Asa ar fi putut arata o pauza publicitara TV in viziunea Consiliului National al Audiovizualului (CNA). Asta pentru ca un proiect de decizie al CNA, formulat la sfarsitul anului trecut, spunea ca publicitatea electorala trebuie inclusa in cele 12 minute pe ora permise de legea audiovizualului pentru reclame. Ulterior, CNA a fost de acord ca publicitatea comerciala sa fie separata de cea electorala, dar tot in limita celor 12 minute.Partidele si Asociatia Romana de Comunicatii Audiovizuale (ARCA) au reactionat atunci la proiectul CNA, sustinand ca publicitatea electorala are un alt statut decat cea comerciala si, ca atare, trebuie difuzata peste limita celor 12 minute prevazute in Legea audiovizualului. De atunci, intre CNA, cu „varful de lance” Ralu Filip, si Comisia parlamentara pentru elaborarea proiectului privind organizarea campaniilor electorale a izbucnit un conflict surd. ARCA a preferat sa urmareasca de pe „margine” disputa, acceptand tacit pozitiile parlamentarilor. La proiectul deciziei CNA, comisia parlamentara a raspuns cu un proiect de lege ce stabileste, printre altele, ca „durata de difuzare a publicitatii electorale nu se include in durata de difuzare a publicitatii comerciale”. Cu alte cuvinte, parlamentarii au adaugat celor 12 minute comerciale pe ora un numar nelimitat de spoturi electorale, fapt care l-a iritat pe presedintele CNA, Ralu Filip. Dar ceea ce i-a deranjat pe membrii CNA, dincolo de prevederile propriu-zise ale proiectului legii, este faptul ca parlamentarii au intrat peste atributiile Consiliului. Conform Legii audiovizualului, Consiliul „este autoritate unica de reglementare in domeniul serviciilor de programe audiovizuale si este autorizat sa emita decizii cu caracter de norme cu privire la publicitate, inclusiv publicitate electorala”. Mai mult, conform aceleiasi legi, CNA ar fi trebuit sa fie consultat in legatura cu acest proiect. Pe scurt, parlamentarii s-au „bagat in ciorba” membrilor CNA. Deputatul Ioan Onisei a declarat pentru Capital ca „Ralu Filip continua sa ramana cu ideea ca Parlamentul nu poate sa faca reguli dincolo de prevederile Legii audiovizualului. Am impresia ca CNA a vrut sa reglementeze aceste lucruri inaintea Parlamentului.” Ralu Filip isi motiveaza pozitia (publicitate electorala inclusa in durata celor 12 minute) prin reglementarile europene. Astfel, spune presedintele CNA, normele europene nu fac nici o diferentiere intre publicitatea electorala si cea comerciala. Declaratiile sale pe aceasta tema sunt sustinute de o corespondenta pe care a purtat-o cu Comisia Europeana. Care este pozitia posturilor radio-TV, actori direct implicati in publicitatea electorala? Asociatia Romana de Comunicatii Audiovizuale sustine proiectul comisiei parlamentare si apreciaza faptul ca publicitatea electorala este separata de cele 12 minute comerciale. „Temerea ca se va abuza de lipsa limitarii duratei publicitatii electorale nu este motivata, caci mecanismele de reglaj ale pietei vor elimina aceasta posibilitate, radiodifuzorii ce vor opta pentru acest tip de publicitate fiind interesati sa nu riste o scadere de audienta”, spun reprezentantii ARCA. Mai direct, ARCA nu crede ca publicitatea electorala va monopoliza programele radio-TV. Un alt mar al discordiei este prevederea din proiectul parlamentarilor ca publicitatea electorala sa fie difuzata de luni pana sambata la intervale de maxima audienta. CNA a interpretat articolul respectiv „ca un atentat la independenta editoriala a posturilor”. Nici televiziunile n-au agreat prevederea respectiva, dar exista semnale ca aceasta va fi amendata. „Am convenit cu reprezentantul UDMR din Comisia de cultura a Camerei Deputatilor sa formulam un amendament prin care sa elimine sintagma „maxima audienta”, asa incat televiziunile vor putea sa difuzeze spoturi electorale si in afara timpului de maxima audienta”, spune Ioan Onisei, membru din partea PD in Comisia electorala.Posturile TV agreeaza formula propusa de Parlament pentru ca au avantaje din punct de vedere comercial. Daca spoturile electorale ar fi incluse in cele 12 minute, conform Legii audiovizualului, atunci televiziunile ar fi ajuns in situatia sa refuze clientii comerciali (traditionali), cu contracte pe termen lung, mult mai pretiosi decat cei politici. Mai mult, tarifele fixe si unice (pentru toti actorii politici) nu permit televiziunilor o negociere a spatiului publicitar. Chiar daca proiectul legii va trece prin Parlament in forma actuala (la ora inchiderii editiei Capital, Senatul aprobase proiectul) conflictul CNA – Parlament va continua. Ralu Filip ameninta ca posturile care vor depasi 12 minute de publicitate pe ora (electorala sau comerciala) vor fi sanctionate. „Prevederile proiectului contrazic normele europene si Legea audiovizualului dupa care functioneaza CNA”, spune Ralu Filip.

