au o strategie clară de reabilitare a sistemului de termoficare, dar nici nu s-au hotărât cine trebuie să o facă.

Merită să mai investim în actualul sistem centralizat de termoficare? Care sunt zonele din ţară unde se justifică investiţiile în eficientizarea sistemelor de termoficare şi unde este mai rentabil să implementezi alte soluţii de încălzire? Sunt întrebări ce se ridică în fiecare an odată cu apropierea anotimpului rece, când toate problemele, deja cronicizate, ale unui sistem a cărui ineficienţă s-a perpetuat timp de 17 ani, ies la iveală. Niciunul dintre guvernele care s-au succedat nu a găsit răspunsurile la aceste întrebări şi niciunul nu a avut tăria aplicării unor măsuri radicale de reformare. Toate măsurile de până acum au rezolvat situaţiile momentane, de criză, fără a da soluţii pe termen lung. În perioada 2000-2006, au fost alocate de la bugetul de stat circa 1,4 miliarde de euro pentru subvenţionarea populaţiei. Suma a asigurat funcţionarea curentă, şi nicidecum banii pentru investiţii.

Subvenţiile se vor tăia în 2009

Lucrurile nu vor mai putea continua fără o decizie clară privind viitorul acestui sistem. Pentru că, începând din 2009, conform angajamentelor asumate faţă de Uniunea Europeană, vor fi eliminate subvenţiile la energia termică furnizată populaţiei. Tocmai pentru că se cunoştea situaţia precară a sistemului de termoficare, cu pierderi pe întregul lanţ producător-consumator de 35% -70%, UE a fost de acord să ne păsuiască o perioadă de trei ani, pentru a retehnologiza şi eficientiza sistemul. A fost astfel aprobat programul „Termoficare 2006-2009 calitate şi eficienţă“, ce prevede investiţii de circa 3,4 miliarde euro. Programul ce urma să se desfăşoare la nivel naţional avea stabilite sursele de finanţare, banii urmând a fi obţinuţi prin împrumuturi angajate de stat, prin Ministerul Finanţelor. Din diverse motive însă, programul s-a blocat. „Ministerul Finanţelor nu a stabilit schemele de finanţare şi condiţiile de creditare“, susţine Mircea Toader, fostul secretar de stat în Ministerul Administraţiei. În replică, Marian Petrache, secretar de stat în Ministerul Internelor şi Reformei Administrative (MIRA), a explicat că, la numirea sa în funcţie, în luna mai a acestui an, nici măcar nu exista un regulament de organizare şi implementare a programului şi nu fuseseră alocaţi bani în buget pentru derularea acestuia.

Până la urmă, nici nu mai contează de ce s-a împotmolit programul. Ideea este că nu s-a făcut nimic şi că vom ajunge iar în situaţia de a cere de la UE o nouă derogare privind extinderea perioadei de subvenţionare. Şi dacă UE nu va fi de acord? Sau dacă se va obţine, să zicem, o amânare de încă un an, ce rezolvăm? Nimic, dacă lucrurile se mişcă ca şi până acum.

Cresc preţurile pentru energia termică

La un an de la aprobarea programului, nu există nici măcar o radiografie clară a zonelor unde se justifică investiţiile în sistemul centralizat de termoficare. Investiţii s-au mai făcut, în special în reţelele de transport şi distribuţie, dar de dimensiuni mult prea reduse faţă de necesar. Pentru reabilitarea întregului sistem, necesarul de investiţii (surse de producere şi reţele de distribuţie) este estimat la aproape şase miliarde de euro, la care se adaugă încă şase miliarde de euro pentru reabilitarea termică a clădirilor. În baza OU nr. 48/2004 ce prevede reducerea graduală a subvenţiilor acordate de la bugetul de stat – pentru energia termică livrată populaţiei – şi realocarea banilor pentru modernizare au fost acordate Consiliilor Locale (CL), în perioada 2005-2007, 1,5 miliarde lei pentru investiţii. „Ne aşteptăm să vedem rezultatul acestor investiţii în preţurile energiei termice ce urmează a fi stabilite din această toamnă“, a declarat Petrache. Problemele de eficienţă sunt însă departe de a fi rezolvate, iar experienţa a dovedit că municipalităţile nu au capacitatea de a veni cu soluţii tehnice viabile. În acelaşi timp, spune oficialul MIRA, ţinând cont că o bună parte din centralele admnistrate de CL produc atât energie electrică, cât şi termică, strategia la nivel local trebuie să fie în concordanţă cu strategia naţională în domeniul energiei, elaborată de MEF. „Am propus ministrului Vosganian să preia sarcina stabilirii unei strategii de dezvoltare a sistemului de termoficare. MEF dispune atât de specialişti, cât şi de sursele de finanţare“, a declarat Petrache.

Până să se decidă cine îşi asumă responsabilitatea unei strategii pentru asigurarea energiei termice, trebuie recalculate preţurile locale de referinţă (PLR) şi găsiţi banii pentru subvenţiile din acest an. Din fundamentările trimise de municipalităţi, rezultă că s-ar impune o creştere de 2%-5% a PLR-urilor, susţin oficialii MIRA. Numai că Petrom a anunţat deja, pentru trimestrul III, majorarea preţului gazelor din producţia internă şi nu se ştie dacă nu va mai fi operată o creştere şi în ultimul trimestru. Şi Romgaz va solicita majorarea preţului din producţia internă, astfel că nu este exclus să se impună o creştere mai mare a preţurilor energiei termice. Cât priveşte necesarul de subvenţie pentru 2007, acesta se ridică la 690 milioane lei, din care în buget au fost prinse numai 300 milioane lei. Petrache a precizat că a solicitat deja Ministerului Economiei să aloce cele 390 milioane lei în septembrie, astfel încât centralele să îşi poată constitui stocurile.

59-5431-03_marianpetrache_rompres.jpgSarcină

„Am propus ministrului Vosganian să preia sarcina stabilirii unei strategii de dezvoltare a sistemului de termoficare. MEF dispune atât de specialişti, cât şi de sursele de finanţare“.

Marian Petrache, secretar de stat în Ministerul Internelor şi Reformei în Administraţiei