De ce acte ai nevoie când îți pierzi buletinul?

Dacă ți-a fost furat buletinul sau, pur și simplu, l-ai rătăcit, atunci trebuie să mergi la Direcția pentru Evidența Persoanelor în maximum 24 de ore de când ai constatat că nu îl mai ai pentru a anunța că l-ai pierdut și pentru a completa o declarație pe propria răspundere în care spui că nu mai este în posesia ta.

Autoritățile vor declara buletinul pierdut ca fiind nul. Atenție! Trebuie să aveți un permis de conducere, un pașaport sau un alt document cu fotografie dumneavoastră pe el pentru a vă putea identifica.

În maximum 15 zile de la pierderea actului de identitate, sunteți obligat să solicitați eliberarea unui nou buletin. În rândurile următoare, aveți lista complete cu actele de care aveți nevoie când vă pierdeți buletinul:

  • cererea pentru eliberarea actului de identitate;
  • actul de identitate și cartea de alegător, dacă este cazul;
  • certificatul de naștere și certificatul de căsătorie, după caz, original și copie;
  • certificatul/hotărârea de divorț, după caz, original și copie;
  • certificatul de deces al soțului/soției decedat/decedate, în cazul soțului supraviețuitor, original și copie;
  • certificatele de naștere ale copiilor cu vârstă mai mică de 14 ani, original și copie;
  • documentul cu care se face dovadă adresei de domiciliu și, după caz, cel cu care se face dovadă adresei de reședința, original și copie;
  • dovadă eliberată de unitatea de poliție unde a fost reclamat furtul, dacă este cazul;
  • un document emis de instituții sau autorități publice – pașaport, permis de conducere, legitimație de serviciu, livret militar ori diplomă de absolvire a unei instituții de învățământ, cu fotografie de dată recentă, original și copie;
  • chitanță pentru plata cărții de identitate;
  • termenul de soluționare a cererilor pentru eliberarea unui nou buletin este de până la 30 de zile de la data înregistrării cererii la serviciul public comunitar de evidența a persoanelor. În situații deosebite, termenul poate fi prelungit cu cel mult 15 zile de către șeful serviciului public comunitar de evidența a persoanelor.

Puteți solicita să vi se elibereze în regim de urgență (de maximum 24 de ore) un nou buletin, însă trebuie ca baza de date informatizată să funcționeze sau aplicația să permită eliberarea unui nou buletin în regim de urgență. Taxa specială de urgență este de 20 lei și se achită atunci când ridicați noul act de identitate.

Ce trebuie să faci când îți pierzi buletinul în alt stat?

Potrivit Ministerului de Externe, în cazul în care v-ați pierdut buletinul, pașaportul sau alte documente importante într-o țară străină, trebuie să:

  • anunţaţi imediat autorităţile locale de poliţie;
  • căutaţi să beneficiaţi de prezenţa şi de declaraţiile unor martori care să ajute la descrierea faptelor şi a făptaşului;
  • însoţiţi declaraţia făcută la poliţie cu o listă a obiectelor care v-au fost furate sau v-au dispărut;
  • solicitaţi autorităţilor de poliţie emiterea unui raport (raportul poliţiei vă va fi de folos în cazul în care obiectele furate sau dispărute erau asigurate);
  • anunţaţi imediat ambasada sau consulatul României (acestea vă vor putea elibera un titlu de călătorie, pentru reîntoarcerea în ţară).