Este vorba despre Aeroportul Internaţional Henri Coandă Bucureşti şi Aeroportul Internaţional Băneasa, care au fuzionat în 2010 şi a rezultat Compania Naţională Aeroporturi Bucureşti, Aeroportul Internaţional Mihail Kogălniceanu Constanţa, Aeroportul Internaţional Timişoara, Compania Naţională "Administraţia Canalelor Navigabile" Constanţa, Compania Naţională "Administraţia Porturilor Dunării Maritime" Galaţi, Compania Naţională "Administraţia Porturilor Dunării Fluviale" Giurgiu şi Compania Naţională "Administraţia Porturilor Maritime' Constanţa.

În nota de fundamentare la proiectul de Lege pentru prorogarea unui termen prevăzut la alin. (1) al art. 11 al Capitolului II din Titlul VII al Legii nr. 247/2005 privind reforma în domeniile proprietăţii şi justiţiei, precum şi unele măsuri adiacente, cu modificările şi completările ulterioare se menţionează faptul că, potrivit Legii nr. 247/2005, Ministerul Transporturilor are obligaţia "ca până la data de 30 septembrie 2007 să iniţieze procedurile legale necesare pentru derularea de oferte publice iniţiale sau secundare de vânzare pentru pachete de acţiuni de minim 5% emise de societăţile comerciale, societăţile naţionale şi companiile naţionale prevăzute în anexă, în vederea admiterii acţiunilor acestora la tranzacţionare în sisteme de tranzacţionare administrate de S.C. Bursa de Valori Bucureşti S.A. Procedurile de admitere la tranzacţionare vor fi finalizate cel târziu la 31 decembrie 2014'.

În aplicarea acestor prevederi legale, Ministerul Transporturilor a iniţiat în termenul prevăzut de lege procedurile legale necesare pentru derularea de oferte publice secundare de vânzare pentru pachete de acţiuni reprezentând 5% din capitalul social al celor şapte companii din subordine, iar în acest sens a fost iniţiată şi aprobată Hotărârea de Guvern nr. 574/2006, pentru aprobarea primei etape a strategiei de privatizare a unor societăţi comerciale aflate sub autoritatea Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, prin ofertă publică secundară, modificată şi completată prin Hotărârea Guvernului nr. 1096/2007, care include în Anexă lista societăţilor de sub autoritatea ministerului pentru care sunt aplicabile măsurile privind listarea la Bursa de Valori Bucureşti.

De asemenea, în scopul îndeplinirii cerinţelor funcţionării conform reglementărilor pieţei de capital, referitoare la emitent şi acţiuni, compatibile pentru

admiterea la tranzacţionare, au fost modificate şi aprobate actele constitutive/statutele societăţilor/companiilor naţionale respective.

Însă, procedurile nu au fost finalizate până în prezent din cauza efectelor crizei economice, a renunţării la contractele de intermediere ori a altor motive obiective, spre exemplu iniţierea unor proiecte de acte normative de transfer a unor pachete de acţiuni în cazul unei companii, explică iniţiatorii proiectului.

"În prezent, este în derulare contractul de intermediere încheiat pentru oferirea la vânzare prin ofertă publică secundară la Bursa de Valori Bucureşti a unui pachet de acţiuni reprezentând 5% din valoarea capitalului social al Companiei Naţionale 'Administraţia Porturilor Maritime' Constanţa, iar intermediarul a propus modificarea strategiei de privatizare. Pentru celelalte companii, Ministerul Transporturilor şi-a propus iniţierea graduală a procedurilor pentru selecţia intermediarilor care să realizeze listarea acţiunilor, prin elaborarea documentelor aferente licitaţiilor ce vor fi organizate pentru selectarea intermediarilor şi publicarea anunţurilor publicitare aferente, ţinând cont de aspectele legate de situaţia economico-financiară a companiilor, a clarificării regimului juridic al capitalului social, litigii cu impact semnificativ, iniţiative legislative de transfer a pachetelor de acţiuni etc., dar termenul maximal prevăzut de lege, 31.12.2014 este insuficient pentru derularea procedurilor", se arată în nota de fundamentare la proiectul de act normativ.

Astfel, prin prorogarea până la data de 30 iunie 2016 a termenului scadent la 31 decembrie 2014, specificat în Legea nr. 247/2005 privind reforma în domeniile proprietăţii şi justiţiei, se poate continua punerea în aplicare a prevederilor legislaţiei în vigoare, urmărindu-se respectarea noului termen stabilit pentru finalizarea procedurilor de admitere la tranzacţionare pe Bursa de Valori Bucureşti, este concluzia din nota de fundamentare.

"Prin finalizarea cu succes a ofertelor publice se va realiza listarea la Bursa de Valori Bucureşti a societăţilor nominalizate în anexa la Titlul VII al Legii nr. 247/2005, cu modificările şi completările ulterioare şi respectiv, în Anexa la Hotărârea Guvernului nr. 574/2006, modificată, se vor produce schimbări în acţionariatul societăţilor/companiilor naţionale în cauză, în sensul apariţiei unor acţionari privaţi, suplimentar structurii actuale a acţionariatului, alcătuită din Ministerul Transporturilor şi Fondul Proprietatea. Astfel, aceste societăţi/companii naţionale se vor conforma în viitor şi prevederilor legale specifice pieţei de capital. Faţă de cele prezentate mai sus, proiectul propune prorogarea termenului de finalizare a admiterii la tranzacţionare a acţiunilor companiilor respective, până la data de 30.06.2016", potrivit sursei citate.

Ministerul Transporturilor menţionează că în vederea elaborării acestui proiect de act normativ au fost consultate organizaţiile sindicale reprezentative din domeniul aerian şi naval.

AGERPRES