Un grup de elevi de clasa a şasea din Suedia au făcut o plângere de discriminare sexuală împotriva retailerului de jucării „Toys R Us”. Elevii acuză designerii de jucării că au o abordare învechită a rolurilor de gen.

„Fetiţele primesc întotdeauna chestii de prinţesă iar băieţii apar mereu cu costumele lor de super eroi. Este evident că toate lucrurile astea te afectează”, a declarat Hannes Psajd, un elev în vârstă de 13 ani, reprezentanţilor agenţiei care se opcupă de politicile de marketing şi publicitate în Suedia, Reklamombudsmannen. Copii, care învaţă în această perioadă la şcoală despre rolurile de gen, susţin că abordarea firmei de jucării este retrogradă şi sexistă pentru că, în catalogul Toys R Us „băieţii şi fetele sunt fotografiaţi cu tipuri diferite de jucării, fetele sunt reprezentate ca fiind pasive şi băieţii activi”.

Şi băieţii vor să se joace de-a prinţesa

Profesorul grupului de elevi care au luat acestă iniţiativă a declarat pentru publicaţia Smålandsposten că plângerea este rezultatul unui proiect de studiu de doi ani asupra rolurilor de gen. Cu catalogul în mână, Hannes a explicat oficialilor suedezi că el şi sora lui geamănă au împărţit întotdeauna aceleaşi jucării şi că este îngrijorat de efectele pe care le pot avea asemenea reprezentări asupra altor tineri. „Când văd că doar fetele se joacă cu anumite obiecte, eu, ca băiat, normal că nu mi le mai doresc!”, a completat elevul indignat. Colega sa de clasă, Moa Averin, a subliniat faptul că tinerii ar trebui să fie liberi de constrângeri culturale, când vine vorba de exprimarea propriei personalităţi şi că nu i se pare nimic rău ca „băieţii să vrea să se joace şi de-a prinţesa din când în când”.

Dupe ce au analizat plângerea, reprezentanţii Reklamombudsmannen le-au dat câştig de cauză copiilor şi au trimis un avertisment public retailerului de jucării pentru „discriminarea de gen care determină reprezentări sociale greşite şi un comportament social negativ”.

Comitetul a specificat că în catalog băieţii sunt prezentaţi în poziţii şi medii active, în timp ce fetele sunt reprezentate stând jos sau jucându-se în mod pasiv. „Aşadar, catalogul afişează jocuri de copii şi alegeri de jucării într-un stil obtuz şi retrograd, iar excluderea din start a băieţilor sau a fetelor din anumite feluri de jocuri sau obiecte este, în sine, degradant faţă de ambele sexe”.