Pana la sfarstul lunii octombrie, cei doi specialisti ai ITC, Nicolai Semine si R. K. Verma, vor livra Romaniei o evaluare detaliata a potentialului de export al industriei de IT, recomandari si scenarii de dezvoltare pe termen mediu. In ultimii trei ani, ITC a mai dezvoltat proiecte similare in Polonia, Cehia, Rusia, Armenia si Slovenia, precum si in sase tari din Asia de Sud-Est.
Programul, inclusiv finantarea lui in proportie de 85%, a fost solicitat si obtinut de catre comunitatea romaneasca de afaceri, prin Asociatia Romana pentru Industria Electronica si de Software (ARIES), care a alcatuit proiectul initial si a facut demersuri pe langa forurile ce tuteleaza ITC: Organizatia Mondiala a Comertului (OMC) si UNCTAD.
Pe baza acestei evaluari profesionale, Guvernul va avea pentru prima data ocazia sa inlocuiasca declaratiile politice cu o strategie sectoriala autentica, intr-un domeniu cheie.
Programul „Dezvoltarea capacitatii de export a sectorului IT in Romania” cuprinde doua faze. Prima vizeaza identificarea punctelor tari si a punctelor slabe ale industriei IT din Romania; evaluarea potentialului de export; redactarea unui country profile, continand recomandari si scenarii pentru dezvoltarea domeniului IT.
A doua faza este dedicata promovarii sectorului romanesc de IT- catre potentiali investitori straini, carora le vor fi distribuite documentele elaborate de ITC si ARIES in cadrul programului – si organizarii unui forum al investitorilor, in colaborare cu CRCE.
Doua scenarii optimiste pentru urmatorii 4 ani
Desi se afla inca in faza de colectare si coroborare a datelor necesare, cei doi experti ai ITC ne-au putut schita scenariile pe care le vor dezvolta in documentul final.
Scenariul A are ca obiectiv un export anual de produse si servicii IT de un miliard de dolari in orizontul anilor 2003-2004. Se mizeaza pe resursele existente: sectorul de software, dezvoltarea serviciilor bazate pe tehnologii noi de comunicatii, revitalizarea industriei electronice. „Sunt doua mari probleme de rezolvat, explica dl Verma: dezvoltarea capacitatilor si competentelor de care Romania dispune deja si marchetarea lor catre cei care au tehnologii, solutii si nevoi in acest sens.” Sunt necesare coordonarea utilizarii resurselor, facilitati pentru investitori, un marketing agresiv si orientat, abordarea de noi piete.
Scenariul B este mai ambitios, desi nu imposibil de realizat: doua miliarde de dolari. Aceasta ar presupune, pe langa o functionare perfecta a institutiilor implicate in coordonarea politicilor, si abordarea unui front mai larg: integrarea sectorului de software cu productia de hardware si cu serviciile IT. Un rol esential ar reveni relansarii industriei electrotehnice si automaticii.
Reprezentantii ITC discuta despre evaluarea sectorului IT in termenii unei analize SWOT. Multe dintre punctele tari, slabiciunile si oportunitatile existente au fost identificate. Ei nu au amintit nimic, deocamdata, despre amenintari. Asta, poate, si pentru ca cea mai serioasa amenintare este, de la sine inteleasa: incapacitatea guvernantilor de a pune in practica o strategie de crestere rapida a industriilor bazate pe tehnologia informatiei.     

Analiza SWOT*a industriei romanesti de IT
Puncte tari
· Resursa umana este de foarte buna calitate. Romanii sunt foarte instruiti si informati, foarte activi si dispusi sa realizeze lucruri importante.
· Infrastructura nationala este suficient de dezvoltata pentru a permite o crestere rapida a industriei IT.
· Exista o buna traditie autohtona in industriile electronica si electrotehnica, ce pot renaste rapid in contextul tendintelor actuale, daca Romania va sti sa-si fructifice resursele si sansele.
· Guvernul pregateste dezvoltarea unor incubatoare care sa puna laolalta resursele de educatie si cercetare pentru industriile avansate, pentru o orientare corecta si o coordonare eficienta a acestora.

