În marea lor majoritate, producătoriii de vehicule sport-utility (SUV) au preferat să lase deoparte pretențiile de constructori ai unor mașini destinate tuturor tipurilor de drum, mizând pe tendința clienților de a utiliza astfel de mașini în special pe șosele și în orașe. Nu însă și Land Rover. Britanicii, conservatori prin definiție, par să urmeze un cu totul alt drum, pe care tot mai puțini se încumetă să meargă.
Freelander 2, cel mai mic exponent al gamei Land Rover, se descurcă neașteptat de bine pe șosea și nu se dă în lături nici de la drumurile neamenajate, pline de gropi, noroi sau stânci. Varianta testată de noi, SD4 SE, dotată cu un propulsor diesel care dezvoltă
190 CP, cuplat la o transmisie automată cu șase trepte, a dovedit că puține obstacole sunt suficient de mari pentru a putea opri din drum un Land Rover.
 Pe șosea, mașina se comportă surprinzător de bine, dacă avem în vedere statura înaltă și lipsa aproape totală de calități aerodinamice. Iar bănuiala că am avea de-a face cu o cutie pe roți dispare odată cu abordarea în forță a unor viraje. Chiar dacă ruliul se face simțit cu prisosință, roțile se încăpățânează să rămână pe asfalt, fără să dea semne de slăbiciune. Forța motorului se face simțită de fiecare dată când apeși pedala de accelerație, iar o rezervă de putere pare a se afla oricând la dispoziția șoferului. Puțin supărător, dar previzibil, este zgomotul produs de motor la turații ridicate și șuieratul curenților de aer care se izbesc de suprafețele mari și drepte ale parbrizului și ale oglinzilor laterale.
Patru scheme de comportament
Deși nu se poate compara cu fratele mai mare, Defender, noul Freelander are toate atuurile unui off-roader de clasă. Unghiurile de atac și de degajare permisive, garda la sol înaltă și utilul sistem Terrain Response sunt doar câteva dintre motivele pentru care pasagerii dintr-un astfel de vehicul pot avea siguranța că terenul accidentat nu este un obstacol de neînvins.  Printr-o singură rotire de buton, șoferul poate acționa una dintre cele patru setări ale sistemului Terrain Response: condus normal, iarbă/pietriș/zăpadă, noroi sau nisip. În funcție de modul selectat, sistemul ajustează automat răspunsul motorului, al cutiei de viteze, al cuplajului central și al șasiului, pentru a se adapta cerințelor terenului. Tot pentru aventuri pe teren accidentat, inginerii au dotat Freelander și cu HDC, sistem care permite coborârea dealurilor fără efort și fără emoții.
Interior sobru, dar generos și comod
Britanicii nu și-au câștigat niciodată faima prin inovații sau prin soluții moderne de design pentru automobile. Dacă  în exterior Freelander păstrează aproape acelaşi aspect ca şi acum 15 ani, nici habitaclul nu se poate lăuda cu multe noutăţi. Cu toate acestea, calitatea materialelor, atenţia la detalii şi spaţiul pus la dispoziţia pasagerilor sunt atuuri greu de contestat, chiar dacă modelul face parte dintr-un segment extrem de bogat care, în ultima vreme, pare să fie tot mai căutat de clienții europeni.
Deși nu este nici cel mai frumos, nici cel mai puternic și nici cel mai confortabil model existent în segmentul SUV, Freelander seduce prin alura sa de vehicul nobil și sigur dar, mai ales, printr-o calitate greu de găsit la mulți competitori: tenacitatea. Capitolul preț pare a fi mai puțin important pentru Land Rover. Poate pentru că majoritatea clienților sunt atrași de istoria mărcii, experiența off-road, calitatea produsului și imaginea brandului. Astfel, varianta de bază, 2.2LTD4 E, al cărei motor diesel pune la dispoziția șoferului 150 CP, costă 29.741 de euro. Cel mai scump diesel SD4 HSE, de 190 CP, ajunge la 42.743 de euro, în timp ce varianta alimentată cu benzină i6 are prețuri cuprinse între 37.944 euro și 43.970 de euro.