Consiliul Concurenţei (CC) a declanşat patru investigaţii care privesc posibile înţelegeri anticoncurenţiale între comercianţi şi furnizorii acestora, referitoare la stabilirea preţurilor de vânzare sau de revânzare. Printre companiile vizate se numără retailerii Metro Cash & Carry, real, – Hypermarket, Selgros Cash & Carry, Billa, Mega Image şi CDE R Interex. Investigaţiile se bazează pe rezultatele obţinute de reprezentaţii CC în urma unor controale anterioare de rutină.

„Investigaţiile privesc posibile înţelegeri anticoncurenţiale între comercianţi şi furnizorii acestora, referitoare la stabilirea preţurilor de vânzare sau de revânzare, cu potenţiale efecte asupra bunăstării consumatorilor finali. Prima investigaţie vizează societăţile membre ale grupului Metro (Metro Cash & Carry Romania, real, -Hypermarket Romania, Metro Buying Group) şi furnizorii acestora.

Cea de-a doua investigaţie are în vedere societăţile grupului Rewe (Selgros Cash & Carry şi Billa Romania), în timp ce a treia şi a patra privesc societăţile Mega Image, CDE R Interex şi furnizorii acestora”, se arată într-un comunicat al Consiliului Concurenţei.

Amenda: până la 10% din cifra de afaceri

Potrivit instituţiei, activitatea desfăşurată de către aceste companii reprezintă aproximativ 40% din valoarea totală a comerţului modern alimentar românesc.

„Orice formă de restrângere sau împiedicare a concurenţei prin preţ reprezintă o abatere de la principiul libertăţii de manifestare a agenţilor economici pe piaţă şi produce o gravă afectare a intereselor consumatorilor finali”, a declarat, în comunicat, preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu.

Consiliul Concurenţei poate sancţiona companiile care încalcă legislaţia în domeniul concurenţei cu amenzi de până la 10% din cifra de afaceri a acestora. Cu toate acestea, companiile care cooperează cu autoritatea de concurenţă, în cadrul programului de clemenţă, pot obţine imunitate la amendă sau reduceri substanţiale ale amenzilor. Noile instrucţiuni referitoare la politica de clemenţă au intrat în vigoare la 7 septembrie.

UPDATE: Înţelegeri privind promoţiile

Surse din Consiliul Concurenţei au declarat pentru capital.ro că investigaţiile declanşate împotriva retailerilor sunt consecinţa investigaţiei utile începute anul trecut pe piaţa de retail.

Consiliul Concurenţei a declanşat în martie 2008 o investigaţie utilă pentru analizarea pieţei de retail, care nu a fost încă finalizată. Investigaţia a fost iniţiată în urma solicitării făcute la acea dată de patronatele şi sindicatele din industria alimentară de a investiga abuzurile retailerilor faţă de furnizori.

În urma analizei contractelor încheiate între retaileri şi furnizori, au fost descoperite înţelegeri prin care producătorii nu aveau voie să vândă mai ieftin către alţi comercianţi produsele aflate la promoţie într-o anumită reţea de magazine.

„Există posibilitatea ca, în urma investigaţiei, să sesizăm că înţelegerile au fost extinse şi la alte produse decât cele aflate în promoţie”, au mai spus sursele citate.