bazar
CNA va organiza un nou concurs de licente
Consiliul National al Audiovizualului (CNA) a anuntat organizarea unui nou concurs de licente audiovizuale pentru radio si televiziune. Vor fi scoase la concurs 52 de frecvente pentru statii de radiodifuziune FM locale de putere mica: 22 pentru statii de radiodifuziune FM de putere mare, 36 de statii de radiodifuziune FM din reteaua a IV-a nationala, opt pentru statii de radiodifuziune AM locale si 42 pentru statii de televiziune locale de putere mica. CNA a decis ca cererile de inscriere sa fie primite pana pe 17 aprilie 2004.

Florin Dumitrescu s-a mutat la Adviser
Textierul formatiei „Sarmalele reci” si omul de creatie publicitara Florin Dumitrescu a devenit recent Deputy Executive Director la agentia de publicitate Adviser. El a parasit agentia GMP Advertising, unde ocupase timp de un an functia de Executive Creative Director.

D’Arcy este in corzi
Simona Goncea, director general al agentiei de publicitate D’Arcy, a demisionat dupa numai trei saptamani de la numirea in aceasta functie. De asemenea, membrii echipei de creatie a agentiei de publicitate D’Arcy si-au depus demisiile incepand cu 1 martie a.c. Aceste ultime demisii continua perioada de criza prin care trece agentia, dupa ce in ultimele sapte luni cea mai mare parte a oamenilor au plecat. Potrivit unor surse din piata, agentia va fi inchisa in urmatoarele luni.

Splendid Media citeste revista de film HBO
In urma unei selectii demarate in noiembrie 2003 de catre HBO Romania, regia de vanzari Splendid Media a fost desemnata unicul administrator al spatiilor publicitare ale revistei de film HBO. Potrivit contractului, Splendid Media va fi vanzatorul exclusiv al spatiului publicitar al publicatiei incepand de la 1 martie 2004. Revista de film HBO este editata de HBO Romania, apare lunar si se pozitioneaza ca o revista ce promoveaza in principal filmele difuzate de canalul HBO.

Caroli a ales Saatchi&Saatchi
Agentia de publicitate Saatchi&Saatchi a castigat licitatia pentru contul Caroli pentru anul 2004. La pitch a mai participat agentia McCann Erickson. Contul Caroli a fost detinut in 2003 de D’Arcy.

Domo cauta agentie
Reteaua de magazine Domo intentioneaza sa organizeze o licitatie pentru creatie, media si BTL pentru acest brand. Contul de creatie si productie este detinut in prezent de agentia Friday&Friends, iar media se deruleaza prin agentia Initiative Romania.