In perioada 1-6 decembrie 2002, compania Mercury Research a efectuat un studiu in mediul urban, pe un esantion reprezentativ national pentru populatia cu varsta peste 15 ani, constituit din 826 de persoane, referitor la serviciile de taximetrie. Rezultatele cercetarii releva faptul ca cei care se deplaseaza cel mai mult cu taxiul sunt tinerii cu varsta cuprinsa intre 15 si 29 de ani, ei reprezentand 74% din totalul persoanelor care apeleaza la astfel de servicii mai des de doua ori pe saptamana. Mai mult de jumatate din respondenti (52%) au declarat insa ca nu obisnuiesc sa circule cu taxiul. Ceilalti afirma ca recurg la acest mijloc de transport cu o anumita frecventa – de la „o data la sase luni sau mai rar”, pana la „de doua-trei ori pe saptamana sau mai des”. Acestia apeleaza la taxi atunci cand au nevoie, indiferent de ora (55%), in timpul zilei (21%) sau in cursul serii/noptii (24%). Totusi, persoanele care au intre 45 si 59 de ani prefera sa se deplaseze mai degraba ziua (35%), decat seara sau noaptea (12%). In schimb, in Bucuresti, cursele de seara/noapte sunt mai frecvente decat cele din timpul zilei (33% vs 8%).

Dintre motivele pentru care se apeleaza, de regula, la un taxi, cel mai des au fost invocate: o intalnire/problema importanta care nu suporta intarziere, numarul si greutatea bagajelor, intoarcerea de la o petrecere sau un spectacol si necesitatea de a ajunge urgent la gara/autogara/aeroport. Pentru a merge sau a se intoarce de la serviciu, orasenii recurg mai rar la acest mod de deplasare. Tariful practicat este cel mai important criteriu de evaluare a unei companii de taximetrie, indiferent de categoria sociala din care provin clientii. In cazul functionarilor cu studii superioare si al personalului calificat, pretul are aceeasi importanta ca si confortul calatoriei.

Taximetristii particulari au o piata limitata

Factorii care influenteaza decizia de alegere a unei companii difera si in functie de zona de rezidenta a respondentilor. Astfel, persoanele din Moldova apreciaza confortul calatoriei intr-o masura mai mare decat cei din restul tarii (64%, comparativ cu 47%, media la nivel national). In timp ce pentru bucuresteni al doilea criteriu in alegerea companiei de taxiuri il reprezinta disponibilitatea automobilelor, pentru locuitorii din celelalte regiuni, rapiditatea deplasarii si confortul sunt aspecte mai importante. De asemenea, durata asteptarii la telefon conteaza intr-o masura mai mare in cazul respondentilor din Capitala (39%, fata de 14%, media pe tara).

In ceea ce priveste modul in care se apeleaza la serviciile de taximetrie, 49% din persoanele intervievate au afirmat ca, de regula, comanda o masina prin telefon, iar 43% ca se deplaseaza la o statie sau solicita un taxi direct din strada. De remarcat faptul ca bucurestenii prefera intr-o masura mai mare prima varianta (comanda telefonica).
Din cercetarea companiei Mercury Research rezulta ca doar 28 de respondenti dintr-un total de 398 – adica 7% din orasenii care obisnuiesc sa circule cu taxiul – apeleaza la serviciile taximetristilor particulari, restul preferand firmele specializate in astfel de servicii.

Companii din Bucuresti la care se apeleaza cel mai des
(baza: 77 respondenti)

Compania        Nr. respondenti
Cobalcescu            15
Cristaxi            12
Taxi 2000            11
Taxi Leone            10
Meridian            5
Prof Taxi            3
Perozzi            2
Confort            2
As                2
XXL                2
Alta companie            1
Nu apelez in mod regulat     12
la o companie