Cand televiziunile au transmis reportaje cu excursiile gen “safari” organizate printre ruinele New Orleansului devastat de uraganul Katrina, nu putini au fost cei care si-au exprimat oprobriul. Nu era vorba de operatiuni de cautare a supravietuitorilor, ci de o afacere nascuta din acelasi spirit tipic american, increzator in valentele oricui de a scoate bani din orice, pentru ca amatorii nu lipsesc niciodata. Oricat ar parea de cinica si mercantila, ideea de a face profit din dezastre castiga teren si in Europa. A facut inconjurul lumii stirea conform careia o agentie de turism maghiara a inceput o campanie de promovare a asa-numitelor “disaster holidays”. Intr-un moment in care Budapesta se resimte serios din cauza celei mai mari revarsari a Dunarii din ultima suta de ani, agentia invita turistii straini sa viziteze cele mai afectate zone ale capitalei. “Oamenii iubesc intotdeauna dezastrele, indiferent din ce parte a lumii ar fi”, este sloganul ungurilor, care au amplasat harti si indicatoare bilingve pentru a-i ajuta pe turisti sa ajunga in cele mai “bune” locuri inundate. Singura teama a initiatorilor este ca nu vor putea mentine oferta mult timp, pentru ca apele se vor retrage. Baieti destepti, vecinii unguri! Mai intai, ne-au dat lectii de turism facand din Balaton (un lac oarecare, pana la urma), una dintre cele mai profitabile destinatii turistice din regiune. Acum, par sa ne spuna ca suntem fraieri ca nu vedem ca stam (sau, mai bine zis, “plutim”) pe o mina de aur. Ca nu profitam de faptul ca nu numai Dunarea, dar si cateva dintre marile rauri si-au iesit din matca, transformand o mare parte din tara intr-o “sinistra” destinatie numai buna de vandut ca pachet turistic. Din pacate, eticheta “disaster holidays” este de mult aplicata pe Romania. Sa ne amintim doar ca turistii germani au renuntat sa mai vina pe litoral dupa ce au fost “asasinati” de recitalurile nocturne de manele, de fumul ucigator de la gratarele cu mici si de gropile din asfaltul patriei. Mai departe, continuati voi…