«Nu există taxă de primă înmatriculare!» Această declaraţie bulversantă a ministrului Economiei şi Finanţelor, Varujan Vosganian, ascunde o surpriză cât se poate de neplăcută.

Într-adevăr, în cea din urmă versiune a sa, proiectul controversatului act normativ nu se mai numeşte „Taxă de primă înmatriculare a vehiculelor“, ci „Taxă de poluare pentru autovehicule“. În opinia lui Varujan Vosganian, ceea ce ar trebui să înţelegem este că, de acum încolo, nu mai vorbim de un bir ca oricare altul, ci despre o „nobilă“ taxă de mediu. În opinia noastră, numai „de mediu“ nu se poate chema o taxă care este cu atât mai redusă cu cât autovehiculul poluează mai mult.

Dar, deşi este aberantă, fie şi numai prin acest fapt, „Taxa Vosganian“ (să-i spunem astfel este, în cel mai rău caz, corect) se arată a fi o lucrătură cu mult mai meşteşugită, care ţinteşte portofelele actualilor şi viitorilor posesori de automobile. Aşa zisa „taxă de mediu“ va fi, în realitate, un impozit ordinar ce urmează să se aplice oricărei tranzacţii cu autovehicule înregistrate în România, indiferent dacă acestea fuseseră sau nu înmatriculate anterior.

Acest lucru se înţelege suficient de clar din textul proiectului de ordonanţă dat publicităţii de Ministerul Economiei şi Finanţelor, în care, la articolul 4, litera (b), se spune astfel: „Obligaţia de plată a taxei intervine la înregistrarea modificării unui autovehicul în evidenţele Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor.“

După ce a provocat declanşarea procedurii de infringement pentru vina de a fi creat şi colectat o taxă discriminatorie de la anumite categorii de proprietari de automobile, Guvernul pretinde acum că îşi repară greşeala inventând un impozit cu aplicare universală, dar cu o justificare mincinoasă şi o logică strâmbă.

Proiectul de ordonanţă pentru taxa auto este, pe de altă parte, suficient de ambiguu ca să lase loc şi altor posibile interpretări. Astfel, şeful Serviciului Înmatriculări şi Evidenţa Vehiculelor Rutiere din Ministerul Internelor şi Reformei Administrative, comisarul-şef Florin Rădulescu, deşi admite că „a sesizat această problemă“, adică legiferarea impozitării tuturor tranzacţiilor cu automobile, este totuşi tentat să creadă că „articolul 4 din proiectul de ordonanţă nu presupune plata taxei pe poluare pentru autovehicule în cazul maşinilor second hand, deja înmatriculate în România, care sunt revândute către un alt cetăţean român“.

Revopsitul caroseriei, susceptibil de taxă

Un răspuns asemănător ne-a oferit şi Daniela Daraban, consilier al ministrului Economiei şi Finanţelor. Dar articolul 4 nu precizează  dacă la revânzarea autovehiculelor second hand înmatriculate deja în România se va plăti sau nu această taxă. Acest lucru îl vom afla abia după aprobarea formei finale a ordonanţei şi, cel mai sigur, atunci când vor fi elaborate normele de aplicare a acestui act.

Din marja de ambiguitate a proiectului de ordonanţă, preşedintele Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România, Constantin Stroe, mai extrage o posibilitate, anume ca „Guvernul să fi dorit reglementarea eventualelor schimbări de componente înseriate (motor, caroserie), care pot duce la modificarea caracteristicilor maşinii“. Ca urmare, crede Stroe, taxa se va aplica mai curând în asemenea împrejurări. Cum însă amândouă situaţiile – schimbarea de proprietar şi modificările constructive – sunt acoperite de articolul 4, nu este exclus ca Taxa Vosganian să se aplice ambelor.

Bruxelles-ul nu face comentarii

De la Comisia Europeană, tonul explicaţiilor este rezervat, chiar destul de rece, în evident contrast cu felicitările pe care ministrul Vosganian pretinde că i le-ar fi adresat comisarul european pentru taxe şi uniune vamală, Laszlo Kovacs. Purtătoarea de cuvânt a acestuia, Maria Assimakopoulou, a declarat pentru Capital: „Comisia Europeană a deschis procedura de încălcare a dreptului comunitar împotriva României, în ceea ce priveşte taxa auto. Pentru ca această procedură să fie închisă, autorităţile române trebuie să implementeze noua lege, care trebuie să fie compatibilă cu legislaţia comunitară. Comisia Europeană nu comentează conţinutul proiectului de lege transmis la Bruxelles de autorităţile de la Bucureşti.“

Deocamdată, procesele deschise împotriva statului pe această temă se înmulţesc precum ciupercile după ploaie, iar piaţa auto se pregăteşte pentru o contractare drastică, îndeosebi pe segementul automobilelor noi. Soarta mult chinuitei taxe auto, neclarităţile din textul de lege şi adevăratele intenţii ale Guvernului în materie le vom desluşi nu mai devreme de 90 de zile, odată cu publicarea formei finale a ordonanţei şi a normelor de aplicare a acesteia. Pare însă tot mai probabil că guvernul actual preferă să lase celui care-i va urma cinstea aplicării noului act normativ.

Tomberonul Europei

87-10312-04_toba_04.jpgSintagma „lada de gunoi a Europei“ a fost intens folosită de Guvern pentru a justifica oportunitatea introducerii taxei auto ca obstacol în calea importurilor de maşini second hand.

Actualul proiect de ordonanţă, care face prohibitiv costul achiziţionării unui automobil nou, taxând în schimb modic modelele non-euro, transformă România într-un magnet pentru toate rablele de pe continent.
Pe de altă parte, sunt scutite de la plata taxei auto toate organizaţiile publice şi private populate de „băieţi deştepţi“, de la ministere şi alte organe ale administraţiei publice la patronate, sindicate, fundaţii şi asociaţii de utilitate publică.

Şi, fireşte, motocicletele domnului prim-ministru.

87-10314-04_florinradulescu_ro33ca.jpg«Ordonanţa nu presupune plata taxei în cazul revânzării maşinilor second hand deja înmatriculate în România.»
Comisar-şef Florin Rădulescu, şeful Serviciului Înmatriculări şi Evidenţa Vehiculelor Rutiere, MIRA

87-10313-04_constantinstroe_04_rp.jpg«Guvernul a dorit mai degrabă să reglementeze eventualele schimbări de componente înseriate (motor, caroserie).»
Constantin Stroe, preşedintele Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România

87-10315-04_mariaassimakopoulou_04.jpg«Autorităţile române trebuie să implementeze noua lege privind taxa auto care trebuie să fie compatibilă cu legislaţia comunitară.»
Maria Assimakopoulou, purtătoarea de cuvânt a comisarului european pentru taxe şi uniune vamală