Tesla pierde teren în fața concurenței europene și asiatice
În primele patru luni din 2025, vânzările Tesla s-au redus cu 38,8%, compania ajungând la o cotă de piață de 1,4%, față de 2,2% în perioada similară din 2024. Firma americană a fost depășită de cel puțin zece alți producători, printre care Volkswagen, BMW, Renault și BYD, potrivit consultanților de la Jato Dynamics.
Pe fondul acestor schimbări, modelul Skoda Elroq a devenit cel mai bine vândut SUV electric din Europa, în timp ce Tesla Model Y, altădată lider de vânzări, a coborât până pe locul nouă.
Sigrid de Vries, directoarea generală a ACEA, a subliniat că tranziția către mobilitatea electrică este în curs, dar inegală: „Creșterea vânzărilor de vehicule electrice este vizibilă, însă avansul este gradual și diferit de la o țară la alta.
Pentru ca mașinile electrice să devină o alegere accesibilă pentru toți, este esențial ca autoritățile să sprijine infrastructura de încărcare, să ofere stimulente fiscale și să mențină tarife reduse la energia electrică.”
Piața auto europeană în aprilie: stagnare cu schimbări în structură
În total, 1,07 milioane de autoturisme au fost înmatriculate în Uniunea Europeană și țările EFTA în luna aprilie 2025, comparativ cu 1,08 milioane în aceeași perioadă a anului trecut. Deși fluctuațiile generale au fost minore, raportul ACEA evidențiază modificări importante în preferințele consumatorilor, mai ales în ceea ce privește motorizările alternative.
Automobilele electrice (pe baterie) au înregistrat o creștere de 27,8% față de aprilie 2024, ajungând la o cotă de piață de 15,3%. Cu toate acestea, Tesla, fostul lider de piață pe acest segment, a raportat o scădere dramatică a înmatriculărilor, cu 49%, totalizând doar 7.261 de unități vândute în Europa în aprilie.

Hibridele avansează constant, motorizările clasice pierd teren
Autoturismele hibride continuă să câștige popularitate, înregistrând o creștere de 20,8% de la începutul anului. Acestea înlocuiesc treptat vehiculele cu motorizare pe benzină, ale căror vânzări au scăzut cu 20,6%.
La nivel de grupuri auto, Volkswagen a rămas liderul incontestabil al pieței europene, cu 257.111 vehicule vândute în aprilie, în creștere cu 2,9% față de anul trecut. Pe locul doi se află grupul Stellantis, care a înregistrat o ușoară scădere de 1,1%, cu 150.785 de unități. Grupul Renault ocupă locul al treilea, cu 102.525 de autoturisme vândute (+1,1%).
În cazul mărcii Renault, înmatriculările au crescut cu 6,5%, în timp ce marca Dacia a raportat o scădere de 6,1%, cu 44.093 de unități înmatriculate.
Evoluții regionale: România, cea mai severă scădere
Vânzările de autoturisme au variat considerabil în funcție de țară. Spania și Italia au înregistrat creșteri solide, cu 7,1% și, respectiv, 2,7%. În schimb, piața franceză a scăzut cu 5,6%, iar cea germană cu 0,2%.
România a raportat cel mai mare declin procentual din Europa, cu o scădere de 24,7% în aprilie, fiind înmatriculate sub 10.000 de vehicule, față de peste 13.200 în aceeași lună a anului trecut.