În loc să asigure o mai bună desfășurare a serviciilor prestate, opțiunea de check-in online și de emitere electronică a biletelor TAROM, transferată de la un agent economic la altul dă rateuri tocmai când operatorul aerian național ar avea nevoie mai mare de sistem.

Revista Capital a intrat în posesia unui document din care reiese că TAROM a efectuat o achiziție de 390.000 de euro a unei noi aplicații Amadeus, de vânzare de bilete electronice și de documente, sistem care are defecțiuni de funcționare. Mai exact, sistemul prezintă anumite erori în momentul emiterii de EMD-uri, documente prin care se încasează bani și pe care le pot emite toți agenții de vânzări și companii partenere în favoarea TAROM. Operatorul aerian național, în cursul lunii aprilie a avut probleme în a primi banii de la parteneri prin intermediul EMD-urilor.

Conform propunerii de aprobare pentru implementarea sistemului EMD, aprobat în toamna anului trecut de fostul manager Christian Heinzmann, directorul general adjunct, Silvia Columb, directorul relații internaționale, Rodica Odobescu, și directorul financiar, Maresi Caravan, acest sistem online de check-in trebuia să funcționeze de la 01 aprilie 2016, fără erori. „La ora actuală, în acest domeniu există numai trei jucători cu adevărat globali, Amadeus cu sistemul Altea, Sabre cu sistemul SabreSonic și Horizon de la SITA. Până la data de 1 aprilie, TAROM utiliza următorul set de soluții, Inventory – SITA, Reservations – Amedeus, Ticketing – SITA și Departure Control System (check-in, boarding, etc.) – SITA. De la 1 aprilie, Ticketing, (sistemul de emitere a biletului electronic și tot ce înseamnă elemente auxiliare biletului) a fost preluat de Amadeus. Migrarea s-a efectuat nu fără probleme operaționale, în special ocazionate de blocarea misterioasă a sistemului SITA exact când biletele din sistem emise trebuiau migrate, adică mutate din SITA în Amadeus). Deși lucrurile sunt îmbuntățite, compania TAROM nu e încă în situația ideală, sistemul de Inventory – adică situația locurilor disponibile în avion pe rute și pe date nu este pusă la punct“, ne-au explicat specialiști din aviație.

Operatorul aerian ar trebui să aibă un sistem unic

Potrivit surselor citate, din punctul de vedere al sistemelor informatice pentru managementul pasagerilor, soluția optimă pentru TAROM ar constitui-o implementarea unui sistem integrat unic, care să elimine posibilitatea discrepanțelor și a deficiențelor ce există actualmente din cauza implementării unor sisteme disparate. „Din păcate, deși o astfel de soluție a fost solicitată/propusă în repetate rânduri nu s-a găsit niciodată aliniamentul necesar unei astfel de decizii de anvergură. O asemenea soluție ar fi urmat a fi selectată în urma unei licitații internaționale la care să fie invitați jucătorii majori din industrie este practic exclusă dezvoltarea unui astfel de sistem prin forțe proprii. Am auzit sindicaliști TAROM care spuneau cu nonșalanță că niște băieți ar putea face ceva mai bun, dar asta reflectă în cazul bun inconstiență iar în cel rău rea-voință. Probabil, datorită nevoii de a îmbunatăţii performanţa în zona comercială, în special nevoia de a vinde servicii auxiliare, compania TAROM a decis ca de la 1 aprilie 2016 să înlocuiască componenta Ticketing a SITA cu componenta Amadeus din cadrul sistemului Altea – astfel încât comunicarea între rezervări şi ticketing să fie îmbunătaţită“, ne-au mai declarat specialiștii din aviație.

TAROM neagă disfuncționalitățile

Oficialii companiei TAROM neagă că aplicația Amadeus de vânzare a biletelor electronice şi de documente nu funcționează. „Sistemul funcţionează normal pentru emiterea biletelor, atât online (pentru vânzări pe site) cât şi offline (prin agenţii proprii sau agenţi de vânzari acreditaţi). Au existat probleme inerente oricărei migrări, dar nu au produs perturbarea activităţii şi vânzărilor“, ne-a răspuns conducerea TAROM.

Chiar dacă avioanele utilizate de TAROM sunt cumpărate din banii statului, operatorul aerian nu vrea să ne spună cât a costat aplicaţia Amadeus. „TAROM utilizează sistemul Amadeus pentru rezervări din anul 2005, singura modificare facută anul acesta a fost completarea cu sistemul de emitere electronică a biletelor. Costurile de implementare sunt informaţii confidenţiale. EMD (electronic miscellaneous documents – n.r.) reprezintă documentul emis pentru toate celelalte vânzări și tranzacții între companiile aeriene și pasageri, în afară de bilete electronice (respectiv servicii ce trebuie plătite separat, cum ar fi excedentul de bagaj, un bagaj suplimentar, serviciile pentru transportul animalelor în cabină sau în cala,etc). Sistemul este implementat pentru emiterile electronice de documente şi, deci este funcţional. Sistemul de emitere electronică a biletelor este un proiect al companiei TAROM şi deci în responsabilitatea diverselor departamente ale acesteia. Ţinând cont de faptul că TAROM folosea sistemul de rezervări, încă din anul 2005, completarea acestui sistem cu componentă de emitere electronică era următoarea etapa, logică şi necesară pentru eficientizarea fluxurilor de lucru“, a precizat conducerea TAROM.

Şefii TAROM ascund un raport incendiar

La sfârşitul anului trecut, fosta conducerea a companiei TAROM a tras un semnal de alarmă privind situaţia achiziţiei pieselor de schimb. „Dintr-un raport de audit financiar rezultă că aproximativ 30 milioane de euro/an, din valoarea totală a mentenanței avioanelor, sunt cheltuieli nejustificabile din cauza achiziției pieselor de schimb și componentelor la suprapreț. Pierderea acumulată în ultimii 15 ani este de aproximativ 500 milioane de euro. Nu avem personal tehnic super-calificat în departamentul întreținere linie din cadrul TAROM. Se achiziționează piese sau componente după ureche“, declara Tiberiu Ţiclea, fost director general administrativ al companiei TAROM. După cinci luni de la dezvăluirea fostului şef al operatorului aerian, raportul zace într-un sertar la TAROM.

 Au existat probleme inerente oricărei migrări, dar nu au produs perturbarea activităţii şi vânzărilor.
Conducerea Tarom