Sosit pentru prima dată în România, într-o vizită de două zile, vicepreședintele BMW AG pentru achiziții, producție și tehnologii destinate bordului și habitaclului vehiculelor, Franz Linner, a discutat cu câțiva jurnaliști români despre posibilitatea ca renumita companie pe care o reprezintă să se implice în industria auto locală sau, măcar, să deschidă calea unei colaborări cu companii românești. Oficialul BMW a explicat că motivul sosirii sale în România este legat doar de o invitație din partea autorităților și a Clubului Economic German din Brașov. „Cred că ideea românilor de a crea așanumite «clustere» dedicate unor industrii anume este foarte interesantă. Am văzut așa ceva în Austria și funcționează. Încercăm să propunem așa ceva și în Statele Unite. Totul ține de colaborarea dintre instituțiile și autoritățile locale, universități, și guvern. Numai dacă acești factori conlucrează bine ideea de cluster are sens”, a declarat Franz Linner.
Conform oficialului BMW, dspre o uzină de producție a grupului său în România nici nu poate fi vorba. Cel puțin nu acum. „Avem unități de producție în Asia, Europa, Africa de Sud și America și, în acest moment, pentru Europa, nu avem nevoie de o extindere a capacitățile de producție existente. Noi scanăm spațiul est-european la fiecare doi ani, însă nu este momentul pentru o nouă fabrică acum. În uzinele pe care le avem pe continent lucrăm în doar două schimburi (n.n. – și nu trei cum ar trebui pentru a lucra la capacitate maximă). Sunt țări unde piața auto este sub așteptări precum Italia, Portugalia sau Spania. Nu știm încă ce vor aduce 2013 și 2014”, a menționat Linner dând astfel de înțeles că, până la momentul în care piața europeană nu își va reveni, o nouă investiție a BMW în zonă este exclusă.
În schimb, oficialul a ținut să menționeze că în Roânia există deja „circa 50-60 de companii care furnizează, majoritatea indirect, piese pentru BMW. Avem mulți furnizori în Timișoara, Sibiu, Brașov și București, însă nu toți produc direct pentru BMW ci pentru alte companii care lucreză cu noi”. De altfel, astfel de companii par să fie în continuare în atenția bavarezilor. „Sunt aici pentru a cunoaște noi furnizori și deja am găsit una-două companii din Brașov cu care am putea începe să colaborăm imediat. Sunt firme 100% românești, nu cu capital străin, și asta mă bucură. Nu vă pot spune despre ce companii este vorba pentru că este posibil să crească imediat prețul componentelor”, a menționat Linner.
Întrebat despre avantajele și dezavantajele României în raport cu alte state din zonă, Franz Linner a menționat că productivitatea încă suferă în țara noastră și că aceasta rebuie îmbunătățită. În opinia oficialului BMW, „România nu este o țară «low-cost», adică una cu salarii mici, ci un stat ale cărui salarii sunt direct raportate la productivitate. Trebuie găsite motivele pentru care companiile de aici nu au aceeași productivitate cu cele din Slovacia, Cehia sau Slovenia”. În plus, în opinial lui Franz Linner, pentru a avea succes în atragerea de investiții în viitor trebui „să inovați. Dar să inovați în direcția bună, cea căutată de clienți. Trebuie să îmbunătățiți nu doar productivitatea ci și ariile secundare precum logistica și cercetarea. Dacă cercetarea merge încet, ajunge pe piață prea târziu și nu mai are rost”, a încheiat vicepreședintele BMW AG.
BMW AG, cel mai puternic producător mondial de vehicule premium, deține în acest moment în Europa uzine de asamblare vehicule la Munchen, Dingolfing, Regensburg, Leipzig, Berlin (motociclete), Oxford (Mini), Goodwood (Rolls Royce) Cassinetta di Biandronno (Husqvarna) și Graz (contract), plus fabricile de motoare și alte componente de la Hams Hall, Landshut, Eisenach, Swindon și Wackersdorf.
Anul trecut, grupul a produs la nivel mondial 1,73 milioane de automobile și 119.000 de motociclete în timp ce vânzările au fost de 1,66 milioane autovehicule și 113.000 de motociclete. BMW AG avea la începutul acestui an 100.306 angajați.