Puncte slabe
· Premisele existente (specialisti, infrastructura, comunitatea de afaceri, structurile si politicile guvernamentale), observa dl Verma, sunt dispersate, in momentul de fata. „Ele au nevoie de o coordonare, nu in sensul de a de fi planificate, ci sincronizate, orchestrate.” Aceasta inseamna o mai buna comunicare intre mediul de afaceri si cel guvernamental, o strategie pentru IT si programe.
· Investitorii nu stiu catre ce fel de tehnologii si piete sa se orienteze. „Intrebarea de fond, rezuma Nicolai Semine, este: cum va putea Romania, cu specialistii de foarte buna calitate pe care ii are, sa-si dezvolte sectorul sau de IT, facandu-l compatibil cu piata globala si integrandu-se in acesta? Ceea ce facem noi este sa ajutam firmele romanesti sa inteleaga mai bine regulile jocului in economia globala si sa identifice nisele de piata pe care le-ar putea ocupa relativ usor, cu rezultate practice si imediate.”
· Facilitatile acordate domeniului IT nu sunt in masura sa stimuleze suficient investitiile, inclusiv pe cele straine. „Incubatoarele pot genera idei si politici noi, dar asta nu este destul – subliniaza expertul indian. Poti avea idei minunate, insa nimeni nu cumpara asa ceva. Investitorii trebuie sa fie motivati.”
· Promovarea produselor si serviciilor romanesti de IT poate fi mult imbunatatita. „Romania are nevoie de propriul ei brand pentru industria IT – argumenteaza dl Semine – pentru a putea fi recunoscuta pe piata internationala la fel de usor ca si India, Coreea de Sud ori Taiwanul. Tigrii din Asia de Sud-Est au atat o viziune bine definita, cat si simboluri proprii, pe care le intalnesti peste tot, in clipurile TV sau pe panourile publicitare, in ziare si pliante, etalate printr-un marketing agresiv: Filipine este South Pacific Island of Information Services, Malayesia este Inteligent Island of South East Pacific s.a.m.d. De ce n-ar putea avea si tara dvs. o asemenea viziune, sub titulatura Digital Romania, ca si propriul sau brand, pentru care eu am propus, de exemplu, The Internet Harbour of Black Sea Region? Sigur, este un vis, dar comunitatea IT are nevoie de el. Trebuie sa incercati abordari si actiuni de anvergura, mai ales in domeniul IT.”
· Orientarea exportului este prea ingusta. „Marea sansa a IT-ului romanesc – confirma dl Semine – ramane deocamdata exportul, data fiind perioada de tranzitie si puterea scazuta de cumparare. Dar exportul de IT al Romaniei merge in proportie de 85% in America de Nord, restul fiind destinat Europei de Vest. Nimic nu se vinde in economiile emergente, care pot absorbi produse si servicii romanesti de IT. Daca doriti o dezvoltare rapida a acestui sector, va trebui sa intrati si pe aceste piete. Un foarte bun exemplu este Slovenia, care este prezenta pe piata occidentala, dar si in fosta URSS, ca si in zona Asia-Pacific.”

Oportunitati de dezvoltare
· Romania se afla in proximitatea celei mai mari piete din lume: Uniunea Europeana. In plus, Europa tinde sa ia conducerea in dezvoltarea tehnologiei informatiei, ceea ce creeaza pentru Romania un dublu avantaj comparativ.
· Urmatorul boom industrial va fi digitalizarea, prezice dl R. K. Verma: „Tot mai multe echipamente vor deveni inteligente, totul se va digitaliza in cursul acestui secol, generand o cerere imensa de produse si servicii de acest fel. In industria auto, de exemplu, componentele electronice si electrotehnice au ajuns sa reprezinte 40% din produs. Aceasta tendinta convine foarte bine Romaniei, care poate dezvolta industriile automatica si electrotehnica, integrate cu tehnologia informatiei.”
· Sectorul serviciilor urmeaza o evolutie similara, continua dl Verma: „Am vazut ca Siemens a inceput deja sa dezvolte in Romania conversia la noi tehnologii si la livrarea de servicii existente prin asemenea tehnologii, de exemplu, prin telefonia mobila. Totodata, in domeniul serviciului pentru clienti este asteptata o alta evolutie exploziva, prin dezvoltarea de call centers delocalizate. Pentru romani, buni cunoscatori de limbi straine, aceasta este o mare oportunitate.”r
r
* Analiza SWOT este un instrument de marketing folosit pentru evaluarea punctelor tari (Strenghts), a punctelor slabe (Weaknesses), a oportunitatilor (Opportunities) si a amenintarilor (Threats).r