Într-o lume în care aproape orice informaţie sa află la un click distanţă, Steve Jobs a ştiut că un brand puternic este acela care "umanizează" un business. Fanii Apple sunt ambasadori Apple: pe asta a mizat Steve Jobs, iar viziunea sa a fost preluată şi îmbogăţită de succesorul său.

În consecinţă, la scurt timp după lansarea iPhone 4S şi iPad 2, cererea de produse a depăşit cele mai optimiste scenarii, iar interesul pentru iPhone 5 reconfirmă acest lucru. Pe scurt, cifrele vorbesc de la sine: brandul Apple este evaluat la aproape 77 de miliarde de dolari de către compania de branding Interbrand, în creştere cu 129% faţă de anul precedent.

Aşa cum Steve Jobs însuşi a spus atunci când şi-a dat demisia (cu câteva zile înainte de a muri): "Cele mai luminoase şi inovatoare zile pentru Apple sunt cele care vor urma de-acum încolo". Ţinând cont că ultimul produs care a fost aprobat de Jobs a fost chiar recent lansatul iPhone 5, rămâne de văzut cum vor arăta produsele scoase pe piaţă sub conducerea lui Cook.

Au avut loc, bineînţeles, şi schimbări în interiorul companiei. Angajaţii citaţi de presa internaţională declară că Apple a devenit "corporaţie de-a dreptul" sub Tim Cook, renunţându-se treptat la funcţiile "creative", în favoarea unora specifice managementului tradiţional. Mai mult, designerul Jonathan Ive, care a lucrat "cot la cot" cu Jobs de-a lungul anilor, intenţionează să părăsească Apple, susţin aceleaşi surse.
UPDATE: Mesaj din partea lui Tim Cook, CEO Apple:
"Dispariţia lui Steve de acum un an a fost tristă şi dificilă pentru noi. Sper că astăzi, fiecare va reflecta asupra vieţii sale extraordinare şi asupra formelor prin care acesta a făcut din lume un loc mai bun.

Unul dintre marile cadouri făcute de Steve lumii a fost chiar Apple. Nicio altă companie nu a inspirat vreodată atâta creativitate şi nu şi-a ridicat permanent standardele până la un asemenea nivel. Valorile pe care le împărtăşim îşi au originea în Steve şi vor reprezenta întotdeauna fundaţia companiei Apple. Avem privilegiul şi responsabilitatea să îl reprezentăm pe Steve în viitor.

Sunt extrem de mândru de munca noastră, de faptul că livrăm produse pe care clienţii noştri le iubesc şi de faptul că aceştia visează la noi produse uimitoare. E un minunat tribut dedicat amintirii lui Steve şi lucrurilor în care acesta credea"
Un an pe bursă fără Steve Jobs – creștere cu 80%

În ultimele 12 luni, acțiunile Apple au reușit să bată aproape toate recordurile. Ascensiunea fără precedent din istoria companiei a găsit acțiunile Apple spărgând prag după prag. Dacă acestea spărseseră pragul de 400 dolari cu 3 luni înainte de moartea lui Steve Jobs, în februarie 2012 a fost depășit și nivelul de 500 dolari.

Cu cât acțiunile Apple se îndreptau spre cota de 600 dolari, tot mai multe voci atrăgeau atenția că avem de a face cu o bulă. În martie a fost spart și pragul de 600 de dolari, iar acțiunile au continuat să urce până aproape de 640 dolari, în aprilie, nivel la care capitalizarea companiei a trecut pentru prima oară de 600 miliarde de dolari.

De la acel moment de sărbătoare, timp de o lună de zile acțiunile Apple au cunoscut o corecție dureroasă, de peste 100 dolari (circa 17%), până aproape de 530 dolari. Acțiunile au revenit pe creștere puternică, astfel că pe 18 septembrie acestea au spart și pragul de 700 dolari. Cu o zi mai târziu au închis la cea mai mare valoare din istorie, de 702,10 dolari, nivel la care capitalizarea companiei era de 656 miliarde dolari, cea mai mare atinsă de vreo companie din lume.

De la nivelul record de peste 700 dolari, acțiunile Apple au pierdut aproape 41 dolari (5,8%), până la 661 dolari, după ce compania a dezamăgit prin lansarea iPhone 5 fără hărțile Google. Ieri, Apple a închis la 666 dolari, nivel la care capitalizarea gigantului este de 625 miliarde dolari.

Față de nivelul din urmă cu 12 luni, acțiunile Apple au marcat o creștere cu 79%, de 2-3 ori mai mare decât indicilor principali de pe Wall Street, după cum se poate vedea și în grafic.