'În urma controalelor efectuate recent de reprezentanţii Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF) la societăţi ce desfăşoară activităţi de transport rutier, s-au recalificat retroactiv sumele acordate şoferilor cu titlu de diurnă neimpozabilă drept venituri de natură salarială. Prin urmare, au calculat impozit pe veniturile din salarii, contribuţii sociale şi accesorii la toate aceste sume. Numărul de şoferi angajaţi de transportatori este însă foarte mare, diurnele plătite pentru deplasările externe sunt semnificative. Firmele nu vor putea face faţă unor astfel de obligaţii suplimentare, iar insolvenţele şi falimentele care cu certitudine vor urma vor distruge această ramură a economiei şi vor duce la dispariţia a sute de mii de locuri de muncă doar în ramura transporturilor. Azi dimineaţă (marţi, n.r.), am primit însă o circulară de la preşedintele ANAF, Gelu Ştefan Diaconu, prin care am fost informaţi că inspecţiile fiscale au fost suspendate. Ca urmare, aşteptăm ca în perioada următoare să aibă loc un dialog real şi constructiv cu autorităţile, care să elimine premisele continuării abuzurilor legate de impozitarea diurnei acordate transportatorilor', a spus Augustin Hagiu.

Potrivit acestuia, plata diurnei (indemnizaţiei de delegare) către şoferii din transportul internaţional de mărfuri, pentru deplasările pe care aceştia le desfăşoară, a reprezentat o constantă în ultimii 25 de ani în România.

'Niciodată aceste sume nu au fost reîncadrate din punct de vedere fiscal ori supuse impozitelor, aceste sume reprezentând cheltuieli pentru hrană şi neprevăzute, şi nu venituri. Schimbarea practicii din ultimii 25 de ani prin nişte simple controale ale ANAF cu consecinţa creşterii semnificative a poverii fiscale asupra unui număr de peste 30.000 de societăţi şi a unui număr de peste 350.000 de angajaţi dintr-un întreg sector de activitate determină falimentul, contrazicând flagrant principiile enumerate mai sus şi nu reprezintă un mod responsabil de a face administraţie publică. Suntem convinşi că a continua practica impozitării diurnelor şoferilor reprezintă un abuz care ar îndreptăţi societăţile şi persoanele fizice afectate să conteste eventuale măsuri de impozitare în faţa instanţelor naţionale, dar şi a celor internaţionale pe baza Convenţiei Europene a Drepturilor Omului, precum şi să organizeze proteste în toată ţara, având în vedere riscul transportatorilor de a se afla în imposibilitate să mai continue activitatea', a precizat preşedintele FORT.

La rândul său, Radu Dinescu, secretarul general al Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), a menţionat că este vorba de o valoare foarte mare a diurnelor calculate pentru ultimii cinci ani.

'Din estimările noastre, bazate pe cifrele care au fost până acum întâlnite la companiile cărora le-au fost făcute astfel de impuneri suplimentare, cifrele sunt în jur de 10.000 de euro per vehicul pe an, în fiecare an, pe maximum cinci ani în spate, pentru firmele care fac transport rutier internaţional de mărfuri sau persoane şi poate să fie de circa 9.000 de lei pe an, per vehicul, pentru companiile care fac transport rutier naţional, de mărfuri sau de persoane', a afirmat Radu Dinescu.

AGERPRES